• Anonym (Vill jobba)

Tips på hur man tjänar pengar när man inte kan jobba?

Jag har varit sjukskriven i några år nu. Har ingen sgi så jag är helt utan pengar. Jag vill såklart tjäna mina egna pengar och skulle behöva tips på vad man kan göra när man inte kan ha vanligt jobb?

Vad kan man göra hemifrån? Eller vad kan man tänkas jobba med där man inte behöver utbildning där man kanske kan jobba max 8h i veckan som inte är fysiskt ansträngande. Skulle iaf önska få ihop 4000kr i månaden.

• Svar på tråden Tips på hur man tjänar pengar när man inte kan jobba?
  • Carambolan

En idé kanske kan vara att du passar på att utbilda dig till något som du kan tjäna pengar på hemifrån och på deltid när du är klar? Finns ju många distanskurser på deltid som är csn-berättigade. Programmerare eller översättare är två yrken där det är vanligt att frilansa hemifrån.

• Anonym (Vill jobba)

Har redan en skuld på 150 000 hos csn som jag inte kan betala eftersom jag inte kan jobba. Så just nu är plugga uteslutet. Har funderat på att söka in mig på någon distanskurs på 50% och bara ta bidrag men det ger mig bara ca 1600kr i månaden och det blir först efter sommaren så det är ju ett tag kvar.

• Anonym (Blippblopo)

Är du utredd med diagnos och har någon handlingsplan? Jag tänker att i så fall borde det finnas möjlighet till sysselsättning/jobb/pengar via habilitering tex?

Eller är det extra pengar du vill tjäna utöver sjukersättning?

• Anonym (Tess)

Men frågan är väl vad du klarar av att göra om du är sjukskriven? Jag menar om du är arbetsför så finns det väl deltidsjobb som inte är så fysiskt ansträngade.

• Anonym (Vill jobba)
    Anonym (Blippblopo) skrev 2017-02-03 20:57:26 följande:

Är du utredd med diagnos och har någon handlingsplan? Jag tänker att i så fall borde det finnas möjlighet till sysselsättning/jobb/pengar via habilitering tex?

Eller är det extra pengar du vill tjäna utöver sjukersättning?

Jag är utredd men försäkringskassan beviljar tyvärr inte något aktivitetsstöd då de anser att jag kan jobba heltid.så min inkomst är 0 kr. Sysselsättning via habilitering har jag inte hört om? Är det som arbetsträning? Det har jag gjort 9 månader men kom inte upp i tid pga min kroniska värk.
  • Anonym (Vill jobba)
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-03 21:01:51 följande:

Men frågan är väl vad du klarar av att göra om du är sjukskriven? Jag menar om du är arbetsför så finns det väl deltidsjobb som inte är så fysiskt ansträngade.

Ja finns det deltissjobb på max 2h om dagen? Som inte innebär städ/lyft/stående? Måste kunna sitta och få ställa mig när jag vill.Skulle vilja hitta ett sådant jobb. Eller hitta något annat sätt att tjäna pengar på. Är så less på att inte ha några pengar.
  • nnnnnnnn
    Anonym (Vill jobba) skrev 2017-02-03 20:51:16 följande:
    Har redan en skuld på 150 000 hos csn som jag inte kan betala eftersom jag inte kan jobba. Så just nu är plugga uteslutet. Har funderat på att söka in mig på någon distanskurs på 50% och bara ta bidrag men det ger mig bara ca 1600kr i månaden och det blir först efter sommaren så det är ju ett tag kvar.
    Varför vänta tills efter sommaren? Du kan ju plugga sommarkurs på både komvux och univeristet/högskola och börja i juni.
    Många komvux har också intagning var 5:e vecka, så du kan börja om max 5 veckor från nu.
  • smulpaj01
    Anonym (Vill jobba) skrev 2017-02-03 21:13:19 följande:

Ja finns det deltissjobb på max 2h om dagen? Som inte innebär städ/lyft/stående? Måste kunna sitta och få ställa mig när jag vill.Skulle vilja hitta ett sådant jobb. Eller hitta något annat sätt att tjäna pengar på. Är så less på att inte ha några pengar.

Fick ett jobb på 2 Tim om dagen för några år sedan. Jag skulle sitta (!) och passa en reception medan ordinarie gick på lunch.

Tackade nej eftersom jag ville jobba heltid men självklart FINNS det!
  • Lite salt

Du kan väl söka efter samma jobb som studenter som jobbar bredvid studierna. På platsbanken söker de ibland efter studenter som vill jobba extra.

Jag jobbade själv med telefonförsäljning. Inte väldens roligaste, eller världens mest lönsamma, men det funkade. 

Svar på tråden Tips på hur man tjänar pengar när man inte kan jobba?