• Kanelbullen57

Orolig 4-åring efter separation. Hur reagerade era?

Jag och min dåvarande har separerat. Vi har nu bott i separat boende i lite över 1 månad. Med separationen kom ny ort, nytt boende och ny dagmamma. Mycket på en gång. Vi berättade för vår dotter gemensamt ca 2 veckor innan flytten, reaktionen blev mest spänning och förväntan. Men klart vi förstår att hon inte förstod proportionen av det hela. Men vi var tydliga med att vi inte skulle bo ihop, inget var hennes fel osv osv. 
    Vi har haft en väldigt bra separation, inga bråk, vi är helt överrens om att inte leva ihop, vi har gemensam syn på hur vi ska ta hand om- och stötta vår dotter. Vi har superbra co parenting och pratar varje dag för att uppdatera varandra. Vi har pga att hon är så liten en annan uppdelning än varannan vecka som fungerar jättebra. När hon är hos den andra som mest 5 dagar så få den andra föräldern komma över på middag eller så.

MEN nu till det jobbigaste, hon är så ledsen sedan ca 2 veckor tillbaka. Hon gnäller, är orolig och vill bara vara nära mest hela tiden. Vi har en så fantastisk dotter som kan uttrycka sig jättebra med vad som är jobbigt. Men vilket beteende är vad egentligen vid 4 år, jag menar vad som är utvecklingssteget och vad är separationen. varför jag frågar är för att förstå hur jag kan hjälpa henne med känslorna för separationen och känslorna att utvecklas. För att så som det är nu är otroligt påfrestande för alla, inget vi säger hjälper, och är svårt att sätta nån gräns i hennes beteende eftersom vi inte vill ta ifrån henne att vara ledsen. Men alla som har en 4 åring kanske förstår det här med att de löper linan ut så långt de kan för att få sin vilja igenom. Så är det hos oss iallafall. 

Så min fråga- hur reagerade era barn vid en separation som var utan bråk, agg eller negativ känslor föräldrarna emellan?

• Svar på tråden Orolig 4-åring efter separation. Hur reagerade era?
  • Nyfikna72

Alla är olika, stötta när ni behöver men tids nog går nog dottern vidare också när hon bott in sig.

• Kanelbullen57

Jo så är det nog att hon kommer att vänja sig, men känslan av maktlöshet tills det infinner sig tänkte jag förebygga genom att få höra hur andra barn reagerat. Någon som vill dela?

Svar på tråden Orolig 4-åring efter separation. Hur reagerade era?