• Syselche

Aktiviteter för barn på 3 år

Hej alla! Jag har en liten son på 3 år med jätte jättemycket energi. Han har fått ett syskon vilket gör att han har bara 20 timmar på förskolan och är ledig en hel dag. Pga hans lillebror som är en liten bebis kan jag inte ge honom den tiden och uppmärksamhet som han behöver när jag har båda samtidigt. Det skulle vara nyttigt att han får gå på en rolig aktivitet någon timme under den lediga dagen så kan han träffa barn och lära sig någonting nytt och använda sin energi till positivt istället att riva huset hemma medans jag ammar :D

Har ni några ideer? Vad passar det till ett litet barn? Kanske finns någon typ av gympa till små? Jag vill gärna att han börjar lära sig spela en musikinstrument men det kanske är för tidigt för det?

• Svar på tråden Aktiviteter för barn på 3 år
  • nnnnnnnn

Det beror ju helt och hållet på var man bor i landet.
    Här finns föräldra-barn-gympa för barn i 2-5 årsåldern.
    När de är 3-4 kan de spela fotboll eller gå på barndans.
    vid 4-5 kan man börja rida
    vid 6 kan man börja i kö eller spela olika instrument.

• blomman 2

Har du inte rätt till fler timmar/v..? Kanske det räcker gott ned förskolan..? Och kanske hitta en helgaktivitet som en av er föräldrar tar honom på...som badhus,brukar vara mycket uppskattat! Eller någon "boll och lek" dans..?

• Syselche

Man får inte vara mer än 20 timmar på förskolan eftersom jag är hemma med lillebror. Största problemet med det är att jag måste amma ofta och kan inte leka mycket men min stora son.. bebisen vill inte ligga i vagnen heller så vi får inte vara ute mycket längre än 20-30 min.
    Öppen förskola är bra men ibland kan vara jättesvårt att behöva springa efter min stora son som inte lyssnar medans jag bär lilla bebisen som jag kan såklart inte lämna. Och om vi är mest inne på dagen han är ledig från förskolan så blir han ibland arg och destruktiv, och det kan ta 2-3 timmar att lägga honom på kvällen. Han är nog för liten för att komma på själv vad han ska göra.. Men det blir nog bättre när bebisen växer lite.

• Syselche
    nnnnnnnn skrev 2017-02-09 18:14:47 följande:

Det beror ju helt och hållet på var man bor i landet.
    Här finns föräldra-barn-gympa för barn i 2-5 årsåldern.
    När de är 3-4 kan de spela fotboll eller gå på barndans.
    vid 4-5 kan man börja rida
    vid 6 kan man börja i kö eller spela olika instrument.

Det är väl precis det jag ville veta, vad passar för hans ålder, tack!! Sedan kan jag själv försöka hitta vad finns omkring men det är en bra start att veta vad man letar efter :) Fotboll och barndans låter jätteroligt, ska kolla om det finns här i Uppsala.
  • nnnnnnnn
    Syselche skrev 2017-02-09 18:54:50 följande:
    Det är väl precis det jag ville veta, vad passar för hans ålder, tack!! Sedan kan jag själv försöka hitta vad finns omkring men det är en bra start att veta vad man letar efter :) Fotboll och barndans låter jätteroligt, ska kolla om det finns här i Uppsala.
    Klubbarna som ordnar aktiviteterna brukar ha koll på åldrarna, om man är för liten så får man inte anmäla sig. Är det OK att anmäla sig så får föräldrarna avgöra om barnet är moget för aktiviteten - men de flesta barn i den åldern klarar aktiviteten.

Detta ska vara kul, Bamsegympa alltså, och det fanns flera grupper i Uppsala:

www.gymnastik.se/Barn/Bamsegympa/Bamsegympanu/GapaBamsegympa/VarfinnsBamsegympagrupper/
  • Frostälva

Hej!
    Har en son som är lika gammal som din, och han går på dans (Uppsala danscenter i st persgallerian) och skogsknoppsgrupp via friluftsfrämjandet. Friskis o svettis i ekeby vet jag har föräldra/barngympa.

Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
  • Smillan80

Beroende på var du bor så har Be Sporty flera olika roliga idrottskurser för barn (dans, gymnastik, fotboll). Dock måste du som förälder vara med på klass i 2-3-årsgruppen så det kanske inte är vad du är ute efter ändå. 

Svar på tråden Aktiviteter för barn på 3 år