• anthle

hund och småbarn

Jag vill ha åsikter...

Jag har två barn (2&4).

jobbar halvtid (4timmar per dag på eget kontor med möjlighet att hund följer till jobbet.

mun man jobbar heltid.

vi är sugna på en valp! oansvarigt med småbarn?

vi bor i hus så träning kring rumsrenhet blir lite enklare..

någon med erfarenheter?

• Svar på tråden hund och småbarn
  • Aniiee

Alltid haft hund. Hela mitt liv. Mina föräldrar hade hundar och småbarn i 10 år. Brorsan har/hade hund och småbarn. Alla mina föräldrars vänner hade hundar och småbarn.

Nej, inte oansvarigt, generellt. Berikande.

MEN, ni måste vara lediga med eller kunna ta med valpen. I flera månader. Inte ens 4 timmar ensam är ok innan valpen är minst 6 månader, och helst inte ens före 1 år.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 83. Bara 17 kvar.
  • anthle
    Aniiee skrev 2017-02-02 22:41:33 följande:

Alltid haft hund. Hela mitt liv. Mina föräldrar hade hundar och småbarn i 10 år. Brorsan har/hade hund och småbarn. Alla mina föräldrars vänner hade hundar och småbarn.

Nej, inte oansvarigt, generellt. Berikande.

MEN, ni måste vara lediga med eller kunna ta med valpen. I flera månader. Inte ens 4 timmar ensam är ok innan valpen är minst 6 månader, och helst inte ens före 1 år.

tack för svar ????
  • Anonym (Tollare)

Det är väl en jättebra idé! Vår äldre hund dog för ett år sedan och nu har vi en valp. Tre ganska små barn 3,4 och 6.

Och precis som hos er arbetar den ena deltid samt kan ha hunden på kontoret.

Det Anilee säger är sant- det första året är intensivt för förutom att den ska bli rumsren (fast det har inte varit någon större grej för våra hundar iofs) så ska den inte vara ensam- och mycket träning bör man grunda med- miljöträning, baslydnad etc.

Men: tycker att det är underbart. Tycker också att jag märker på våra barn att det bygger en enorm empati att vara med och ta hand om en hund.

• Dexter dot com

Så länge ni orkar att ha vakna nätter i början och ändå jobba, har ett jobb när du kan släppa allt och rusa ut med valpen flera gånger i timmen, ha full kontroll på både valp och barn all vaken tid så tycker jag absolut ni kan skaffa hund.
    Hur gör du med barnen när valpen behöver ut och du är ensam? Du kommer ju inte hinna klä på dom och ta med dom ut direkt ;)
    Kommer din man orka sticka iväg på kurser efter jobbet alt du som först jobbat och sen haft hand om barnen själv?
    Att ha hund ska ju bara vara roligt och många har inte riktigt förstått hur mycket jobb det är och hur mycket tid det faktiskt tar och då blir ofta hunden en belastning och hunden hamnar i kläm.
    Vad är det för ras ni tänkt er?

• anthle

Tysk spets.
    Har tidigare haft en sådan men vill bara påminna mig själv om hur det är.
    Det var över 10 år sedan så jag har "glömt" mycket..

• Anonym (Tio)
    anthle skrev 2017-02-02 22:32:42 följande:

Jag vill ha åsikter...

Jag har två barn (2&4).

jobbar halvtid (4timmar per dag på eget kontor med möjlighet att hund följer till jobbet.

mun man jobbar heltid.

vi är sugna på en valp! oansvarigt med småbarn?

vi bor i hus så träning kring rumsrenhet blir lite enklare..

någon med erfarenheter?

Vänta tills barnen är lite äldre och mer självgående skulle jag säga. Eller ta en äldre hund? En valp verkar vara ett heltidsjobb bara den. Äldre barn kan hjälpa till med den på riktigt dessutom.
  • Jemp

Tycker inget i din trådstart talar emot hund. Låter ju jättebra.

Sen beror det ju på hur mycket tid och intresse ni har och lägga Vs rasval såklart.

Svar på tråden hund och småbarn