• Lisa blåklocka

Genomgå singelinsemination trots pojkvän

Är 30 och tänker jämt å ständigt på att jag vill ha barn. Jag är en ansvarstagande akademiker. Har en ny relation, han är 26 och vill vänta flera år och att vi bott tillsammans innan vi skaffar barn. Detta är ju helt normalt och sunt tänkt av honom MEN! jag håller på att bli tokig av barnlängtan! Dessutom är jag 30 och mår dåligt av tanken på att det aldrig blir av att skaffa barn med en man. För man vet ju aldrig hur det blir med relationen i framtiden... Någon därute som trots pojkvän singelinseminerat sig eller har funderat på detta? Eller någon annan som är orolig för att aldrig bli mamma?

Tacksam för råd eller synpunkter...

• Svar på tråden Genomgå singelinsemination trots pojkvän
  • Ztiwie

Jag passar tyvärr inte in i den målgrupp du söker svar ifrån, jag är 27 år och föder inom kort mitt tredje barn...

Men jag vill ändå skänka dig lite stöttning. Jag anser att det viktiga här är att du gör det som känns rätt för dig. Prata med en psykolog eller kurator som kan hjälpa dig genom virrvarret av tankar och känslor som uppstår, att bli förälder är ingen enkel uppgift - men garanterat det absolut bästa du kommer uppleva i livet!

När det gäller din relation, har du ventilerat dina tankar kring inseminering med honom, hur ställer han sig till det? Och är du beredd att eventuellt förlora honom om du väljer att fullfölja insemineringen och leva som ensamstående?

All lycka till, oavsett vad du väljer :)

• Biet

Prata med din partner om hur du tänker o känner.

Att du längtar mycket efter barn redan nu. Din biologiska klocka går ju också och kommer att göra att det blir svårare för dig att bli gravid den dagen han kanske känner sig mogen för barn, om han överhuvudtaget vill ha barn i framtiden!!!

Även om ni har Ett perfekt förhållande så är ni kanske i denna frågan på två helt olika plan och långt från varandra.

Kan bara ge rådet att ni måste prata igenom detta mycket och våga stå på dig kring dina känslor och var du vill.

Många kvinnor ger sig för mannens väntande och upptäcker alledes för sent att mannen kanske aldrig vilja ha barn eller att det inte var så lätt att bara bli gravid. En del av dessa med jättestor barnlängtan slutar därför barnlösa i onödan.

Samtala därför med varandra och våga ståpådig för dina känslor kring barn.

I värsta senare förlorar du honom, men om du väntar på att han skall vilja, hur länge blir ni ihop då och kan du få barn när/om han vill det senare?

• Jsv17

Innan jag träffade min nuvarande, jag var 31 år när vi träffades och är 34 nu, så var jag helt inställd på singelinsemination om jag inte skulle träffa någon, och var väldigt öppen om det tidigt i vår relation att barn var viktigt för mig, och satte faktiskt en deadline. Jag sa att jag ville leva med honom men jag kunde inte tänka mig ett liv utan ha försökt få barn, och kom vi till den punkten så skulle jag gå vidare i den önskan utan honom. Jag sa att jag tänker inte vara över 35år när jag får mitt första barn (alltså göra det jag kan för det man kan ju inte hjälpa om det inte går av någon anledning) och han sa ok, och att om det var det jag ville och han inte var med på noterna än så fick han ta ställning till om han ville fortsätta vara i en relation med mig trots att jag skaffade barn utan honom, eller så fick vi gå skilda vägar. Nu har jag haft tur och han var den som kom till mig och sa att han ville börja försöka, och ni jobbar vi för fullt för att få en bebis och med lite tur kan jag bli mamma innnan 35 tom om det vill sig :)

Men det jag vill säga är att du måste vara ärlig både med dig själv och med honom om hur viktigt det är för dig och hur länge du är villig att vänta, sedan är det ju han som får ta ställning till det du säger, alltså det kanske låter krasst men som kvinna och över 30år kan vi inte vara alltför vaga i frågan, vi har inte tid med det och klarar han inte av den diskussionen kanske han inte är redo att vara i ett förhållande med dig?

Svar på tråden Genomgå singelinsemination trots pojkvän