Hjälp oss skapa bättre städrutiner hos barnen! Vilka leksaker kan rotera?
Varje gång det är städdags blir barnen lika tjuriga om de ska städa lite själva, 3,5-åringen kan hjälpa en vuxen, men 6-åringen lägger sig hellre och sover eller får ett utbrott. Sambon vägrar i princip hjälpa dem, utan tror att de fixar det själva. Efter bara en stund har de lyckats riva ut ändå mer, så arbetet är ogjort. Jag skulle vilja slippa att jag får reda i det varje gång.
I barnens rum finns en IKEA-hurts med lådor där vi satt bilder på så duplo, böcker, docksaker, musikgrejer, rollek och diverse övrigt har sin plats. Det finns en plats för utklädningskläderna och en korg för bollar, väskor och andra större saker. De flesta pusslen och spelen förvaras lite högre upp. För lätta pussel plockas ner i källaren regelbundet. Barbiesakerna har en egen låda. Den äldre har två smyckeskrin för lite spännen, ringar och annat hon sparar på.
Leksaksmaten finns vid spisen i köket, där vår 1-åring gärna huserar. Här finns också pennor och pärlor högre upp som de får be om, då mellanbarnet målar lite överallt om hon får chansen..
I vardagsrummet har 1-åringen sina saker och de äldre har en legohörna för att det inte ska spridas runt. De får klättra dit.
Jag har tänkt att vi borde ha saker som bara är framme periodvis, men jag tycker det är svårt att bestämma vad.
Ibland får de städa oftare, men mest blir det en gång i veckan, då vardagskvällarna går så fort och vi orkar inte strida jämt. Tyvärr är inte vi föräldrar några städfreak, men önskar färre strider om städningen och helst bättre ordning. Jag står för mestadels av dammsugningen, sambon tycker det räcker max en gång i veckan, så redan där är vi oense. En del av problemet är väl att de har för mycket saker.
Hur löser ni andra detta?