• Sugarpiehoneybunch

Byta sovrum?

Vi har en dotter som fyller 3 år i April.
    Just nu bor vi i en 2:a, letar för fullt efter större boende.
    I början när vi flyttade hit så hade hon vardagsrummet som sitt rum.
    Hon sov jättebra och hela nätter.
    Men för snart ett år sedan så tänkte vi att hon kanske ville ha ett eget rum, så vi flyttade ut våran säng till vardagsrummet och hennes säng och alla leksaker in i sovrummet och inredde ett mysigt barnrum.
    Inte en endaste natt efter det har hon sovit hela natten i sitt rum.
    Hon kommer alltid in till oss i vardagsrummet på natten och lägger sig i soffan. Hon är aldrig ute efter att lägga sig mellan oss, utan hon släpar sitt täcke och kudde varje natt och lägger sig i soffan.

Nu till min fråga, tror ni att det helt enkelt är så att hon hellre vill bo i vardagsrummet? Ska vi testa att möblera om igen så vi får hennes sovrum och hon vardagsrummet som från början? När vi frågar henne om det så säger hon ja varje gång, men jag vet inte riktigt om hon förstår innebörden av det jag försöker fråga henne riktigt.

Vi båda vaknar varje natt när hon går upp och lägger sig i soffan och min sambo kan knappt somna om efter det vilket resulterar i att han blir trött och sur hela dagen sen.

Behöver verkligen andra föräldrars åsikt nu då detta blivit ett problem för oss nu.

• Svar på tråden Byta sovrum?
  • Dixie

Jag hade nog haft svårt att ha barnet i vardagsrummet - för vad gör ni när hon har gått och lagt sig? Eller ni använder inte vardagsrummet för att umgås och tex se på tv i?

• Femhenist

Det löser sig när ni får en annan lägenhet. Nuvarande vardagsrum har en betydelse för henne som vardagsrummet i ett nytt boende inte kommer att ha.

• Sugarpiehoneybunch
    Dixie skrev 2017-02-08 08:56:44 följande:

Jag hade nog haft svårt att ha barnet i vardagsrummet - för vad gör ni när hon har gått och lagt sig? Eller ni använder inte vardagsrummet för att umgås och tex se på tv i?

Vi brukar gå och lägga oss inom en timma efter att hon har somnat, om inte så som det var förr när vi hade sovrummet så kollade vi lite på tvn i sovrummet innan vi somnade :)

• Sugarpiehoneybunch

Kan tillägga att hon inte vill somna i sovrummet heller.
    Har vi tur så kan hon somna där efter 1-2 timmar om vi legat bredvid.
    Hon vill inte leka i sitt rum heller, alla leksaker dras ut i vardagsrummet .
    Är precis som att hon inte tycker om rummet.

• Dixie

Små barn vill ju nästa alltid vara där föräldrarna är, så det är ju inte konstigt att hon inte vill sitta själv på ett rum och leka....

Jag hade nog gjort sovrummet till sovrum för er alla tre och haft vardagsrummet med leksaker!

• theresandersson

Hej. Hade en liknande situation när min dotter var tre och vi bodde i en tvåa. Kom fram till att det inte för min del var värt den fajten som det blev med att få henne att sova i eget rum. Huvudsaken är att alla sover gott. Så vi sov helt enkelt tillsammans i en större säng i sovrummet. Låg kvar tills hon somnat, kunde ta tid men tillslut somnade hon snabbare. Kanske hon kände o visste att mamma kommer ju tillbaka sen o sover bredvid mej. Var fortfarande hennes rum så att säga, hon hade alla leksaker o så där. Funkade jättebra förr oss ? Alla sov gott ???? Lycka till. Hoppas ni hittar en bra lösning som funkar för er ?

• Sugarpiehoneybunch

Tack för era svar hittills

Hade vi inte haft en sån jäkla stor soffa så hade vi nog sovit i vardagsrummet allihopa på heltid.

Saken är den att vi föräldrar tillbringar väldigt lite tid i vardagsrummet själva, det är sällan vi ser på tvn, mestadels bara helger.

Funderar på att testmöblera om i några nätter och se om det blir någon skillnad i alla fall.

Svar på tråden Byta sovrum?