• Fågelmamma

Hur gör man nu?

Hej. Ny på forumet men hoppas att allt blir rätt och att jag kan få lite svar.

Jag och min sambo är 30 års åldern och hade försökt få barn i många år, när vi tillslut gick till en privat klinik. De gjorde tester på oss båda, blodprov, sköljning av äggledare, ultraljud osv under många månader. Allt var ok förutom min sköldkörtel och därför äter jag nu levaxin.

Under flera år hade jag tempat för att kartlägga ägglossning samt använt ägglossningstest till och från. Jag har alltid haft regelbunden mens, 28 dagar, är på dag 14. Standard har jag förstått.

Vid ul såg mina ägg fina ut osv.

Trots det hade ju inget hänt, så sa min gynekolog att även om jag har egen mens och äl så skulle jag testa pergotime. För att ge allt en extra knuff.

Så efter ca 1 år av utredning och 3 månader medicinering blev vi gravida och har nu en underbar son på 7 månader.

Men vi har alltid drömt om 2 barn ganska tätt. För jag har haft en jobbig graviditet och vill gärna få den delen över och njuta av att få igång hela livet med att börja jobba igen utan avbrott osv.

Jag ammar ju fortfarande, men ganska glest. Har haft mensvärk till och från, men ingen mens.

Så nu till frågan: när kan vi börja försöka igen? Hur får vi igång den? Vad händer om den ej kommer igång igen? Och när och hur kan vi få hjälp?

Känns som det kommer ta en jäkla tid om vi först ska vänta till iaf 1 år efter bf för att få igång mens, sen försöka själva 1 år, sen få utredning igen på 1 år...

Vågar knappt ringa någonstans att fråga för vanliga kommentarer är ju tyvärr att: njut av er son istället. Det kommer när det kommer osv.

Men vi njuter som bara den av vår son! Men vi vet hur svårt det var att få honom, och vi vill ge honom ett syskon. Sen är vi klara med bebisverkstan.

Men vi vill ju själva bestämma när vi vill ha barn, och just nu gnager det lite i oss att inte veta om och hur det ska gå till.

Så hjälp? Någon som varit i samma sits?

Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Hur gör man nu?
  • Jasmin Karlsson

Du får vänta in mensen, amningen kan ju påverka. Eller så slutar du amma. Sen om det går ca 6 månader (eller vad som känns rimligt?) utan att mensen kommer igång eller utan att du blir gravid trots mens så ringer du samma gynekolog för att få pergotime igen (kanske krävs nytt besök, men ny utredning ska ni inte behöva göra).

• Fågelmamma

Tack för svar :)

Jag räknar med att sluta amma helt inom några månader då vår son äter bra på egen hand och har blivit mindre intresserad utav bröstet och svårare att amma.

Men vi får se när han säger stopp :)

Men jag undrade lite mer om någon varit i samma sits, och vad gynekologen brukar ha för standard. T.ex om de kanske inte vill medicinera igång mensen, utan de vill att den kommer igång själv. Eller att de har en gräns på kanske 1 år efter förlossning, efter det har man rätt till hjälp typ? Är det också då kanske 1 år efter avslutad amning osv.

Tycker inte direkt om att prata i telefon och tyvärr är sköterskan\sekreteraren väldigt snorkig och elak. Så vill först få lite mer kött på benen innan jag ringer.

Jag vill ju helst bli gravid på naturlig väg givetvis! Så vi kanske försöker själva ett tag om allt känns ok. Men jag vet ju all ångest och rädsla när mensen kom varje månad i de, ja vadå typ 8 år, som jag ej vart gravid. De ligger ju fortfarande kvar under ytan. Så känns tryggt att veta vad det finns för hjälp att få, och när vi kan få den. När vi beslutar oss för att försöka på den vägen.

Är ju bland de oförklarligt barnlösa då de ej hittat fel på mig/oss vid tidigare undersökningar. Och nu vid sista är ju sköldkörteln åtgärdat.

Och just det att inte veta är ju skrämmande.

• UndrandeSökare

Efter du har slutat att amma helt, vänta några månader så att prolaktinet hinner sjunka. Har inte mensen kommit så boka tid då hos en privat gyn så kan de förhoppningsvis hjälpa. Har läst att om man tar p-piller ett tag så kan mensen komma tillbaka sen. Kolla med din gyn om det stämmer.

Ja, Pergotime har tyvärr slutat säljas 31/12-2016, men gynekologen kan skriva ut annan liknande medicin. Den heter letrozol (lite isäker på stavningen).

Lycka till !

Svar på tråden Hur gör man nu?