• roobi10

Att resa till Agadir med barn som är 3 månader

Hej

Vi är en familj som ska åka om några dagar till Agadir. Vi har ett spädbarn som är 3 månader och en flicka som är 5 år. Vi vill gärna höra om er erfarenhet at flyga till Marocko eller andra afrikanska länder med små spädbarn. Tror ni att den är ok eller bör vi boka om resan? Vad rekommenderar ni för att inte möta hälsoproblem där?

Hoppas det finns några som orkar svara då är vi i stort behov av råd och tips. Vi ringde till BVC och 1177 men har inte fått ett tydligt svar.

Väntar på era svar.

resa
  • Svar på tråden Att resa till Agadir med barn som är 3 månader
  • Marten

Vem får glädje av resan?
    Ni får varva mellan hotellrum och Polen. 5 åringen måste anpassa sig efter lillens mattider. Ont i öronen på flyget, gråt och utmattning. Varmt och svettigt, risk för uttorkning. Varför utsätta en bebis för allt det när det inte är nödvändigt.

Åk separat med 5 åringen och vänta några år med lillen.

• annabellelee

Ni fick inget entydigt svar för att det är upp till ER hur ni vill göra. Kommer en 3 månaders bebis att dö av att flyga till Agadir? Troligtvis inte. Skulle barnet bli sjukt finns det sjukvård. Det finns sjukhus och läkare även i Marocko. 

Allvarliga sjukdomar brukar inte grassera på turisthotellen. Hur/var ska ni bo? Finns risk för smitta eller orent vatten? 

Själv skulle jag inte resa med en 3 månaders, eftersom jag skulle vara helt bunden av bebisens amningstider och inte kunna njuta av resan alls. För bebisen blir det mest jobbigt med alla störda rutiner. Men som sagt, det dör den inte av. 

Hur bebisen tar flygresan beror från barn till barn. Vi flög med en 6 månaders och han verkade knappt märka flygresan, men vissa gallskriker flyget igenom. 

• Carambolan

Ur hälsosynpunkt är det helt okej, den stora frågan är hur roligt det blir. Jag hade inte rest så långt med en tremånadersbebis. Ska man mest sitta och amma på ett hotellrum med AC kan man lika gärna vara hemma :) Men ni känner er bebis och era rutiner bäst - ert barn kanske inte är lika tidskrävande och värmekänsliga som mina har varit.

• Frontline

Vi har rest med alla barnen från dom var ca 3 månader gamla och det har varit fantastiskt bra. Visst man blir ju lite mer styrd och vi tillbringade ett par timmar när det var dom varmast på rummet. Men annars var vi ute och promenera mycket. Men till Agadir dit skulle jag nog inte åka med barn, har varit där 1 gång utan barn men det var första och sista gången i Marocko.

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Queennr1

Agadir är speciellt. Kände mig inte särskilt trygg där faktiskt. Särskilt inte på kvällstid, misstänker att säkerhetsläget i den delen av världen inte är ultimat heller i dessa dagar.

• Carambolan
    Queennr1 skrev 2017-02-07 07:15:55 följande:

Agadir är speciellt. Kände mig inte särskilt trygg där faktiskt. Särskilt inte på kvällstid, misstänker att säkerhetsläget i den delen av världen inte är ultimat heller i dessa dagar.

Reser man med två småbarn kanske man å andra sidan inte är ute och svirar så mycket på kvällarna ändå och hyfsade hotell brukar ha bra säkerhet även däromkring. :)
  • roobi10

Tack för alla svar. Vår lilla bebis har inte varit tidskrävande hittills. Men det är första gången vi flyger med honom och vet inte hur kommer han betr sig i planen. Vi kommer bo i ett turisthotell. Vi är mest rädda att han blir sjuk när han är så små. Annars kan vi köpa risken att sitta mest i hotellet.

Mer erfarenheter och tips är välkomna.

• Fru Ve

Hinner barnet få någon vaccination innan resan? Om inte skulle jag absolut inte åka. Tycker också just Marocko känns lite mer osäkert att åka med småbarn än om man väljer ett annat traditionellt charterresmål som kanske Mallorca eller Gran Canaria. Finns det ens bra barnsjukvård i Marocko om något händer?

• Dixie

Har ingen erfarenhet av just Marocko - men generellt är det ju mycket smidigt att resa med en så liten ( särskilt om man ammar) babyn sover mest och maten har man alltid med sig! Värre att resa med en livlig 1,5 åring

Svar på tråden Att resa till Agadir med barn som är 3 månader