• Anonym (Moa)

barnet va planerat, kan han göra juridisk abort?

Kan man göra juridisk abort i Sverige och kan man göra det hur som helst?

Jag och min sambo har försökt få barn i 6månader. Och har haft oskyddat sex i yttligare ett halvår. Jag har PCOS och har inte haft någon ägglossning. Sen har jag varit hos läkaren och fick bekräftat att jag haft en ägglossning, var på det tog sig för oss.

Han fick panik och sa att han inte vill ha barn längre och så lämnade han mig. Nu hotar han med att göra en juridisk abort och inte ha något med mig eller barnet att göra om jag inte gör abort. Dessutom påstår han att jag manipulerat, tvingat och lurat på honom detta barnet. Han menar att han hela tiden varit tydlig med att han absolut inte vill ha barn.

Nu känner jag mig helt förtvivlad. Jag fattar inte varför han gör såhär och hur han kan anklaga mig för sådana saker när vi planerat och verkligen försökt få detta barnet...
    Jag tänker behålla barnet själv och får hjälp och stöttning av familj och vänner. Men det känns hemskt att bli smutskastad på detta sättet och jag är orolig för vad som kommer hända.

Kan han göra någon rättslig sak över detta? Jag har sagt om han vill så kan jag ha egen vårdnad och så behöver han inte träffa barnet. Men om han vill ha barnet i sitt liv så får han det med...

• Svar på tråden barnet va planerat, kan han göra juridisk abort?
  • Anonym (Geila)

Det finns inget sådant som juridisk abort i Sverige. Barn som föds har rättigheten att bli försörjda av sina föräldrar. Det spelar ingen roll om förhållandet föräldrarna emellan fortgår eller tagit slut.

• Anonym (stackare)

Fy vilken sits du hamnat i
    Det finns inget som heter juridisk abort i Sverige.
    Om du anger honom som far och han säger nej görs faderskapstest, och han kommer att stå som barnets far.
    Om du vill kan du stämma honom på underhåll för barnet, men om du inte kräver det kommer ingen att tvinga honom.
    Är ni inte gifta får du automatiskt egen vårdnad, och det är nog en bra idé att ha det om du inte vet säkert att han kommer att vara en närvarande far.

Du kommer att klara dig fint!

• Anonym (Susanne)

Nej han kan inte på något sätt tvinga dig till abort inte ens med hjälp av någon myndighet. Var lugn och strunta i hans hot. Försök njuta av din graviditet.

• Anonym (:()

Stackare!!! Han verkar inte klok men kanske han bara fått en chock och kommer ändra sig. Skit i vad han säger och kör på. Jag hade aldrig nånsin skaffat barn själv men förstår om du vill behålla det eftersom det är svårt att bli gravid. Lycka till!

• Anonym (Maria)

Han är en komplett idiot och du får 1573 i månaden från FK. Hur de sedan gör upp med honom är deras problem och du behöver inte bry dig. ????

All lycka till!

• viseversa

Nej han kan itne göra juridisk abort. Vilket jävla skitsnack och vilket as han är. Låt dig inte påverkas av honom ts. 

• Anonym (fia)

Genetisk och biologisk far blir han oavsett vad han tycker om det om du inte väljer abort. Går liksom inte att gå emot naturen. Vad han sedan gör av sitt faderskap är upp till honom.

I Sverige blir en biologisk far automatiskt också juridisk far efter att faderskapet fastställts (av socialnämnden i barnets hemkommun). Det juridiska faderskapet slipper man endast undan vid adoption (ersättningsförälder). Det juridiska faderskapet kräver ingenting annat förutom fadern har ett ekonomiskt ansvar för barnet. Allt annat ansvar kommer han undan om han vill. Men han ska enligt lagen betala ett underhåll för barnet.

Tråkigt att han reagerat som han gör. Kanske ändrar han sig när chocken lagt sig men räkna inte med det. Var förberedd på att ta hand om barnet själv. Det är svårare men går alldeles utmärkt om man har ett stöttande nätverk.

• Miss Skywalker

Hur många liknande trådar har man inte läst här på fl. Män som fegar ur så fort graviditeten är ett faktum och börjar hota kvinnan. Patetiskt..

• Loriyana
    Miss Skywalker skrev 2017-02-05 19:25:09 följande:

Hur många liknande trådar har man inte läst här på fl. Män som fegar ur så fort graviditeten är ett faktum och börjar hota kvinnan. Patetiskt..

Alltså visst är det! Jag hamnade själv i samma situationen, mannen fegade ut då jag blev gravid. Kände mig så lurad! Men jag har en riktigt tajt relation med min nu tioåriga dotter och jag är så otroligt glad över att jag har henne i mitt liv. Tycker faktiskt synd om hennes pappa som gått miste om så mycket trots att det var hans egna val.

Men tusenkronorsfrågan är, varför är så många män så otroligt omogna och fega?
  • Anonym (FF)

Blir så trött på alla män som beter sig som idioter!Du klarar fint utan honom,men enligt måste han betala för barnet.En dag senare du kanske träffar en bra man som vill dela glädjen med ditt barn.

Svar på tråden barnet va planerat, kan han göra juridisk abort?