• erijon

föräldrapenning, SGI.. undrar!!

Hej! Började nu i januari på ett nytt arbete. Jobbar nu som vikarie i förskola, är för tillfället timanställd men har vikariat i 2 månader för att sedan förlänga och bli månadsanställd med månadslön. Nyligen fått veta att jag är gravid och har nu 10000frågor.

Jag jobbar 100%, och vill göra så länge jag orkar/kan under grav. Men eftersom jag bara har vikariat och förskolor slår ihop:stänger och inte kräver så mycket personal under sommaren undrar jag VAD SOM HÄNDER DÅ? Innebär det att jag räknas som arbetslös under sommaren OCH därmed förlorar min SGI?

Efter sommaren kanske dem inte vill förlänga mig eftersom jag är gravid (BF slutet av september) och.. vad händer då? Inte så lätt att söka nytt jobb där och då..? Ingen kommer anställa en tjej som ska föda inom 3 mån.

Ska ringa försäkringskassan men det var sådan KÖ att jag valde att fråga här.. massor av er har säkert koll.

Känner mig så jäkla rädd nu :(

• Svar på tråden föräldrapenning, SGI.. undrar!!
  • Anotherone

Rent krasst så kan ju din arbetsgivare få för sig när som helst att inte förlänga ditt vikariat. Om du tex är vikarie med timlön nu tom sista februari säger vi, sen får du månadslön mars-april och maj-juni. Då kan de säga att from 1 juli får du gärna arbeta kvar men på timlön just på grund av att det är semestertider som du skriver. De är inte skyldiga att ge dig löpande tvåmånaders avtal.

Försäkringskassan har ju vissa tidsgränser som du måste ha koll på, hur länge man ska ha jobbat innan bf osv. Får du inte fortsatt jobb sen så måste du nog anmäla dig som arbetssökande för att inte tappa din SGI helt.

Men försök komma fram till FK på telefon, det är bara dom som kan svara helt.

• MR Xyz

Du har SGI-skydd 6 månader innan förlossningen

Det är nämligen så att du inte behöver ha arbetat minst 240 dagar innan BF/förlossning (det senare av de två datumen gäller) utan du ska ha varit införsäkrad i 240 dagar med SGI över 250 kronor/dag för att få föräldrapenning på SGI-nivå från dag 1.

Dock kan FK strula, men då är det bara att begära omprövning så hamnar det hos en av deras jurister. Jag har hjälpt en bekant med detta, som arbetade cirka ett år och var gravid i fjärde månaden när anställningen avslutades, eller snarare inte förlängdes. FKs beslut var först att hon inte hade SGI, men efter begäran av omprövning och argumentet att den uteblivna förlängning av anställningen var vad hon ville då hon var gravid i andra trimestern så ändrades beslutet.

Så se till att arbeta till minst 6 månader innan BF så är allt ok. Du kan då använda din månadslön x12 för att bestämma SGI oavsett hur lite du sedan jobbar de 6 månaderna.

Sedan finns det lösningar för att behålla SGI om du jobbar kortare än så, men vi behöver inte göra det för kompliceratyp.

Svar på tråden föräldrapenning, SGI.. undrar!!