• Anonym (Anonomy1)

släkting som donator?

Hej.
    Min man kan inte få egna biologiska barn.
    Min svärmor kom på den "genialiska" idén att vi kunde använda hans identiska tvillingbrors spermier istället.
    Tvillingarna verka inte vara emot detta men jag tvekar, samtidigt som det känns som den lättaste vägen(har läst om donation,import av spermier,danmark,adoption osv osv.) just nu och ett helt fantastiskt erbjudande/möjlighet, så blir jag ändå tveksam.
    Ena sidan av mig säger att vi kan skapa århundradets konstigaste familjedrama, och jag vet inte vad Sveriges byråkrati och regler säger om detta?
    Andra sidan vill vi så gärna ha barn och jag vet att min mans dröm om biologiska barn krossades totalt vid det negativa beskedet. Detta är det närmaste biologiska barn han kommer att komma.
    Är det konstigt att vi ens tänker i dom banorna? Jag menar det finns ju Mammor som donerar ägg till sina döttrar....

• Svar på tråden släkting som donator?
  • Whitehorse1979

Alltså jag vet inte.

Han blir ju biopappa, brorsan då.

Men kommer han kunna hålla sig borta?
    Inte reagera vid tillsägningar mm?

Jag förstår din tvekan och tycker att det är bättre att ta en okänd donator.

• Anonym (Tjejkompisen)

Låter ju superbra. Han har ju samma dna som sin tvillingbror om de är enäggstvillingar? Isf kan man inte ens vid faderskapstest se att din man inte är pappa. Om nu inte brodern har samma infertilitetsproblem?

• Anonym (2barnsmamma)

Det att brorsorna är identiska tvillningar gör det ju lite lättare, samma DNA ju. Så om barnet liknar sin biologiska pappa kommer det likna även sin "riktiga". Rättsligt vet jag inte hur det kommer att gå. Bara brorsan inte kräver nåt och ni är gifta kanske det inte är något problem? Jag skulle absolut ha donerat ägg till min tvillingsyster om jag hade en som inte kunde få egna barn.

• Kasperina

Fördelen med att använda tvillingen som donator är att barnen får samma genetiska uppsättning som de skulle fått om din man haft egna spermier.
    Nackdelen är som sagt om något händer senare som gör att den biologiske fadern plötsligt vill ha "rätt" till barnet.
    Ett sätt att minska den risken är att spela med öppna kort hela vägen. Vet barnet redan från början om att det kom till tack vare en fantastisk farbror som hjälpte till, så minimeras risken för att det skulle kunna bli ett problem.
    Rent lagligt går det inte att bevisa vem som är biologisk förälder av två enäggstvillingar.
    Sen får man komma ihåg att tvillingar ofta har ett band som icke-tvillingar inte kan förstå, ur din mans perspektiv kanske det här blir hans biologiska barn eftersom hans bror är en förlängning av honom själv.
    Personligen skulle jag sätta mig med bröderna och prata igenom det ordentligt, och om inga konstigheter dök upp då köra på heminseminering.

• viseversa

Om din man har dåliga spermier finns ju risken att brorsan också har det då dom är exakt identiska biologiskt. Är det något annat som gör att han inte kan få biologiska barn är det såklart en annan sak.

Alltså det blir ju lite rörigt om ni skulle använda hans spermier. Han(brorsan) blir biologisk pappa i person ja. Men din man har ju exakt samma gener så skulle ett faderskapstest göras skulle man ändå inte kunna avgöra vem som är pappan.

Så igentligen skulle det bli din mans "biologiska" barn också. Bara det att spermierna skulle ha tillverkats i tvillingbrorsans pung ja det är invecklat som sagt. Förstår att det känns underligt.

• Anonym (Anonomy1)

Hej tack för era svar...

Alltså min man har inga spermier öht.(vi tror det kan ha blivit utav sjukdom men omöjligt att se efter så många år säger läkaren)

Hans bror har spermier, (har ett barn sedan tidigare förhållande men ingen kontakt med det) han är i ett stadigt förhållande och ingen av dom har något intresse av att skaffa barn.
    Brodern vill bara hjälpa oss och iom att han själv inte vill ha barn tvivlar jag på att han skulle lägga sig i någon uppfostran. 
    Som sagt mycket att tänka på.
    Men lite krasst sett, om det skulle uppdagas till myndigheter är det väl bara att säga att jag hade lite roligt vid sidan av.(har ju hänt förut) och att jag var osäker vem av dom som var pappan? Och om då måste ju även pappan(oavsett vem det är) kunna avsäga sig rätten till föräldraskap och adoptera sitt barn till brodern?

Förlåt rörigheten...mkt tankar.

• viseversa
    Anonym (Anonomy1) skrev 2017-02-03 16:02:10 följande:
    Hej tack för era svar...

Alltså min man har inga spermier öht.(vi tror det kan ha blivit utav sjukdom men omöjligt att se efter så många år säger läkaren)

Hans bror har spermier, (har ett barn sedan tidigare förhållande men ingen kontakt med det) han är i ett stadigt förhållande och ingen av dom har något intresse av att skaffa barn.
    Brodern vill bara hjälpa oss och iom att han själv inte vill ha barn tvivlar jag på att han skulle lägga sig i någon uppfostran. 
    Som sagt mycket att tänka på.
    Men lite krasst sett, om det skulle uppdagas till myndigheter är det väl bara att säga att jag hade lite roligt vid sidan av.(har ju hänt förut) och att jag var osäker vem av dom som var pappan? Och om då måste ju även pappan(oavsett vem det är) kunna avsäga sig rätten till föräldraskap och adoptera sitt barn till brodern?

Förlåt rörigheten...mkt tankar.
    Dom är identiska genetiskt ni behöver inte ens nämna något om att brorsan är pappa då det ändå inte kan kontrolleras med ett dna prov. 
  • Anonym (Glömt inlogg)

Din svåger kan väll adoptera bort barnet till din man och därmed avsäga sig föräldraskapet.

Svar på tråden släkting som donator?