• Meus Veritas

Katter när man flyttar

Om några dagar går flytten till nya lägenheten och jag grubblar lite på hur jag ska göra med mina två innekatter under flytten.

Tanken är väl att dom får husera i badrummet med sina sängar och mat några timmar tills allt är flyttat så att dom inte är i vägen, smiter eller blir skrämda av allt folk. Självklart kommer jag då kolla till dom då och då men kan inte bestämma mig för om jag gör fel.
    Är det galet av mig att stänga in dom där?

Ett annat alternativ som jag ser som mindre bra är att dom får vara instängda i ett lite större rum men då hos grannen som dom aldrig varit hemma hos men som varit min kattvakt i tre år.

Så hur resonerar ni? Hur löser man det på bästa sätt för dom? Dom har inte åkt bur i bil sedan dom kom till mig som kattungar så buren har stått framme i över en vecka och dom sover i den så den har dom iaf bekantat sig med. Tankar hitåt tack

På FL får du tycka vad du vill så länge du tycker som alla andra
  • Svar på tråden Katter när man flyttar
  • Dexter dot com

Har dom sällskap hos grannen tycker jag det alternativet är bättre än badrummet hemma där dom "bara" får tillsyn. Badrum brukar ju även vara små och kattlådor, bäddar och 2 katter på så liten yta tycker jag personligen inte är ultimat.

• JennieLj

Jag tycker inte det låter fel att stänga in dem i badrummet några timmar, men sen beror det ju helt på hur katterna är. Mina katter skulle förmodligen föredra badrummet eftersom de tycker nya miljöer är otäcka och behöver tid för att vänja sig. Hade jag lämnat in de till grannen hade de förmodligen legat och tryckt under soffan under dessa timmar, men hade jag stängt in dem i badrummet så hade de nog bara tagit en liten tupplur. Du känner dina katter bäst har har förmodligen en känsla av hur de skulle ta det, lita på dig själv! 

• Domesticgoddess

Katter är ju så olika till sina personligheter att det är svårt att ge något allmängiltigt råd. Mina två killar hade definitivt föredragit toaletten medan en tidigare kattfröken jag hade var en tuffing som gillade att "gå bort". Tror hennes stil var ganska ovanlig dock ; jag brukade ta med henne som en hund när jag skulle bort, hon gick rakt in och hälsade, rullade sig lite på vardagsrumsgolvet och hoppade sedan upp i nån soffa för att mysa. Ubersocial katt:)

OnT så oavsett vilket alternativ du väljer kan det nog vara bra att lägga in / gnida runt lite med en filt som tillhör dem på toaletten el hos grannen innan flytten så det luktar bekant.

Lycka till, det kommer säkert att gå bra!

• Meus Veritas

Tack för era tankar och erfarenheter. Ja mina två tjejer är väldigt blyga och blir lätt skrämda av nya människor och miljöer då dom hade det skit rent ut sagt innan dom kom till mig och det har tyvärr satt spår i dom.

Hos grannen kommer dom inte få gå fritt då även hon har två katter, så där skulle dom bli instängda i ett rum oxå dock lite större.
    Jag tror nog ändå jag lutar åt badrummet hemma för där är dom ju på hemmaplan och har varandra.

• ella74

För några år sen hade jag två innekatter och under flytten fick de vara i badrummet och det gick bra. Då var de på hemmaplan fram tills de ska in på nytt område, nya lyan o sniffa in sig. En mellanlandning i annat hem de inte är varit i innan och med andra katter är inte bra, stressande för dem. Badrummet med lite gos mellan varven och gottit och äta är minst stressande för dem.
    Jag ska själv flytta om en vecka och har två utekissar, nytt hus och ny mark för dem och sniffa in. Stressande både för mig och dem. Oro mer kanske för de ska springa bort när de väl får gå ut igen efter varit inne 2 veckor eller tills jag märker de boat in sig.

• Tankespridd

Jag hade stängt in min på toan. De överlever! Är väl inte skitkul, men man flyttar ju inte varje dag! 

Jag har nog haft mina på toaletten innan. Med katten jag har så har jag aldrig flyttat under tiden. Han skulle nog riva toaletten och riva sönder dörren. Så han är nog tryggast man släpper ut under tiden, sen be till gud att han inte är borta på sina 20hs pass =)

Han hatar att kliva in i buren, är alltid en pärs. Väl där sover han och är tyst som en mus. Åker bil helt fantastiskt.

• Meus Veritas
    Tankespridd skrev 2017-02-19 08:14:14 följande:

Jag hade stängt in min på toan. De överlever! Är väl inte skitkul, men man flyttar ju inte varje dag! 

Jag har nog haft mina på toaletten innan. Med katten jag har så har jag aldrig flyttat under tiden. Han skulle nog riva toaletten och riva sönder dörren. Så han är nog tryggast man släpper ut under tiden, sen be till gud att han inte är borta på sina 20hs pass =)

Han hatar att kliva in i buren, är alltid en pärs. Väl där sover han och är tyst som en mus. Åker bil helt fantastiskt.

Tack för ditt svar, flyttade för två veckor sen och dom var i badrummet och sov i sina sängar hela tiden, kollade till dom ca fyra ggr i timmen o dom var ok hela tiden. Så tackolov slapp jag dåligt samvete för det. Nu bor vi mer än dubbelt så stort och dom stormtrivs
Svar på tråden Katter när man flyttar