Jag ska döda dig.
Vad tycker ni om detta?
Igår när min son (4) åt lunch på förskolan så säger en kille (5) vid hans bord till min son:
- Jag ska döda dig.
Den här killen har tidigare varit på (aldrig fysiskt) min son eftersom min son säger att han är en flicka och det verkar den här killen inte kunna acceptera.
Hursomhelst så pratade förskoleläraren med den här killen efteråt, så får man inte säga etc etc.
Min reaktion var att jag ville ha 'mer'. Att de skulle prata med hans föräldrar etc. Det är en sak att vara arg eller osams, men säger man Jag ska döda dig så har man gått över en gräns.
Förskolelärarna i sin tur menar att i den åldern så utvecklas barn så snabbt, de har mycket tankar om döden, börjar kunna ta del av vuxenlivet lite och får helt enkelt jättemycket intryck från omvärlden som de inte lärt sig bearbeta och sortera/värdera. De menar att 'jag ska döda dig' inte är starkare än 'du är dum' för en 5-åring.
Vad tycker ni? Jag har lite svårt med tanken att ett annat barn sagt till mitt barn att han ska döda honom. Utvecklingsfas eller ej. Jag känner instinktivt att jag vill röra upp himmel och jord.