• vickisangel88

hej

hej jag och min man har för sökt få barn i många år. Har tyvärr inte fått den hjälp som man ska få efter man försökt få barn efter 1 år man har provat. vi har precis flyttat till Värmland. Undrar om det finns flera par som är i samma situation. Som man kan dela saker med.

• Svar på tråden hej
  • emhu

Hej!

Jag är inte i exakt samma situation som du men tänkte ändå peppa lite.

Jag och min sambo har tidigare inte tänkt att skaffa barn ännu...kanske om ett år eller så (jag är 30, han 29) men har nu fått reda på att jag har dålig äggreserv och därför antagligen kommer ha svårt att få barn på naturlig väg. Jag fick reda på detta för att min mens det senaste året har varit väldigt oregelbunden och gjorde då en hormonutredning hos min gynekolog.

Jag bor i Stockholm och fick Sophiahemmet rekommenderat av en kompis som har gjort en utredning där. Så jag ringde dit så fort jag fick det här beskedet och dom bokade då in oss för att starta en utredning på en gång...fick tid 3 veckor senare så nu ska vi dit om 1 vecka. Mycket nervös för vad dom kommer säga! Bebisverkstaden har redan börjat här hemma...lustigt hur alla dom där skälen till att inte skaffa barn ännu bara föll bort så fort man fick reda på att det kanske kommer vara svårt...

Kan tillägga att Sophiahemmets fertilitetsmottagning är knutet till Landstinget så själva utredningen går på högkostnadsskyddet. Ni kanske har något liknande i Värmland? En privat klinik som är knuten till landstinget? Dom brukar ju kunna vara lite mer tillmötesgående....

Annars tycker jag att du ska kräva att din gynekolog ska remittera er för en utredning eller börja med att ta hormontester på dig...hur länge har ni försökt? Har du regelbunden mens?

• Anonym (Anonym)
    vickisangel88 skrev 2017-02-05 20:07:38 följande:

hej jag och min man har för sökt få barn i många år. Har tyvärr inte fått den hjälp som man ska få efter man försökt få barn efter 1 år man har provat. vi har precis flyttat till Värmland. Undrar om det finns flera par som är i samma situation. Som man kan dela saker med.

Bor ni i Karlstad? Har ni gjort utredning i annat landsting? Står ni i kö till IVF i annat landsting? Du skulle kunna testa att kontakta Kvinnosjukvårdens fertilitetsmottagning, Centralsjukhuset Karlstad. De är svåra att få tag på. Svarat nästan aldrig i telefon då de har telefontid men ringer tillbaka om man lämnar meddelande. De gör inte IVFbehandling själva utan gör det i samarbete med Örebro Universitetssjukhus. Det finns även en privat klinik i Karlstad som heter Charlottamottagningen. De gör utredningar och distansstimulering vid privat IVF.

Hoppas att ni får den hjälp ni har rätt till. Min erfarenhet är att man måste vara ganska tjatig och ställa krav. Annara händer inget. Sjukt dumt att det ska vara så.
Svar på tråden hej