• HippHipp

Tramadol - dags att säga adjö för alltid?

Hejhej!

Har en annan aktiv tråd där jag beskriver hur jag trappar ner och nu nollar från ett beroende av Tradolan/Tramadol.

Vill också passa på att tacka er som kommenterat detta inlägg. Jag har fått många bra tips, och framför allt har det gjort att jag inte känt mig så ensam.

Nu behöver jag dock bolla det som jag skulle kalla den slutgiltiga lösningen. Kanske höra om ni som har en liknande historia som min gjort detta, eller i alla fall övervägt det.

Jag funderar på att helt strypa mina möjligheter att få tag på Tradolan. Med flera gigantiska hjärntumörer och kvarvarande rester så kan jag få ut nästan vilka smärtstillande jag vill av läkare. Jag har ett medicinskåp fullt med olika morfinvarianter, sobril och annat lugnande, sömntabletter (allt är dock oöppnat förutom Tradolanen).

Och nu när vi bor i Spanien finns det tom en hel del receptfritt (tex Citodon, och hostmediciner med morfin) och det kan jag inte göra något åt men min tillgång i Sverige kan jag faktiskt strypa. Genom att ringa min läkare och be henne lägga in spärrar i alla system.

Detta är dock svårt för mig. Jättesvårt. Sorgligt. För nu är jag nästan avgiftad- men har ändå alltid möjligheten att någon gång i framtiden få njuta av 'Tradolanlyckan' igen. Ringer jag det samtalet är dörren stängd för alltid.

Jag är ganska säker på att jag aldrig mer kommer testa tramadol. Men 'nästan säker' är inte samma sak som 'helt säker'....

Tycker nästan detta beslut är svårare än själva avgiftningen. Som att säga hejdå till en kär vän för alltid...

Hur ser ni på detta? Vad hade ni gjort om jag vore jag?

• Svar på tråden Tramadol - dags att säga adjö för alltid?
  • Anonym (Tjejen)

Jag har aldrig varit i din sits, eller läst din/dina trådar om detta.
    Jag önskar dig bara all lycka till med att bli drogfri och jag är ledsen över men förstår att det kanske varit nödvändigt ont (på ett sätt( att sjukvården gjort sig beroende av droger.

• klyban

Det är dumt och strypa tillgången eller stoppa helt.
    Då man vet aldrig om det är nödvändigt i framtiden och ha tillgång till effektiva smärtstillande.
    Och göra så i Sverige så är risken att du får en missbrukarstämpel i  pannan, och det ser jag inte som nått bra.
    Då det försvårar framtida medicineringar.

Men visar sig det sig du inte kan hantera det, så givetvis går det hitta på mer saker.
    Sen som jag sa till dig innan, så 6-8 veckor(inte samma för alla) och tar ett uppehåll där.
    Så får man bara milda AT, som går över rätt snabbt.

Det finns även andra än tramadol, men samtliga har sina problem.
    Men det är en del som inte pallar ta tramadol helt enkelt.
    Märkt att en del minskat på utskrivningen av tramadol, till förmån av oxy.
    Men oxy är ju galet bra på göra en beroende också, så förstår inte riktigt varför.

Svar på tråden Tramadol - dags att säga adjö för alltid?