Snuttis2 skrev 2017-02-04 08:03:31 följande:
Hej
Förstår om kroppen mår dåligt just nu superviktigt att du tar det lugnt, tar hand om dig och är försiktigt så du inte får rörelse på äggstockarna! (Allvarligt om de snurrar)
Misstänkte att du hade pco baserat på din beskrivning även om det inte stod. Jag är inget proffs på pco men van ivf :are ! Jag blir liksom annan talare ovan fundersam över behandlingsplanen, det känns tveksamt o riskabelt att du försätts i ett tillstånd med så många aktiva blåsor. Men så klart svårt för läkarna att veta din reaktion innan, men diskuterade man aldrig att faktiskt avbryta försöket? Om du får en reaktion som inte är bra o ni avbryter så behåller du din landstingsförsök(kan ju vara bra att veta) !
Vill inte skräma dig men svårare överstimulering kan i värsta fallleda till organsvikt så kräv dialog om din kropps reaktion och planering framåt. Tror säkert att du har ägg i några blåsor : ) men eftersom resultatet blev utan mogna nu så tänker jag att något i den hormonella balansen
Eller i behandlingstiden inte varit bra!
Om du nu var hög i östrogen med denna reaktion hade jag personligen inte vågat höja med mer östrogen!!!!!
Tänker tvärtom lägre dos och längre dagar och kanske en annat preparat för att få dem att mogna på slutet?
Kroppen behöver ju rätt hormonmängder men också tid på sig att bygga blåsor o ägg i rätt fas! Mina omgångar har varit på
12 dagar sprutor 14 dagar plock
15 dagar sprutor 18 dagar plock
11 dagar sprutor 14 dagar plock
Första o sista omgången gick bra, svarade lagom på behandlingen och höll en normal menstruations rytm/rekommenderad lutealfas!!!
Andra gången drog omgången ut på tiden då jag inte svarade som de räknat med, lutealfas blev längre än rek 14 dagarna och även om vi fick ut ägg/befruktade dem så kändes kroppen inte mottaglig och resultatet blev vid insättning därefter!
Jag hade bett om en ordentlig konsultation innan nästa start så du vet hur de tänker o är trygg i det!
Men stressa inte starten utan se till att kroppen gått tillbaka till normalläge först. Vilket tyvärr kan ta några månader : ( men jag lovar du tjänar på det i längden!!!
Hej igen!
Jo jag sitter still i soffan nu. Lär göra det resten av helgen. Tack för omtanken!
Haha jo jag såg nu att jag missat skriva att jag har PCO. Reagerade bara på det lilla extra s:et i PCOS som du skrev. Men då förstår jag. :) Och bra gissat! ;)
Dock blir jag riktigt arg på läkaren som inte diskuterade en avbrytning med mig, utan istället fortsatte att chansa med att annat preparat (suprefact) som "ägglossningsspruta". I efterhand nu står det klart för oss (efter att läkaren bett om ursäkt i går efter plocket och förklarat hur de tänkte) varför läkaren gjorde som gjorde. Det hade tydligen synts till 4 av dessa 48 äggblåsor i måndags som skulle ha en "chans" att mogna på sig själva. Dvs utan något hjälpande preparat som Ovitrelle. Varpå jag fick detta testosteronhämmande medel (suprefact) så att de 4 blåsorna skulle ha en chans att mogna av sig själva, och de andra mindre 18 äggblåsorna ( de 18 av 48 ägg som var mindre än 16 mm) inte skulle ta mer fart och komma över 16 mm de också.
Jag hade ingen aning att det bara rörde sig om enbart 4 ägg. Igår var jag inställd på 30 blåsor och 15-20 ägg kanske. Inte enbart 4 äggblåsor! Eller i detta fallet NOLL ägg.
Hade läkaren förmedlat denna minimala chans att dessa 4 ägg skulle mogna av sig själva(?!)(med tanke på PCO och redan för höga testosteronvärden, ej förmåga till egen ägglossning och anledningen till att jag gör IVF etc...), samt berättat risken för överstimulering OCH föreslagit att avbryta, hade jag nog efter ett tag valt att avbryta. Men i mitt fall fanns inte det i min hjärna. För jag vet inte hur detta fungerar med IVF. Det ska läkaren kunna förmedla. Jag känner det som att läkaren snodde ett av mina tre försök. Tänker överklaga! Tack snälla för din info!
Och oj! Ja du har sannerligen erfarenhet! Har du kört långa metoden med nässpray, eller bara korta metoden? Tack för redogörelsen av dina behandlingar. Jag inser ju nu att 9 dagar är på tok för kort tid att behandla mig på. Känns som lägre dos och fler dagar är det hemliga receptet. Speciellt om man är lättstimulerad...
Och som du säger så ska jag verkligen diskutera nästa omgång ordentligt med läkarna. För detta känns som idioti, detta med chansningar. Fingret upp i luften och känna efter liksom. Kräver mer kunskap och erfarenhet av sådana som jag. Måste ju finnas fler som jag och som lyckats?!
Känns bara som jag börjar bli gammal. Fyller 31 i år. Men jag vet att fler äldre kvinnor också lyckats. Så jag behöver nog inte stressa. Sedan har vi bara försökt i 1,5 år nu. Och det finns ju de som försökt betydligt längre än 1,5 år och till slut lyckats!