• Eliss

Vabba/sjuk

Hej!

Jag blev sjuk och var hemma, men i samma dag blev min flicka sjuk i skolan , hon är 6 år.
    Jag ring till samordning och berättade . - Jag vabba imorgon min flicka är sjuk och jag är fortfarande inte bra. Men min arbetskamrat sa att jag kan inte säga jag är vab, om jag är sjuk. 
    Vad är det rätt? om jag är sjuk och vab på samma tid.

Tack

• Svar på tråden Vabba/sjuk
  • Jill 79
    Jill 79 skrev 2017-02-06 17:51:22 följande:

Jag tar alltid vab om både barnet och jag är sjuka ihop.

Framför allt för att mitt jobb slipper betala för mig och för att jag förmodligen hade åkt och jobbat även jag vore sjuk om barnet inte hade varit hemma
  • Carambolan

Jag tar också alltid vab om både jag och barnet är sjukt.

• Harvester

Om jag är så sjuk att jag inte kan gå till jobbet orkar jag inte ta hand om barnet heller så om vi båda är sjuka vabbar pappan och jag tar ut "sjukdag".

Är jag småförkyld tar jag såklart ut vab om barnet är sjukt för då är det ju därför jag är hemma..

• äldreochklokare

Om man själv är sjuk ska man sjukanmäla sig själv även om man har sjuka barn.

Är kommunalt anställd och detta fick jag veta när jag en gång undrade hur det var. De sa att om man själv är så sjuk så att man skulle stannat hemma även om man inte hade barn, ja då ska man inte anmäla vab utan sjukanmäla sig själv.

• modsey
    äldreochklokare skrev 2017-02-06 18:44:07 följande:

Om man själv är sjuk ska man sjukanmäla sig själv även om man har sjuka barn.

Är kommunalt anställd och detta fick jag veta när jag en gång undrade hur det var. De sa att om man själv är så sjuk så att man skulle stannat hemma även om man inte hade barn, ja då ska man inte anmäla vab utan sjukanmäla sig själv.

Stämmer inte. Är barnet sjukt kan du vabba
  • GavinGadget

Det fanns en brytgräns på kanske 5-6 dagar då du tjänar mer på att vara sjuk själv eftersom att inkonsttaket är högre. Förutsätter förstås att man slagit i det. Annars är det mer ekonomiskt att vabba då du slipper karensdagen.

• Anotherone
    modsey skrev 2017-02-06 19:06:24 följande:
    Stämmer inte. Är barnet sjukt kan du vabba
    Klart att man KAN. Men som någon skrev ovan, är jag så sjuk själv att jag inte kan jobba så är jag knappast i skick att ta hand om ett sjukt barn heller.
  • modsey
    Anotherone skrev 2017-02-07 09:26:17 följande:

Klart att man KAN. Men som någon skrev ovan, är jag så sjuk själv att jag inte kan jobba så är jag knappast i skick att ta hand om ett sjukt barn heller.

Beror ju på vad du är sjuk i. Ålder o status på barnet.
  • modsey
    Anotherone skrev 2017-02-07 09:26:17 följande:

Beror ju lite på sjukdom och ålder på barnen.

Jag och mina barn har varit sjuka i några dagar. Jag hade först barnvakt åt dem och när jag själv insjuknade så var jag hemma med dem o tar vab. Vi ligger och tittar på film och vilar ihop.
Svar på tråden Vabba/sjuk