• LillaMi81

Till vilken ålder stannar man med sitt barn på kalas på lekland?

Hej!

Sonen har blivit bjuden på kalas till ett stort lekland. Då ett av våra andra barn har aktivitet samtidigt (dock inte med synkade tider) får vi inte ihop det med att kunna stanna under kalaset. Nu var det ett tag sen vi var på kalas på lekland men sist stannade nog alla föräldrar iaf. Sonen är 7 år men ganska vild så jag vill inte lämpa över ansvaret på ett stackars föräldrapar att ta hand om 10-15 barn eller hur många som nu kommer. Kalas hemma hos kompisar har vi inte stannat på sedan han var kanske 5 år, men som sagt, på lekland har vi stannat.

Hur gör ni andra? Till vilken ålder stannar ni med barnet?

• Svar på tråden Till vilken ålder stannar man med sitt barn på kalas på lekland?
  • Fru Ve

Jag skulle inte ha stannat med en 7-åring om inte man uttryckligen bett mig om det. Från f-klass och uppåt skulle jag ha lämnat barnet om det inte finns speciella behov.

• mammaåten

Har barn i samma ålder, vissa lämnar medan vissa stannar kvar.

Inte för att hålla koll på barnen, utan för att vi föräldrar tycker det är trevligt att prata med varandra :)

Det är bara födelsedagsbarnets föräldrar som är med i kalasrummet dock :)

• Orkide

Är barnet vilt o ni vet det så måste ni ju stanna kvar. Finns ju inge frågetecken efter då. Hade det däremot varit ett självgående lugnt barn hade tråden varit aktuell.

• HippHipp

Håller med- från förskoleklass har vi lämnat om det inte har varit vårt 'vilda' barn (vi har 3 varav ett lite mer...aktivt).

Vet inte om det är intressant men sedan ett par år bor vi i Spanien. Här är det helt annorlunda. Föräldrarna är alltid med på kalasen- oavsett ålder. Det finns ett bord/område bara för de vuxna, det serveras ksffe och ibland champagne, snacks och snittar. Tycker detta faktisk är riktigt trevligt. När vi, snart, flyttar hem till Sverige igen kommer vi nog ta med oss den idén.

• Marius1

Det kan ju även vara så att familjen i fråga inte har råd att bjuda så många...

• Maddi

Lämna barn på lekland *suck*

Det är barn till föräldrar som ni eller där ni sitter och fikar/pratar som gör att ungarna krockar med varandra gång efter gång och kaos när ni släpper ungarna själv. 
    Ta ert ansvar och se till era barn. 

EN gång har ett barn stannat och frågat hur det gick med mitt barn, och de va inte en med svenskt påbrå.

• äldreochklokare

Om du vet att barnet kan vara lite vilt så stannar man.

• LillaMi81
    Maddi skrev 2017-02-28 07:02:11 följande:

Lämna barn på lekland *suck*

Det är barn till föräldrar som ni eller där ni sitter och fikar/pratar som gör att ungarna krockar med varandra gång efter gång och kaos när ni släpper ungarna själv. 

Ta ert ansvar och se till era barn. 

EN gång har ett barn stannat och frågat hur det gick med mitt barn, och de va inte en med svenskt påbrå.

Förlåt men nu bara antar du att jag är den förälder som sitter i en soffa i ett hörn på leklandet och surfar, eller sitter vid ett bord i caféet medan barnen leker. Att jag inte håller koll på mitt barn när vi är på lekland. Då kan jag tala om att du är helt ute och cyklar! När vi är på lekland är jag med mina barn i hela lekområdet, passar och håller uppsikt. Mina barn hör inte till den stora kategorin barn som trängs i trappor upp till rutschkanor och annat när vi är där utan väntar bakom tvååringen som klättrar långsamt och liknande.

Då jag upplever att de flesta andra runt omkring lämnar sina barn när det handlar om just kalas ställde jag en fråga för att kolla om det verkligen var så på andra ställen med.

Min 7-åring är livlig, ja, men på lekland är de flesta barn väldigt livliga. Han brukar sköta sig när vi är med, men ändå ville jag inte släppa över ansvaret. Jag kände mig själv inte bekväm med att lämna på kalaset men visste helt enkelt inte, hur vi just denna gång skulle fixa det rent praktiskt. Därför ställde jag en fråga.

Vi löste detta med att 7-åringen fick gå på kalaset, min man var med hela kalaset, mitt andra barn fick hoppa över sin aktivitet just denna gång. Två andra föräldrar stannade av 17 totalt. Mitt barn skötte sig utmärkt. Kommer att stanna på kalas på lekland även framöver, men som sagt, ville kolla hur andra resonerade.
Svar på tråden Till vilken ålder stannar man med sitt barn på kalas på lekland?