happyhappylifelife skrev 2017-01-31 09:29:08 följande:
Jag håller just nu på att utvärdera lekplatser, både miljön och de lekredskap som ofta finns där. Jag undrar därför om ni har upplevt några svårigheter eller problem?
Tex:
- För er i rollen som föräldrar
- För barnen i samband med möte med andra barn
- I samband med lekutrustningen
Jag är intresserad av alla perspektiv och situationer som kan ha uppstått för er.
Tack!
Jag har besökt massor med lekplatser genom åren genom mitt arbete på förskola och är även ofta på lekplatser tillsammans med min son. De enda lekplatser jag helst undviker är lekplatser som inte är anpassade för flera olika åldrar, till exempel lekplatser som endast har en klätterställning som äldre barn kan använda, men som barn i 1-3-årsåldern inte kan klättra upp på själv hur mycket de än försöker. Finns det en stor klätterställning, så måste det finnas en mindre med, eller i alla fall en mindre rutschkana, så att barn i olika åldrar kan samsas där, tycker jag. I övrigt så gillar jag inte skräpiga lekplatser med nästan noll underhåll där det ligger fimpar och/eller det växer ogräs i sandlådan.
Jag undviker också helst lekplatser som har gummimatta på marken istället för sand. Det blir ganska otäcka skrubbsår om ett barn ramlar och glider på en sådan matta.
I övrigt har jag väl inte upplevt så stora problem på just lekplatser, mer än att man på vissa ställen måste säga till barn i yngre tonåren som klättrar högst upp i klätternät eller liknande och sedan hoppar ner därifrån utan hänsyn till att det finns småbarn på marken nedanför som riskerar att få en känga i huvudet, eller andra småbarn som dinglar som vantar i nätet samtidigt som tonåringarna rasar runt eller försöker få hela klätternätet i gungning.
Annars vet jag inte direkt om jag har upplevt några problem på lekplatser. Det skulle väl vara att det ibland inte finns en kant på sandlådan som man som förälder kan sitta på. Det är ganska opraktiskt att sitta mitt i sanden när man försöker leka med sitt barn.