• tonton86

Hjälp! Varför hittade de inga ägg vid äggplocket idag? :'(

Hej!

Jag är jätteledsen! Idag gjordes ett äggplock på mig som resulterade i inga ägg alls...

I onsdags hade jag över 30 äggblåsor som var från 16mm och uppåt. Tog då en Suprefact-spruta på kvällen (de vågade inte ge mig Ovitrelle pga överstimulering) och äggplock bestämdes till idag. Sedan skulle en totalfrys göras, för att sedan nästa månad göra en insättning. (Detta även pga överstimulering)

Men efter att idag ha tömt dessa 30 blåsor, så kom inte ett enda ägg ut!! Läkaren sa att äggen inte var tillräckligt mogna, och satt därför fortfarande fast inne i äggblåsan. Ett moget ägg flyter tydligen runt i äggblåsans vätska, i väntan på att lossna naturligt eller sugas ut med spruta. Stämmer detta?

Jag vill så gärna att detta ska stämma! Vill inte att det ska vara så att det inte fanns några ägg i blåsorna alls! Till saken hör att jag har en skyhög äggreserv. Så ägg SKA finnas, och BORDE funnits därinne! Är för lättstimulerad att det blir svårt.

Någon som varit med om liknande?

Läkaren sa även att vi ska testa en högre dos Puregon nästa månad, så att bara några stycken mognar fort, och rusar ifrån de andra äggen. Detta för att kunna ta Ovitrelle sedan.

• Svar på tråden Hjälp! Varför hittade de inga ägg vid äggplocket idag? :'(
  • tonton86

Lite mer tilläggsfakta:

* Jag sprutade 9 dagar med Puregon 112,5IE (och Orgalutran) fram till i söndags.

* I måndags var jag på VUL och då bestämdes att äggutaget skulle göras i onsdags. Det bestämdes även att jag skulle ta Suprefakt den måndagskvällen.

* Men efter att ha tagit ett blodprov på måndagen som visade en östrogenhalt på över 19200 bestämdes att äggplocket skulle skjutas på framtiden. Jag skulle "surfa" och bara ta Orgalutran på måndag- och tisdagskvällen. Sedan ett nytt VUL på onsdagen. Och därifrån står det om ovan.

• tonton86

Glömde skriva att jag hade totalt 48 äggblåsor. Men bara 30 st över 16mm.

• Snuttis2

Oj blir lite orolig när jag läser mängden äggblåsor! Känns som en svår överstimulering vilket i sig pressar kroppen ordentligt. Antar att du är utredd ? Hur har man bedömt er ? Funderar på pcos och rekommendationerna !

Äggreserven är ju en faktor i fertilitets o behandlingssammanhang men den säger ju inget om kvalitén eller förmågan att få dem att mogna vilket är problemet som pco patient!

Ja! Det läkaren säger stämmer gällande äggen, när de är mogna flyter de i vätskan o kan sugas ut! Problemet vid pco är obalans i hormonerna, förhöjd mängd testosteron gör att äggen aldrig mognar =släpper!

Dock är det viktigt att veta att det sällan finns ägg i alla blåsor !

Vanligt i ca kanske 50-75 %!

Finns bra info på 1177 och fertilitetsguiden om du inte läst!

• tonton86
    Snuttis2 skrev 2017-02-03 21:58:30 följande:

Oj blir lite orolig när jag läser mängden äggblåsor! Känns som en svår överstimulering vilket i sig pressar kroppen ordentligt. Antar att du är utredd ? Hur har man bedömt er ? Funderar på pcos och rekommendationerna !

Äggreserven är ju en faktor i fertilitets o behandlingssammanhang men den säger ju inget om kvalitén eller förmågan att få dem att mogna vilket är problemet som pco patient!

Ja! Det läkaren säger stämmer gällande äggen, när de är mogna flyter de i vätskan o kan sugas ut! Problemet vid pco är obalans i hormonerna, förhöjd mängd testosteron gör att äggen aldrig mognar =släpper!

Dock är det viktigt att veta att det sällan finns ägg i alla blåsor !

Vanligt i ca kanske 50-75 %!

Finns bra info på 1177 och fertilitetsguiden om du inte läst!

Hej!

Tack för ditt utförliga svar!

Jo vi är utredda och det rör sig om pco. Tror jag. Vad menade du med rekommendationer vid pcos? Läkarna är iaf riktigt oroliga när de behandlar mig eftersom jag svarar så lätt på låg dos. Därför har de hela tiden varnat för totalfrys. Ang äggreserven så är ju inte alla ägg bra som du säger. Men dock så finns det ju ägg. Och i 30 blåsor borde det ju funnits iaf 15-20 ägg då.

Jag blev lite nyfiken det du skrev om med testosteronet. Jag hade ju ett skyhögt värde av östrogen. Borde de inte släppa då? Och skulle man då kunnat väntat en dag till eller två så kanske äggen skulle varit mogna?

Mår riktigt dåligt nu efter "plocket" men hade nog mått sämre om de inte dragit ner på allt som jag skrev. För överstimulering ska man ju inte leka med. Hoppas bara jag inte får någon vätska i buken och så...

Tror du att en högre dos nästa gång skulle kunna kicka igång lagom antal ägg med en rivstart, och lämna de andra äggen bakom? Dvs att inte starta lågt, så att alla ägg får chans att växa = för många.
  • Anonym (48!?!)

48 blåsor låter ju galet!? Och livsfarligt! Hur kan läkaren ordinerat att fortsätta stimulera så många? Var det inte tal om att avbryta? Kan ju tyvärr vara så som läkaren säger, att de var på gränsen till att mogna och tyvärr får de inte alltid ut väldigt omogna ägg. Men 0 av 30!? Kan läkaren varit oerfaren? :(

Inför mitt senaste plock så såg de 12 blåsor som verkade vara i rätt storlek (16-18) och ytterligare 5 potentiala. Fick då spruta två dagar till innan ägglossningsspruta. De fick ut endast två ägg varav ett var omoget. Trots superfina blåsor och bra värden. Så visst kan man ha otur eller något odiagnostiserat. Men äggplocket innan hade jag 11 blåsor och 10 ägg, så ge inte upp hoppet, det kan verkligen variera!

• tonton86
    Anonym (48!?!) skrev 2017-02-03 22:26:38 följande:

48 blåsor låter ju galet!? Och livsfarligt! Hur kan läkaren ordinerat att fortsätta stimulera så många? Var det inte tal om att avbryta? Kan ju tyvärr vara så som läkaren säger, att de var på gränsen till att mogna och tyvärr får de inte alltid ut väldigt omogna ägg. Men 0 av 30!? Kan läkaren varit oerfaren? :(

Inför mitt senaste plock så såg de 12 blåsor som verkade vara i rätt storlek (16-18) och ytterligare 5 potentiala. Fick då spruta två dagar till innan ägglossningsspruta. De fick ut endast två ägg varav ett var omoget. Trots superfina blåsor och bra värden. Så visst kan man ha otur eller något odiagnostiserat. Men äggplocket innan hade jag 11 blåsor och 10 ägg, så ge inte upp hoppet, det kan verkligen variera!

Mjo... 48 är ju inte optimalt. Men som sagt så var det ju "bara" 30 st som var i storleken 16mm och uppåt. De plockade i ca 40 min. Men jag var bara vaken/medveten i 5 min av dem! Haha. Men mår som jag mår nu...

Jag hoppas att dessa olika läkare på ett stort sjukhus i Stockholm vet vad de gör iaf. Man ska ju inte behöva vara sin egen doktor liksom. Fast kanske därför det blir fel... för många kockar... Men första gången brukar ju vara en "provomgång" för att se vilken ribba man ska ligga på. Och jo de hade ju kunnat avbryta. Och det var ju nästan det de gjorde också genom att ge mig Suprefakten och sedan en totalfrys. Synd bara att det blev för tidigt äggplock. Men om de kan få fram bara några stycken nästa gång med högre dos, kanske de kan mogna bättre då.

Oj! Ja det verkar ju verkligen kunna variera då! Tack för hoppet! Och hoppas det gått fortsatt bra för dig med de äggen!
  • Snuttis2

Hej

Förstår om kroppen mår dåligt just nu superviktigt att du tar det lugnt, tar hand om dig och är försiktigt så du inte får rörelse på äggstockarna! (Allvarligt om de snurrar)

Misstänkte att du hade pco baserat på din beskrivning även om det inte stod. Jag är inget proffs på pco men van ivf :are ! Jag blir liksom annan talare ovan fundersam över behandlingsplanen, det känns tveksamt o riskabelt att du försätts i ett tillstånd med så många aktiva blåsor. Men så klart svårt för läkarna att veta din reaktion innan, men diskuterade man aldrig att faktiskt avbryta försöket? Om du får en reaktion som inte är bra o ni avbryter så behåller du din landstingsförsök(kan ju vara bra att veta) !

Vill inte skräma dig men svårare överstimulering kan i värsta fallleda till organsvikt så kräv dialog om din kropps reaktion och planering framåt. Tror säkert att du har ägg i några blåsor : ) men eftersom resultatet blev utan mogna nu så tänker jag att något i den hormonella balansen

Eller i behandlingstiden inte varit bra!

Om du nu var hög i östrogen med denna reaktion hade jag personligen inte vågat höja med mer östrogen!!!!!

Tänker tvärtom lägre dos och längre dagar och kanske en annat preparat för att få dem att mogna på slutet?

Kroppen behöver ju rätt hormonmängder men också tid på sig att bygga blåsor o ägg i rätt fas! Mina omgångar har varit på

12 dagar sprutor 14 dagar plock

15 dagar sprutor 18 dagar plock

11 dagar sprutor 14 dagar plock

Första o sista omgången gick bra, svarade lagom på behandlingen och höll en normal menstruations rytm/rekommenderad lutealfas!!!

Andra gången drog omgången ut på tiden då jag inte svarade som de räknat med, lutealfas blev längre än rek 14 dagarna och även om vi fick ut ägg/befruktade dem så kändes kroppen inte mottaglig och resultatet blev vid insättning därefter!

Jag hade bett om en ordentlig konsultation innan nästa start så du vet hur de tänker o är trygg i det!

Men stressa inte starten utan se till att kroppen gått tillbaka till normalläge först. Vilket tyvärr kan ta några månader : ( men jag lovar du tjänar på det i längden!!!

• tonton86
    Snuttis2 skrev 2017-02-04 08:03:31 följande:

Hej

Förstår om kroppen mår dåligt just nu superviktigt att du tar det lugnt, tar hand om dig och är försiktigt så du inte får rörelse på äggstockarna! (Allvarligt om de snurrar)

Misstänkte att du hade pco baserat på din beskrivning även om det inte stod. Jag är inget proffs på pco men van ivf :are ! Jag blir liksom annan talare ovan fundersam över behandlingsplanen, det känns tveksamt o riskabelt att du försätts i ett tillstånd med så många aktiva blåsor. Men så klart svårt för läkarna att veta din reaktion innan, men diskuterade man aldrig att faktiskt avbryta försöket? Om du får en reaktion som inte är bra o ni avbryter så behåller du din landstingsförsök(kan ju vara bra att veta) !

Vill inte skräma dig men svårare överstimulering kan i värsta fallleda till organsvikt så kräv dialog om din kropps reaktion och planering framåt. Tror säkert att du har ägg i några blåsor : ) men eftersom resultatet blev utan mogna nu så tänker jag att något i den hormonella balansen

Eller i behandlingstiden inte varit bra!

Om du nu var hög i östrogen med denna reaktion hade jag personligen inte vågat höja med mer östrogen!!!!!

Tänker tvärtom lägre dos och längre dagar och kanske en annat preparat för att få dem att mogna på slutet?

Kroppen behöver ju rätt hormonmängder men också tid på sig att bygga blåsor o ägg i rätt fas! Mina omgångar har varit på

12 dagar sprutor 14 dagar plock

15 dagar sprutor 18 dagar plock

11 dagar sprutor 14 dagar plock

Första o sista omgången gick bra, svarade lagom på behandlingen och höll en normal menstruations rytm/rekommenderad lutealfas!!!

Andra gången drog omgången ut på tiden då jag inte svarade som de räknat med, lutealfas blev längre än rek 14 dagarna och även om vi fick ut ägg/befruktade dem så kändes kroppen inte mottaglig och resultatet blev vid insättning därefter!

Jag hade bett om en ordentlig konsultation innan nästa start så du vet hur de tänker o är trygg i det!

Men stressa inte starten utan se till att kroppen gått tillbaka till normalläge först. Vilket tyvärr kan ta några månader : ( men jag lovar du tjänar på det i längden!!!

Hej igen!

Jo jag sitter still i soffan nu. Lär göra det resten av helgen. Tack för omtanken!

Haha jo jag såg nu att jag missat skriva att jag har PCO. Reagerade bara på det lilla extra s:et i PCOS som du skrev. Men då förstår jag. :) Och bra gissat! ;)

Dock blir jag riktigt arg på läkaren som inte diskuterade en avbrytning med mig, utan istället fortsatte att chansa med att annat preparat (suprefact) som "ägglossningsspruta". I efterhand nu står det klart för oss (efter att läkaren bett om ursäkt i går efter plocket och förklarat hur de tänkte) varför läkaren gjorde som gjorde. Det hade tydligen synts till 4 av dessa 48 äggblåsor i måndags som skulle ha en "chans" att mogna på sig själva. Dvs utan något hjälpande preparat som Ovitrelle. Varpå jag fick detta testosteronhämmande medel (suprefact) så att de 4 blåsorna skulle ha en chans att mogna av sig själva, och de andra mindre 18 äggblåsorna ( de 18 av 48 ägg som var mindre än 16 mm) inte skulle ta mer fart och komma över 16 mm de också.

Jag hade ingen aning att det bara rörde sig om enbart 4 ägg. Igår var jag inställd på 30 blåsor och 15-20 ägg kanske. Inte enbart 4 äggblåsor! Eller i detta fallet NOLL ägg.

Hade läkaren förmedlat denna minimala chans att dessa 4 ägg skulle mogna av sig själva(?!)(med tanke på PCO och redan för höga testosteronvärden, ej förmåga till egen ägglossning och anledningen till att jag gör IVF etc...), samt berättat risken för överstimulering OCH föreslagit att avbryta, hade jag nog efter ett tag valt att avbryta. Men i mitt fall fanns inte det i min hjärna. För jag vet inte hur detta fungerar med IVF. Det ska läkaren kunna förmedla. Jag känner det som att läkaren snodde ett av mina tre försök. Tänker överklaga! Tack snälla för din info!

Och oj! Ja du har sannerligen erfarenhet! Har du kört långa metoden med nässpray, eller bara korta metoden? Tack för redogörelsen av dina behandlingar. Jag inser ju nu att 9 dagar är på tok för kort tid att behandla mig på. Känns som lägre dos och fler dagar är det hemliga receptet. Speciellt om man är lättstimulerad...

Och som du säger så ska jag verkligen diskutera nästa omgång ordentligt med läkarna. För detta känns som idioti, detta med chansningar. Fingret upp i luften och känna efter liksom. Kräver mer kunskap och erfarenhet av sådana som jag. Måste ju finnas fler som jag och som lyckats?!

Känns bara som jag börjar bli gammal. Fyller 31 i år. Men jag vet att fler äldre kvinnor också lyckats. Så jag behöver nog inte stressa. Sedan har vi bara försökt i 1,5 år nu. Och det finns ju de som försökt betydligt längre än 1,5 år och till slut lyckats!
  • Anonym (Anonym)
    Jossan1986 skrev 2017-02-04 14:09:42 följande:

Hej igen!

Jo jag sitter still i soffan nu. Lär göra det resten av helgen. Tack för omtanken!

Haha jo jag såg nu att jag missat skriva att jag har PCO. Reagerade bara på det lilla extra s:et i PCOS som du skrev. Men då förstår jag. :) Och bra gissat! ;)

Dock blir jag riktigt arg på läkaren som inte diskuterade en avbrytning med mig, utan istället fortsatte att chansa med att annat preparat (suprefact) som "ägglossningsspruta". I efterhand nu står det klart för oss (efter att läkaren bett om ursäkt i går efter plocket och förklarat hur de tänkte) varför läkaren gjorde som gjorde. Det hade tydligen synts till 4 av dessa 48 äggblåsor i måndags som skulle ha en "chans" att mogna på sig själva. Dvs utan något hjälpande preparat som Ovitrelle. Varpå jag fick detta testosteronhämmande medel (suprefact) så att de 4 blåsorna skulle ha en chans att mogna av sig själva, och de andra mindre 18 äggblåsorna ( de 18 av 48 ägg som var mindre än 16 mm) inte skulle ta mer fart och komma över 16 mm de också.

Jag hade ingen aning att det bara rörde sig om enbart 4 ägg. Igår var jag inställd på 30 blåsor och 15-20 ägg kanske. Inte enbart 4 äggblåsor! Eller i detta fallet NOLL ägg.

Hade läkaren förmedlat denna minimala chans att dessa 4 ägg skulle mogna av sig själva(?!)(med tanke på PCO och redan för höga testosteronvärden, ej förmåga till egen ägglossning och anledningen till att jag gör IVF etc...), samt berättat risken för överstimulering OCH föreslagit att avbryta, hade jag nog efter ett tag valt att avbryta. Men i mitt fall fanns inte det i min hjärna. För jag vet inte hur detta fungerar med IVF. Det ska läkaren kunna förmedla. Jag känner det som att läkaren snodde ett av mina tre försök. Tänker överklaga! Tack snälla för din info!

Och oj! Ja du har sannerligen erfarenhet! Har du kört långa metoden med nässpray, eller bara korta metoden? Tack för redogörelsen av dina behandlingar. Jag inser ju nu att 9 dagar är på tok för kort tid att behandla mig på. Känns som lägre dos och fler dagar är det hemliga receptet. Speciellt om man är lättstimulerad...

Och som du säger så ska jag verkligen diskutera nästa omgång ordentligt med läkarna. För detta känns som idioti, detta med chansningar. Fingret upp i luften och känna efter liksom. Kräver mer kunskap och erfarenhet av sådana som jag. Måste ju finnas fler som jag och som lyckats?!

Känns bara som jag börjar bli gammal. Fyller 31 i år. Men jag vet att fler äldre kvinnor också lyckats. Så jag behöver nog inte stressa. Sedan har vi bara försökt i 1,5 år nu. Och det finns ju de som försökt betydligt längre än 1,5 år och till slut lyckats!

Fy vad jobbigt. Krya på dig. Det kan väl knappast räknas som ett försök om man inte får ut några ägg? Låter superkonstigt i så fall. Fundera på hur du vill göra men vill du klaga på vården så finns bra info här: www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Om-man-inte-ar-nojd-med-varden/

"Det finns olika sätt att klaga om du är missnöjd med din vård. Du kan

-klaga direkt till läkaren eller annan personal som du träffade när du sökte vård

-kontakta patientnämnden eller patientombudsmannen i ditt landsting eller region

-anmäla till Inspektionen för vård och omsorg, IVO

-anmäla till Diskrimineringsombudsmannen, DO

göra en polisanmälan."

Jag tänker att du kan börja med att kontakta de som gjorde IVF för att få svar hur det kunde bli på detta sätt osv. Om du inte är nöjd med svaret kan du kontakta patientnämnden. De finna för patienternas skull!

Ta hand om dig!
  • tonton86
    Anonym (Anonym) skrev 2017-02-04 14:49:37 följande:

Fy vad jobbigt. Krya på dig. Det kan väl knappast räknas som ett försök om man inte får ut några ägg? Låter superkonstigt i så fall. Fundera på hur du vill göra men vill du klaga på vården så finns bra info här: www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Om-man-inte-ar-nojd-med-varden/

"Det finns olika sätt att klaga om du är missnöjd med din vård. Du kan

-klaga direkt till läkaren eller annan personal som du träffade när du sökte vård

-kontakta patientnämnden eller patientombudsmannen i ditt landsting eller region

-anmäla till Inspektionen för vård och omsorg, IVO

-anmäla till Diskrimineringsombudsmannen, DO

göra en polisanmälan."

Jag tänker att du kan börja med att kontakta de som gjorde IVF för att få svar hur det kunde bli på detta sätt osv. Om du inte är nöjd med svaret kan du kontakta patientnämnden. De finna för patienternas skull!

Ta hand om dig!

Hej!

Tack snälla för ditt svar! Tänk att det finns så många hjälpsamma och snälla människor här på Familjeliv! Ta åt er alla i denna tråd! <3

Hade inte kommit så långt i mitt överklaganbeslut. Så detta underlättar mycket!

Börjar med att prata med ansvarig läkare. Jag tycker inte heller det borde räknas. I synnerhet nu eftersom det finns ägg, men de misslyckades att få fram ett enda...

Kram!
  • Snuttis2

Hej

Förstår att du känner att tiden tickar på! Jag vet jag har levt och lever delvis kvar i den tidszonen : ) !

Men du har några år till vi började med ivf när jag var .... mm ....33 år tror jag! Blir 36 år i höst och ännu inga barn även om jag nu är gravid för tredje gången och hoppas att denna gång ska vara den lyckosamma!

Har endometrios och kört långa protokoll på lite olika preparat men alltid med nedreglering. Funkat bra på totalen !

Kroppen är lurig vet att jag efter första försöket som slutade i ett MA tänkte att inga problem detta kommer lösa sig. Sedan när det var dags för andra omgången så svarade inte alls kroppen som innan , det blev inget vidare försök även om det fullföljdes. Det kändes annorlunda i kroppen då, jag borde varit observant på det!

Ställ krav, se över era rättigheter och dra annars i nödvändiga trådar ex tipsen ovan!!

Vi har haft superbra läkarkontakter vilket varit guld värt men jag minns att läkaren skojade med mig vid starten för allt hon beskrev visste jag redan o la själv in svaren!!

Har vänner som kämpat mot barnlöshet , jag har grubblat, läst, diskuterat allt löpande vilket varit skönt!! Men jag är lite kontroll galen av mig : )

Såg att Du skrev 4 ägg(inget fel på fyra det krävs bara ett guldägg) men jag tycker att du ska fråga vad minimum antal ägg vid äggplock ska vara för att det ska vara värt det?! Hos oss tror jag att gränsen gick där omkring för min andra omgång fick vi ut fem ägg och vid det tillfället funderade de på att bryta behandlingsomgången då de tyckte att jag utvecklade för få blåsor! ( hade kanske 4-5 pågång vid halvtidskontrollen) !

De övriga tillfällen hamnade jag på önskad nivå ca 13-15 blåsor och 8-10 ägg.

Vila, låt kroppen läka och komma i balans och skissa sedan på alla frågor, krav och klagomål då gör du det på ett systematiskt och konstruktivt sätt vilket jag tror att ni tjänar på i längden ?!

• tonton86
    Snuttis2 skrev 2017-02-04 15:30:40 följande:

Hej

Förstår att du känner att tiden tickar på! Jag vet jag har levt och lever delvis kvar i den tidszonen : ) !

Men du har några år till vi började med ivf när jag var .... mm ....33 år tror jag! Blir 36 år i höst och ännu inga barn även om jag nu är gravid för tredje gången och hoppas att denna gång ska vara den lyckosamma!

Har endometrios och kört långa protokoll på lite olika preparat men alltid med nedreglering. Funkat bra på totalen !

Kroppen är lurig vet att jag efter första försöket som slutade i ett MA tänkte att inga problem detta kommer lösa sig. Sedan när det var dags för andra omgången så svarade inte alls kroppen som innan , det blev inget vidare försök även om det fullföljdes. Det kändes annorlunda i kroppen då, jag borde varit observant på det!

Ställ krav, se över era rättigheter och dra annars i nödvändiga trådar ex tipsen ovan!!

Vi har haft superbra läkarkontakter vilket varit guld värt men jag minns att läkaren skojade med mig vid starten för allt hon beskrev visste jag redan o la själv in svaren!!

Har vänner som kämpat mot barnlöshet , jag har grubblat, läst, diskuterat allt löpande vilket varit skönt!! Men jag är lite kontroll galen av mig : )

Såg att Du skrev 4 ägg(inget fel på fyra det krävs bara ett guldägg) men jag tycker att du ska fråga vad minimum antal ägg vid äggplock ska vara för att det ska vara värt det?! Hos oss tror jag att gränsen gick där omkring för min andra omgång fick vi ut fem ägg och vid det tillfället funderade de på att bryta behandlingsomgången då de tyckte att jag utvecklade för få blåsor! ( hade kanske 4-5 pågång vid halvtidskontrollen) !

De övriga tillfällen hamnade jag på önskad nivå ca 13-15 blåsor och 8-10 ägg.

Vila, låt kroppen läka och komma i balans och skissa sedan på alla frågor, krav och klagomål då gör du det på ett systematiskt och konstruktivt sätt vilket jag tror att ni tjänar på i längden ?!

Jo jag känner en del jag också som kämpat mot barnlöshet. Så det känns som om man varit inne i detta en längre tid nu. Jag är själv glad att jag åkte in till gynaktuten för 2 år sedan av någon anledning. Då sa den läkaren bara av en slump att vi borde sätta gång i tid om vi önskar skaffa barn. Och det var nog startsignalen för oss. För nu har vi ju kommit en bra bit påväg ändå. Och ang ålder så spelar det ju ingen större roll heller. Har hört att den första människan i världen som kommer att bli 200 år gammal redan är född! Och även om vår generation kanske inte blir 200 ;) så kanske vi iaf kan bli en bra bit över 100 iaf! Och då är ju alla under 40 år unga! :) Framförallt nu när det finns hjälp att få vid barnlöshet. Hehe nu gled jag lite av spåret... ;)

Ang mina fyra äggblåsor, så var det ju äggblåsor med ägg som läkaren trodde och chansa skulle kunna mogna på sig själva. Dvs ej via sedvanlig ivf-behandling med ägglossningsspruta. Och jag tycker det är konstigt att man kan chansa på det. I synnerhet nu med min nya vetskap att äggen inte ens flyter runt när de är omogna, samt rätt hormoner för att de ska lossna inte finns i kroppen. Då är det ju riktigt stor risk att de inte går att få tag på vid ett äggplock. Eller är hög östrogenhalt ett tecken på att de kan lossna tro?

Annars kan det ju vara som du säger ett argument att fyra äggblåsor ligger precis under gränsen för minimum äggblåsor. Annars krävs ju ja bara ett guldägg såklart. :)

Jo precis. Får skriva ner allt vi kommer på och lämna fram de frågorna på ett bra och professionellt sätt. Ilska kommer man inte långt på. ;)

Vad jobbigt med endometrios. Hoppas det finns bra hjälp att få, och så är det bra att du haft goda kontakter på din väg!

Ååh vad jag hoppas och håller tummarna att det blir en liten guldklimp i din famn då om några månader! Tredje gången gillt! :)
  • tonton86

Hittade detta:

"Tre IVF - behandlingar med ägguttag kan genomföras om det är medicinskt

motiverat. Utebliven återföring av befruktade ägg (embryotransfer) som kan hänvisas till att fel befruktningsmetod använts eller till medicinsk/tekniska problem kan misstänkas, ska inte räknas som fullföljd behandling. Vid ny behandling ska alternativ behandling övervägas."

Visst måste det gälla mig? För det blev ju ingen återföring, med mina "ickeexisterande ägg"... Medicinskt problem?

Svar på tråden Hjälp! Varför hittade de inga ägg vid äggplocket idag? :'(