• SaraBN

Förskolan klär på honom märkligt

Väldigt ofta när jag hämtar min son har han på sig en tjocktröja, men ingen tröja under. Det kan t ex vara en huvtröja med dragkedja eller en stickad tröja direkt på huden. Vi fattar inte varför. Om han är varm räcker det ju att han har undertröjan på sig och om han är kall borde han väl ha på sig båda? Ser heltokigt ut. Har påpekat att vi brukar ha en t-shirt under, men de verkar inte förstå vad vi menar.

Någon som känner igen sig eller förstår problemet? Är det inte märkligt?

• Svar på tråden Förskolan klär på honom märkligt
  • Nyfikna72

Våra minsta klär sig så själva..........är nog inget konstigt. Är nog bara ett vuxet sätt att klä sig när man har en tunn tröja underst.

• SaraBN
    Nyfikna72 skrev 2017-02-07 19:15:35 följande:

Våra minsta klär sig så själva..........är nog inget konstigt. Är nog bara ett vuxet sätt att klä sig när man har en tunn tröja underst.

Han är två år, han kan inte klä på sig själv.
  • Anonym (Y)

Tar de av honom t-shirten som ni satte på honom på morgonen?

Har den blivit blöt/ smutsig och ni inte har haft med ombyte så det räcker?

• SaraBN
    Anonym (Y) skrev 2017-02-07 19:17:29 följande:

Tar de av honom t-shirten som ni satte på honom på morgonen?

Har den blivit blöt/ smutsig och ni inte har haft med ombyte så det räcker?

Ja, det är för att han blir blöt när han leker men det finns tre undertröjor i ombytespåsen.
  • SaraBN

De verkar inte tycka att det är konstigt alls att ha en tjocktröja direkt mot huden. Har andra barn det?

• elyse

Får man fråga om personalen är svenska? Hur man klär sig, och främst barn, är ju väldigt kulturellt betingat.

• Fjäril kär

Hur är han klädd när ni lämnar honom?

Kanske det blir så helt enkelt vid sovstund och kläder tas av och på under dagen.

Finns det tillräckligt med extrakläder? Och framförallt, har ni sagt hur ni vill att kläderna ska användas?

När min son gick på dagis var tjocktröja endast på vid utelek. ( det räknades som ytterplagg) Inne användes tshirts eller linnen . Behövde tröjan bytas tog de bara en ren tshirt i lådan.

Vill ni att tjocka tröjor ska användas ute måste ni nog vara tydlig med det.

• Almina

Jag tycker att man normalt har en T-shirt under en tjocktröja, så jag håller med dig om att det är lite märkligt.

Vi har nästan alltid bara tunna långärmade tröjor till förskolan, tycker det är smidigt att slippa T-shirt + tjocktröja. Så jag har inte så mycket erfarenhet av hur de klär på barnen tröjor på förskolan.

• Anonym (Alexander)
    SaraBN skrev 2017-02-07 19:20:01 följande:

Ja, det är för att han blir blöt när han leker men det finns tre undertröjor i ombytespåsen.

Du säger undertröja, kanske är det just det som är problemet?

De tror att det är underkläder och inte en vanlig tröja, och väljer därför att ta på tjocktröjan.

(jämför med att säga underbyxor om kortbyxor så förstår du nog hur det kan uppfattas)
  • Nyfikna72
    SaraBN skrev 2017-02-07 19:17:02 följande:
    Han är två år, han kan inte klä på sig själv.

Jag menade inte att han ska göra det själv utan mer att det nog är ganska vanligt att ha enbart en tjocktröja. Det är nog en generationsgrej att ha tshirt under. Har tre ungar i låg och mellanstadiet och de går nästan alltid utan undertröja.
Svar på tråden Förskolan klär på honom märkligt