• truffle

Barn för lite på förskolan?

Jag har en 3-åring som, pga att jag jobbar halvtid endast är på förskolan 4 timmar per dag.

Dock är det ganska ofta som barnet också blir ledigt, pga morföräldrar, syskon, ändrade jobb-planer etc, så jag skulle nog säga att hon i genomsnitt bara är på förskolan 3-4 dagar i veckan och då 4 timmar om dagen. 

Vad tycker förskolan om sånt? Tycker de bara att det är skönt att slippa ha ett barn extra på eftermiddagarna(hon är där mellan 12.00 - 16.00) eller är det jobbigt då planen helt plötsligt ändras. (oftast hör jag av mig dagen innan om hon ska vara ledig i stället)

Och kan förskole-personal anse att hon är "för lite" på förskolan? Eller är det bara bra att hon är där så lite som möjligt?

• Svar på tråden Barn för lite på förskolan?
  • Lena

Den pedagogiska verksamheten brukar vara som störst 9-12 det är synd han alltid missar det.

• truffle
    Lena skrev 2017-02-07 07:55:45 följande:

Den pedagogiska verksamheten brukar vara som störst 9-12 det är synd han alltid missar det.

Jomen inte så mycket att göra åt tyvärr då jag jobbar eftermiddagar... :/
  • Anonym (Föris)

Jag lovar att personalen inte blir sura för färre barn, tvärtom! Är någon hemma finns mer tid för övriga barn. Och den pedagogiska verksamheten, det blir mer av den varan sen, hon klarar sig. Så länge ni exempelvis läser för henne, pratar om färger och former och är utomhus innan förskolan.

• elyse

Om de inte har sagt något går det nog bra. Tycker du själv att hon knutit an till personalen och har kompisar?

• truffle
    elyse skrev 2017-02-07 08:48:52 följande:

Om de inte har sagt något går det nog bra. Tycker du själv att hon knutit an till personalen och har kompisar?

Jodå hon har haft heltid tidigare då var hon på förskolan mellan 06.00 till 16.15, ca 3 dagar i veckan (var ledig resten då jag jobbade helg) så hon har lärt känna alla där. Tänkte bara om de blir irriterade när jag ringer och säger att hon blir ledig en dag osv. Men det är ju bra om personalen tycker det är skönt. Jag går på fl om 2 mån och då får hon vara på förskolan mellan 08.00 -12.00 i stället om hon vill och får lite pedagogisk verksamhet. Denna halvtid har varit en ganska kort period :)
  • Fru Ve

Bara barnet trivs de timmarna hon är där och kommer in i gruppen är det väl inget problem alls. Skulle aldrig tro att personalen har något emot det. De har fullt upp ändå så det är nog bara en bonus om alla barn inte är där alltid. Vi har tidigare haft lite liknande situation. Det var för oss lite problem med att sonen ofta var ledsen vid lämning då han var på fsk "för lite". Men han var då yngre och ganska nyinskolad. Man ser ju om det funkar för ens eget barn.

• truffle
    Fru Ve skrev 2017-02-07 09:03:02 följande:

Bara barnet trivs de timmarna hon är där och kommer in i gruppen är det väl inget problem alls. Skulle aldrig tro att personalen har något emot det. De har fullt upp ändå så det är nog bara en bonus om alla barn inte är där alltid. Vi har tidigare haft lite liknande situation. Det var för oss lite problem med att sonen ofta var ledsen vid lämning då han var på fsk "för lite". Men han var då yngre och ganska nyinskolad. Man ser ju om det funkar för ens eget barn.

Nä för hennes del är tiderna perfekta. Hon får vara med mig på morgonen, vi äter frukost och lunch tillsammans, myser samt tar promenaden till förskolan. Hon är gladeligen på förskolan och slänger av sig kläderna och springer in. De är alltid ute på eftermiddagen när pappa hämtar och då är hon minst lika glad att få komma hem :) de dagarna hon blir ledig tycker hon också om då det oftast blir ett litet äventyr för henne :)
  • HippHipp

Nejdå, så hade vi också i Sverige och jag frågade rakt ut men det var inga problem alls.

Nu när vi bor i Spanien är det helt annorlunda. Här går alla barn 9-15, det går inte att hämta tidigare. Lite trist tycker jag. Men jag vill inte att han är hemma med mig hela dagarna, då får han ju inga nya kompisar.

• AnkiC

Skulle väl inte påstå att det är skönt att barnen stannar hemma. Det är ju roligt att ha barnen i verksamheten. Ibland kan jag tycka att det är lite synd när vissa missar mycket av den pedagogiska verksamheten och lite tråkigt för egen del för att jag inte kan följa detta barns utveckling i temaarbetet som jag tänkt. Jag gillar mitt uppdrag. Men...irriterad blir jag inte och jag har full förståelse för att man vill ha sitt barn hemma när man kan och det är inget barnet far illa av såklart. Om barnet trivs med förskolan, känner gemenskap och fungerar bra där trots lite timmar ibland så gör det ju inget. Personalen alarmerar om de anser att barnet behöver mer tid.

• Fru Ve
    AnkiC skrev 2017-02-08 19:39:12 följande:

Skulle väl inte påstå att det är skönt att barnen stannar hemma. Det är ju roligt att ha barnen i verksamheten. Ibland kan jag tycka att det är lite synd när vissa missar mycket av den pedagogiska verksamheten och lite tråkigt för egen del för att jag inte kan följa detta barns utveckling i temaarbetet som jag tänkt. Jag gillar mitt uppdrag. Men...irriterad blir jag inte och jag har full förståelse för att man vill ha sitt barn hemma när man kan och det är inget barnet far illa av såklart. Om barnet trivs med förskolan, känner gemenskap och fungerar bra där trots lite timmar ibland så gör det ju inget. Personalen alarmerar om de anser att barnet behöver mer tid.

Trevligt att någon har den inställningen tycker jag :) det är ju annars mest debatt om att barn alltid ska hållas hemma till varje pris om man på något sätt kan.... Men såklart är lagom bäst vad det gäller förskola.
  • Anonym (Föris)

Med grupper på 14 stycken 1-2 åringar, 23 stycken 3-åringar eller 30 stycken 5-6 åringar är det extremt svårt att inte bli överlycklig när ett barn stannar hemma.

• Fru Ve
    Anonym (Föris) skrev 2017-02-09 20:47:29 följande:

Med grupper på 14 stycken 1-2 åringar, 23 stycken 3-åringar eller 30 stycken 5-6 åringar är det extremt svårt att inte bli överlycklig när ett barn stannar hemma.

Nej jag förstår det faktiskt. En vän till mig som är förskollärare säger samma sak. Att det nästan är en förutsättning att något eller några barn i gruppen är lediga eller sjuka alltid eftersom det inte går ihop annars. Fast i ditt exempel lät det extremt! Har ni 30 barn i gruppen alltså?? Hur mycket personal? Min son går i 4-5 årsgrupp med mest 5-åringar och de är 20 barn. Tre pedagoger under de tider flest barn är där. Två pedagoger då det är färre där efter kl 14-15 på dagen.
  • Snultan

Jag jobbar heltid men både dag, kväll och helg. Min son (3 år) kan bli lämnad 10.30 när jag jobbar kväll och ibland är han ledig när jag är ledig. Jag brukar också ändra ganska mkt i schemat med kort varsel. Förskolan har aldrig sagt något om det, de tycker nog bara det är skönt att "slippa" ett barn och att de brukar säga "skönt för er å vara lediga" osv. Sålänge de inte blir för långa uppehåll för det kan jag märka av att det blir nästan som en "mini inskolning" igen när sonen varit borta länge (typ som förra veckan var han sjuk tis-fre och denna vecka ledig mån-tis, då blev de lite kämpigt att gå till dagis igen). Men annars upplever jag inga problem med det. Jag vill helst ha honom på dagis "så lite som möjligt" eller lagom åtminstone inte heltid.

Matheus 131002!
Svar på tråden Barn för lite på förskolan?