• Fru Anna

Kalas för 10-åring

Min son fyller 10 år snart och vill så klart gärna ha ett kalas. Problemet är att jag inte vet vad barn i den åldern har för kalas. När de var små var man hemma, lekte lekar och åt tårta. Vad gör man i 10-års åldern?

Enda kalaset han har varit på senaste året var ett gokart-kalas. Alla barnen åkte gokart och sedan åt det på McDonalds. Vår ekonomi räcker inte för ett sådant kalas. Är det någon som har en bra idé om vad man kan göra som blir kul och inte pinsamt. (Det mesta man gör som förälder nu verkar vara pinsamt.)

• Svar på tråden Kalas för 10-åring
  • Carambolan

Kanske ett LAN-party om de gillar datorspel. Antingen hemma eller på nåt gamingcafé om ni inte vill ha dem hemma. Men är han 10 år borde han väl själv ha en idé om vad han vill göra?

• MrsMia

Filmkväll och soffmys är uppskattat bland 10-11åringarna som mina barn känner.

• HippHipp

Jag har hittat en grej som jag tycker är helt fantastisk. Olika skattjakter (man kan välja tema) med en berättelse först och olika spännande och kluriga ledtrådar. Har testat på 2 olika kalas (5-åring och 11-åring). Blev jättekul kalas (det ena hemma och det andra i en park) och dessutom mindre eventuellt 'stök' eftersom skattjakten liksom styrde upp kalaset.

Kostar ett par hundra och det enda du behöver göra är att placera ut ledtrådarna och den slutliga 'skatten'. I vårt fall var skatten den godispåse de brukar få när de går hem.

Vi delade även in dem i lag.

Köpte på grapevine.nu

• Stårschan

Men alltså - vad säger sonen själv? Det är ju en 10-åring det handlar om, och inte en fyraåring. Kanske vill han bjuda hem några vänner på pizza- och filmkväll? I den åldern brukar man väl åtminstone ha vuxit ifrån "bjuda-hela-klassen"-stadiet.

• Fru Ve

Min son är 9 år. Jag tycker också man ska fråga barnet och utgå från barnets intressen. Bjuder man bara några stycken behöver det inte alls bli så dyrt. Några förslag:

* Pulkakalas med korvgrillning.
    * Göra pizza hemma och se film efteråt.
    * Gå iväg och bowla med några barn. Man kanske kan fika/äta hemma innan för att minska kostnaden, och bara bjuda 3-4 stycken.
    * När sonen fyllde 9 gjorde vi mat hemma för honom och 3 vänner, och sen skjutsade vi dem till ett lekland där de fick leka några timmar. Mycket uppskattat.

• Fru Anna

Han vill ju helst ha ett gokartkalas och har liksom fastnat där. Så jag känner att jag behöver komma med vettiga alternativ.

Tack för alla idéer! Nu kan jag prata med honom och se vad han tycker känns kul.

• Carambolan

En kompromiss kanske kan vara att ni inte abonnerar ett helt "gokartkalas" men tar med honom och 3-4 nära kompisar att åka gokart och käka nåt? Det brukar ju finnas öppna tider då vem som helst kan betala för ett race eller tre.

• BahHumbug
    Fru Anna skrev 2017-02-10 11:39:54 följande:

Han vill ju helst ha ett gokartkalas och har liksom fastnat där. Så jag känner att jag behöver komma med vettiga alternativ.

Tack för alla idéer! Nu kan jag prata med honom och se vad han tycker känns kul.

Eller så kan man ha ett eget gokart kalan. Varje barn får måla en kartong som man fäster tre ballonger på. Ballongerna händer i snören som man sedan tar. Snörena är inte knutna och kan även fästas med tejp.  Sedan tar barnen på sig kartongen och springer för att sedan sno andras ballonger. En lek som man kan vara ute och göra, samt så springer barnen av sig energi om man har fikat innan.

Idén kommer från spelet Mario Kart där man ska krossa andras ballonger. Men det låter inte så tryggt med tioåringar som springer med saxar. Då är tejpade sörballonger bättre.
Svar på tråden Kalas för 10-åring