barnet va planerat, kan han göra juridisk abort?
Kan man göra juridisk abort i Sverige och kan man göra det hur som helst?
Jag och min sambo har försökt få barn i 6månader. Och har haft oskyddat sex i yttligare ett halvår. Jag har PCOS och har inte haft någon ägglossning. Sen har jag varit hos läkaren och fick bekräftat att jag haft en ägglossning, var på det tog sig för oss.
Han fick panik och sa att han inte vill ha barn längre och så lämnade han mig. Nu hotar han med att göra en juridisk abort och inte ha något med mig eller barnet att göra om jag inte gör abort. Dessutom påstår han att jag manipulerat, tvingat och lurat på honom detta barnet. Han menar att han hela tiden varit tydlig med att han absolut inte vill ha barn.
Nu känner jag mig helt förtvivlad. Jag fattar inte varför han gör såhär och hur han kan anklaga mig för sådana saker när vi planerat och verkligen försökt få detta barnet...
Jag tänker behålla barnet själv och får hjälp och stöttning av familj och vänner. Men det känns hemskt att bli smutskastad på detta sättet och jag är orolig för vad som kommer hända.
Kan han göra någon rättslig sak över detta? Jag har sagt om han vill så kan jag ha egen vårdnad och så behöver han inte träffa barnet. Men om han vill ha barnet i sitt liv så får han det med...