• Anonym (Bonusmamman)

Semesterplanering ????

Hej! I år ska vi ha semester igen. Min son har vi mina semesterveckor då de va min tur stt välja i år enligt dombeslut! Min dotter bor heltid.

Sen har jag två bonusbarn som är 10 och 12 år gamla som bor varannan vecka. Underbara barn som jag älskar att vara med. Men att planera något med deras mamma blir aldrig bra. Just nu sitter jag skit arg i år igen då hon lägger sig i våra fyra veckor. Hon har varit mammaledig/sjukskriven sedan hösten 2014 och ska ha barn igen i sommar så hon kommer vara hemma ett br tag rill. Jag och min man jobbar och har endast 4 veckor. Förra året hade vi dom massor samt att deras mamma åkte utomlands utan dom vilket gjorde att dom var hos oss mer. Den sommaren så tyckte hon att vi skulle dela upp våran semester Dvs 4 veckor efter varann så barnen inte får ett tråkigt lov. Blev helt chockad och vi började tjafsa då hon sa att andra gör så men jag sa att de är dom som föräldrar som får dela upp inte jag och min man som endast har denna lediga tid ihop tillsammans med varann och med barnen. Sen skulle ena på ridskola och även på läger men de blev inget som tur va. Detta året får vi inte ha dom 3 veckor i rad då hon lovat efter förra året att de blir för långt för dom. Hon har alltid gått bakom våra ryggar och bestämt med barnen hur hon ska ha de.

Jag är så jävla less! Vill bara lämna allt just nu. Kan tilllägga stt jag är utbränd samt har jag mina barn heltid vilket underlättar massor för att slippa sång här MEN JAG KÄNNER att mina fajter är över jag orkar inte krångla med andras ex då.

Detta kanske inte är så stort för andra men för mig är de de. Jag vill njuta tillsammans med alla 4 barnen och inte ha några krav när vi är lediga. Man lever en gång och jag vill inte att hon ska bestämma för 3:e sommaren hur vi ska ha de då hon ALLTID är ledig!!

• Svar på tråden Semesterplanering ????
  • Anonym (Anna)

Jag förstår att hon inte vill att barnen ska vara hos er 4 veckor på raken. Känns egoistiskt av er att kräva det.

• Anonym (Bonusmamman)

Är 3 veckor vi ville ha så vi kan hitta på saker sen ska vi jobba ändå och hon är ledig.

• Anonym (Bonusmamman)

Dessutom skulle vi dela upp våran semester förra året för att ha dom mer än 4 veckor så de inte blir tråkigt för dom. Vi skulle inte ens få semester ihop när vi skulle gifta oss. Så egoistiskt är inte från vårt håll. Tycker man kommer överens tillsammans .

• Ess

Jag förstår inte riktigt problemet. Du och maken är överens om hur ni ska lägga upp er semester. Varför tar du åt dig av vad mamman säger och tycker?
    Hon kommer säkert alltid att ha en motsatt åsikt till hur ni väljer göra, så det är bara att leka gås och låta det rinna av sig och göra vad man själv tycker är bäst.

• Anonym (C)

Låt mamman och pappan lösa det själva då det är deras barn.

• Brumma

Du och din sambo har semester som planerat, efter hur ni har dina barn.

Är din sambos barn där då så är de mer på semestern, annars inte.

Sedan ser din sambo till att de hädanefter antingen har fasta veckor som de kommer överens om ELLER så är det dags att börja bestämma vartannat år.

• Anonym (Sortera)

Men alltså du behöver sortera upp vad som är vad då detta verkar vara droppen för din del. Som jag ser det:

Att hon krävde att du och din man skulle ta semester efter varandra är inte okej. Du har helt rätt i att det är föräldrarnas ansvar att dela upp sina semestrar om de vill att barnen är lediga så länge som möjligt.

Däremot att hon har lovat barnen att det inte blir tre veckor i följd låter rimligt. Det ÄR lång tid att vara ifrån sin förälder oavsett om det är mamma eller pappa.

Hennes anledningar till att vilja det ena eller det andra är inte din sak. Bara för att hon är ledig betyder ju inte det att hon inte har annat att ta hänsyn till. Hon kanske har möjlighet att få låna en stuga en viss vecka eller så är hennes man ledig vissa veckor som de vill ha tillsammans precis som du och din man.

Jag är själv biomamma där mitt ex och hans nya tycker att jag kan rätta mig helt efter deras planering för att jag inte har någon ny man att ta hänsyn till. Otroligt respektlöst.

Däremot kan det förstås inte vara så att allt är efter hennes pipa utan det måste finnas en jämvikt i att möta era respektive önskemål.

• Anonym (Sortera)
    Brumma skrev 2017-02-08 19:35:42 följande:

Du och din sambo har semester som planerat, efter hur ni har dina barn.

Är din sambos barn där då så är de mer på semestern, annars inte.

Sedan ser din sambo till att de hädanefter antingen har fasta veckor som de kommer överens om ELLER så är det dags att börja bestämma vartannat år.

Nja, tittar man på standard när rätten dömer umgänge så bestämmer man två veckor var senast den 1 april. Där man då turas om att välja först. Varken fasta veckor eller att den ena bestämmer allt vartannat år...
  • BioBonus
    Anonym (Sortera) skrev 2017-02-14 21:30:37 följande:
    Nja, tittar man på standard när rätten dömer umgänge så bestämmer man två veckor var senast den 1 april. Där man då turas om att välja först. Varken fasta veckor eller att den ena bestämmer allt vartannat år...
    Vi har fasta veckor, utdömt av TR fram tills dess att bonus är 18. Så det går :)
  • Anonym (Sortera)
    BioBonus skrev 2017-02-15 08:19:22 följande:

Vi har fasta veckor, utdömt av TR fram tills dess att bonus är 18. Så det går :)

Ja, allt som man yrkar på går beroende på vad rätten finner bäst. Men det verkade som att det var enda alternativen och jag ville mest visa att det finns ytterligare alternativ. Men blir nyfiken på vilka era yrkanden var gällande just det? :)
Svar på tråden Semesterplanering ????