• thimpan08

Svamp?

Fick en son för 2 veckor sen.

Hel ammar och det funkar toppen, förutom att just när han börjar suga gör det så ont i bröstvårtorna. Dom är inte röda såriga eller nått sånt. Det går över efter en liten stund när han håller på och äter. Ibland kliar det i brösten liksom, inte ofta. Tänkte på det här med svamp? Kan det vara det? Googlade om det men tyckte till viss del att de stämde och viss del inte. Han har inga beläggningar i munnen.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Svamp?
  • Anotherone

Jag hade svamp när min son var nyfödd, det fick man fram genom att ta en odling. Det syntes inget utanpå mina bröst och sonen hade inte svamp eller torsk i munnen. Men det var en väldigt svidande brännande känsla i bröstet och så kände jag mig väldigt varm över brösten hela tiden.

• thimpan08

Tack för svar :)

Fast jag har inte denna svidande och brännande känslan.

• Anotherone

Då kanske det inte är svamp ändå. Det kändes liksom som att mjölken var typ flytande lava eller något. Det var helt sjukt och ingen jag kände hade upplevt sak.
    Läkarna tror att jag fick det för att jag samtidigt hade bakteriell mjölkstockning och åt starka antibiotika som lätt slår ut ens naturliga försvar (och främjar tillväxt av svamp).

Men hör efter med din barnmorska på BVC, klådan kanske också kan vara ett tecken?

• filuring

att ha svamp gör fruktansvärt ont. jag hade det med båda mina barn och jag har fått det efter antibiotika kur. mitt gjorde ont hela tiden till och från. mest under amningen men de va så ömma att jag inte kunde ha kläder mot brösten... ont å sved. Hade ingen klåda. barnen fick båda torsk efter ett tag.

man kan ta odling men bara för att det inte visar något på provsvaret kan man visst ha svamp!! det syntes inget på mina svar men fick ändå uppmaningen att ta diflucan och vilken skillnad det blev!!! med andra barnen va infektionen så kraftigt att jag fick ta diflucan 3 gånger.... barnen fick mycostatin. sen har jag aldrig fått det igen. jag skulle rekommendera dig att kontakta BB Hemvård eller en amnings mottagning som kan amning bättre än bvc! lycka till!!

• thimpan08

Tack för era svar :)

En fråga till bara, den där brännande svidande känslan, är den hela tiden eller bara när barnet ammas? :)

• filuring

Fråga på! Glad

Jag hade väldigt långt gången svamp i bröstvårtorna innan jag fick behandling, ca 8 veckor efter förlossningen. Kommer ihåg att det i början va svårt att veta vad det va då symptomen va så diffusa i början. Minns att det gjorde ont vid amning mest och då främst i början av amningen då de suger hårdare. Med tiden blev smärtan bara värre och till slut gjorde det ont hela tiden även med vatten och tyg emot bröstet.

Hade mest smärta i själva vårtgården, minns att när jag drog med fingret över vårtgården sved och brände det mycket. Huden blev skör lite som tunnt papper kändes det. Prova och dra med fingret och se hur det känns. 

Tyckte inte mina va särskilt röda men jag har ljusrosa vårtgård i vanliga fall och de mörknar ju vid graviditet så det va svårt att se tyckte jag. så här i efterhand ser jag ju att de va mycket röda då mina är ljusbruna nu. 

Men som jag skrev tidigare har jag tagit prov för svamp vid 2 tillfällen och de har ej visat något. på min BB hemvård sa de att det är ganska ovanligt att det syns på proverna och att man kan visst ha svamp även om det inte syns något. Jag har fått diflucan båda gångerna vilket gjort susen redan efter en dag första gången och med andra blev det bättre efter några dagar men inte helt bra förren efter 3 behandlingar..

Jag har fått antibiotika med båda barnen och efter det svamp. Med andra fick jag en baktieriinfektion i brösten efter att  jag haft sår och jag trodde det va svamp först men det fick jag inte förren senare. Fick antibiotika mot bakterierna vilket va någon ovanlig sort säkert därför svampinfektionen blev så kraftig andra gången.

Har du haft sår i början? fått antibiotika? Då kan det vara någon typ av infektion.

Båda mina barn fick torsk också men det dröjde längre innan det syntes på dem, min smärta kom fortare. Torsken syntes som en vit beläggning som inte försvann efter nån timme efter amning. Kolla i munnen efter nån timme efter matning och kolla tungan, insidan av läpparna och kinderna. 

Men kontakta vården för det är inte roligt att ha ont! Det kan ju också vara så att du har mycket kraftig utdrivning av mjölk. Det brukar i så fall bli bättre med tiden! 

Stort lycka till!!

Svar på tråden Svamp?