• mammalovis

Hjälp oss skapa bättre städrutiner hos barnen! Vilka leksaker kan rotera?

Varje gång det är städdags blir barnen lika tjuriga om de ska städa lite själva, 3,5-åringen kan hjälpa en vuxen, men 6-åringen lägger sig hellre och sover eller får ett utbrott. Sambon vägrar i princip hjälpa dem, utan tror att de fixar det själva. Efter bara en stund har de lyckats riva ut ändå mer, så arbetet är ogjort. Jag skulle vilja slippa att jag får reda i det varje gång.

I barnens rum finns en IKEA-hurts med lådor där vi satt bilder på så duplo, böcker, docksaker, musikgrejer, rollek och diverse övrigt har sin plats. Det finns en plats för utklädningskläderna och en korg för bollar, väskor och andra större saker. De flesta pusslen och spelen förvaras lite högre upp. För lätta pussel plockas ner i källaren regelbundet. Barbiesakerna har en egen låda. Den äldre har två smyckeskrin för lite spännen, ringar och annat hon sparar på.

Leksaksmaten finns vid spisen i köket, där vår 1-åring gärna huserar. Här finns också pennor och pärlor högre upp som de får be om, då mellanbarnet målar lite överallt om hon får chansen..

I vardagsrummet har 1-åringen sina saker och de äldre har en legohörna för att det inte ska spridas runt. De får klättra dit.

Jag har tänkt att vi borde ha saker som bara är framme periodvis, men jag tycker det är svårt att bestämma vad.

Ibland får de städa oftare, men mest blir det en gång i veckan, då vardagskvällarna går så fort och vi orkar inte strida jämt. Tyvärr är inte vi föräldrar några städfreak, men önskar färre strider om städningen och helst bättre ordning. Jag står för mestadels av dammsugningen, sambon tycker det räcker max en gång i veckan, så redan där är vi oense. En del av problemet är väl att de har för mycket saker.

Hur löser ni andra detta? 

• Svar på tråden Hjälp oss skapa bättre städrutiner hos barnen! Vilka leksaker kan rotera?
  • Amanda84

Nu har jag bara ett barn och troligen är det svårare med tre stycken! Vår son leker gärna och mycket i sitt rum. Det vi kämpar med är att pränta in att slutar man leka med en sak så plockar man undan den innan man tar en ny under förutsättning att den inte hör till nästa lek (det funkar ju så på dagis.)

Vi vuxna rör oss lika mycket i hans rum som i alla andra rum i lägenheten. Vi har ställt in ikeas minsta soffa där (men det funkar ju lika bra med en fåtölj) ifall man inte orkar eller har tid att sitta på golvet, så där hamnar jag eller min man ganska ofta (man kan lika gärna kolla räkningar eller något annat där som vid köksbordet eller i soffan i vardagsrummet)

När vi är i sonens rum så pratar vi om vad han leker med (om vi själva inte är med i leken) och påminner honom om att plocka undan sådant som han inte leker med. Ibland går det jättebra - är man bara där inne så plockar han ofta upp saker självmant när han har lekt färdigt, utan att vi behöver säga något. Ibland lägger han sig på golvet och tvärvägrar plocka undan. Vid de tillfällena hjälps vi åt att städa undan det han inte leker med. På kvällen ligger oftast några saker kvar på golvet när han lägger sig som han säger att han vill leka med "imorgon", vilket han förvisso aldrig gör... men det är helt okej för oss. Det behöver inte vara kliniskt rent och var sak på sin plats precis hela tiden. Huvudsaken är att det inte ser ut som ett bombnedslag.

• HippHipp

Som jag känner igen detta! 3 barn, megamycket leksaker och de har aldrig velat leka på sina rum utan vill vara i vardagsrummet nära oss vuxna.

Men vi märkte efter ett par år av kaos att de alla 3 är 'periodare'. Först intensiv lek med lego i 2 veckor, sen 2 veckor rollekar med dockor etc. Så vi har de olika lådorna du beskriver (markerade med innehåll) i ett förråd istället. I sina rum har de de 1-2 lådor de just nu leker med. Allt pyssel finns även i förrådet; för att vi föräldrar ska kunna ha kontroll (hehe det hann hända ett par olyckor med kritor på väggar och målarfärg i soffan etc).

Det andra vi gör är att små grejer, typ lego eller dotterns dinosauriesamling har vi förutom en låda också en stor rund tygduk/matta till. Med en kanal runtom med ett snöre/band i. Det leks på dessa stora mattor (som jag även dekorerat- den till dinosaurierna ser ut som ett landskap med träd, berg etc). När leken är slut för dagen drar man bara i bandet och vips ligger alla grejerna i en påse! Som har en krok att hängas på i barnets rum.

Det är fortfarande stökigt hos oss ibland men dessa två förändringar har hjälpt enormt!

• Amanda84
    HippHipp skrev 2017-01-29 23:52:36 följande:

Det andra vi gör är att små grejer, typ lego eller dotterns dinosauriesamling har vi förutom en låda också en stor rund tygduk/matta till. Med en kanal runtom med ett snöre/band i. Det leks på dessa stora mattor (som jag även dekorerat- den till dinosaurierna ser ut som ett landskap med träd, berg etc). När leken är slut för dagen drar man bara i bandet och vips ligger alla grejerna i en påse! Som har en krok att hängas på i barnets rum.

Det här var nog ett av de bästa tips jag någonsin har hört talas om! Lego och byggklossar är det som sprids runt mest här hemma och är svårast för vår son att plocka upp, även om han annars är duktig på att städa. Det där bör lösa en stor del av de problemen. Du har möjligtvis inte en bild som man kan få se, så att man får lite inspiration eller vet ungefär vad som kan vara lämpligt att göra?
  • Amanda84
    Amanda84 skrev 2017-01-29 23:58:49 följande:
    Det här var nog ett av de bästa tips jag någonsin har hört talas om! Lego och byggklossar är det som sprids runt mest här hemma och är svårast för vår son att plocka upp, även om han annars är duktig på att städa. Det där bör lösa en stor del av de problemen. Du har möjligtvis inte en bild som man kan få se, så att man får lite inspiration eller vet ungefär vad som kan vara lämpligt att göra?
    (Förlåt mammalovis att jag stal din tråd!)
  • HippHipp

Just nu är vi på semester (därav har jsg tid att mysa runt på FL :)) så kan inte ta bild. Men det finns att köpa, det borde gå att googla på typ leksaksmatta.

Våra har jag sytt själv. Ett laget filt-typ och ett lager vanligt bomullstyg. Och jag har gjort våra större än de jsg sett på reklam så att barnen verkligen 'håller sig på mattan ;)). Filttyg är bra för att det inte är så glidit, men jag har inte hittat på så stot bredd så jag har skarvat ihop bitar, 2 eller 3. Till våra klossar skarvade jag i ett lapptäcksmönster (japp. Gillar att pyssla.....).

Så; finns att köpa (jag bor dock i Spanien men det mesta finns ju ändå på nätet). Men har man symaskin är det enkelt att göra själv,

Kom på att vi har en sak till som vi tyckt är bra. 'Vad är det här-korgen'. En korg med lock (i vårt fall en turkos/grå flätad marockansk variant som smälter in i vårt vardagsrum). Här hamnar sånt man hittar mellan dynorna i soffan, i ett hörn etc och som vi antingen inte vet riktigt vart det hör till (tex en minispade: hör till legot? Eller ett attribut till brandbilen?) eller där vi helt enkelt inte orkar gå och lägga den upphittade saken på sin rätta plats direkt. Denna korg sorteras gemensamt en gång/vecka.

• HippHipp

Sista tipset: såna här har vi också tillverkat. Bilarna vill inte vår tjej ska åka ihop i mattan/påsen gör då kraschar de ju.... Så vi har gjort ett par sådana här garage. OBS lånade bilder. Men våra är snarlika.

Svar på tråden Hjälp oss skapa bättre städrutiner hos barnen! Vilka leksaker kan rotera?