Önskar seriösa tips på affärsidéer för att starta eget :D
Hallå!
Kort om mig: Jag arbetar normalt som resande säljare. Ett jobb som "aldrig tar slut" om ni förstår vad jag menar. Det kan bli både långa och ibland intensiva dagar. Jag trivs med denna typ av jobb. Att kunna jobba lite som man vill, och ha kontoret på fickan. Om man bortser från resorna som håller på att ta kål på mig. Jag har aldrig egentligen gillat det men det har gått från obehag till hat och ångest allt eftersom tiden går. Och med barn hemma känns det verkligen hemskt att vara borta mycket. Antingen är det övernattningar eller skitlånga dagar med massor av timmar i bilen (totalt bortkastad tid, förstår över huvud taget inte tjusningen med att sitta och finurla i en bil).
Jag vill verkligen starta eget företag. Jag drivs (tyvärr haha) av pengar och skulle tycka det var både kul och motiverande att dra in pengar till mig själv. Jag är nu intresserad av att starta ett företag, dels som hobby, dels för att lära mig lite hur det fungerar och dels för att jag tror det är en fantastisk erfarenhet. Jag är villig att lägga ca 5-25 timmar/vecka under tiden jag har kvar mitt ordinarie jobb, men drömmen hade ju såklart varit att kunna leva helt och hållet på ett eget företag efter ett tag. Målet är alltså inte i första hand att tjäna snabba pengar, även om det såklart måste generera pengar efter ett tag. Mitt största problem är att jag faktiskt inte har den minsta aning om vad jag skulle kunna starta, och där behöver jag er hjälp. Vad tror ni? Några tips och idéer?
Jag har ett väldigt litet barn och ett i skolåldern, är intresserad av heminredning, mat (och matlagning), kaffe, cyklar, skönlitteratur, rörelse och tycker att gå på SPA är det som gör livet värt att leva. Jag bor i Göteborg, älskar att träffa och jobba med människor, bor i en villa (den minsta i stan, säkert) med absolut noll plats över (förutom ett skrivbord med dator), någon form av lager är alltså uteslutet, kan dock absolut tänka mig att hyra både kontor och större lokal om behov finns. Det kan dock vara bra att man kan starta och komma igång utan att behöva låsa sig till särskild lokal. Jag har ett mindre startkapital jag kan tänka mig att satsa (ca 100.000) men om det känns riktigt bra kan jag även tänka mig att ta ett större banklån.
Jag är inte det minsta konstnärliga lagd och kan varken måla, snickra, sy kläder eller göra grafisk design för att sälja. Har tidigare jobbat på lager vilket jag stortrivdes med, så jag har funderat på webbshop (Kombinationen med kontakt med leverantörer, pack/leveransjobb och att kunna jobba intensiva timmar med datorn på lokala kaffehaket och när barnen sover hade passat mig otroligt bra), men hittar inte direkt något som inte kräver stora lagerytor. Har också jobbat med ekonomi, i butik, med logistik och med små barn. Trivdes med allt det. Kan lite om mycket - inte expert på något (har alltså ingen fackspecifik utbildning som kan hjälpa till i frågan)
Hjälp önskas! :D