Lita inte på läkare på Huddinge
Efter utredningar och mängder av blodprov så hamnade vi till sist på Huddinge för IVF. Påbörjade nedsläckning och sprutor i mitten på oktober och kallades in i början på november till en blond pimpinetta som sade följande. "Du reagerar inte på behandlingen, så vi avbryter. Jag bedömmer att det inte är någon poäng i att fortsätta IVF för dig för dina ägga är för dåliga. Du kommer aldrig kunna få barn."
Bortsett från att jag var totalt oförberedd på detta svar så var sättet hon sade det så burdust och oempatiskt att jag började storgråta. När jag väl lugnat mig så säger hon, "Dina enda alternativ är äggdonation eller adoption. Och så borde du haft din partner med dig för detta samtal." Sedan tittar hon på sin klocka och tillägger, "Du kan få prata med en barnmorska om detta, jag måste gå på lunch nu." Hon drar med mig till en barnmorska som sitter i ett rum med bilder på bäbisar på väggarna och som bara upprepar ordet "äggdonation." Det tar mig en lång stund att inse att hon inte är någon kurator, hon lyssnar inte på ett ord jag säger och erbjuder inte ens en näsduk medan jag gråter. Till sist samlar jag mig, går ut, går till bilen som vi köpt med stor bagagelucka för att få plats med vagn en dag... <Gråter hejdlöst hela vägen hem. Skriker. Slår på ratten. Beskyller mig själv för att det är fel på mig.
Kallas på möte i november när mensen kommer och får höra att ÄD inte är akutuellt under december för julledighet. Jag ska höra av mig i januari.....
December mår jag skit, konstant illa, kan inte äta, har svårt att andas. Går till VC för råd, de kan inte komma på något och ger mig tid för lungröntgen i januari. Dagarna innan frågar de på VC om jag inte kan vara gravid, jag säger "Nej, jag kan inte få barn." Men något har ändå väckts i mig av frågan, köper apotekets test på vägen hem. TRO INTE PÅ FAN ATT JAG ÄR GRAVID! Efter 5 års försök så är det en bäbis där inne.
Så jag vill bara ge en varning till er som har IVF via landstinget, det är tydligt att deras läkare är antingen inkompetenta eller bara elaka. Inte nog med det besked jag fick, jag hade också kunnat råka åstadkomma fosterskador genom röntgetstråling på det lilla livet som växer i mig om jag inte tagit testet.
Så ni som har denna blonda kvinna som läkare på huddinge, lyssna inte på argument om ÄD, sök ett andra utlåtande av en läkare eller kontakta en privatklinik. Jag vill inte säga att alla läkare där är inkompetenta, men det är tydligt att i alla fall en borde söka sig till ett annat jobb. Eller till bårhuset.