5åring vägrar bo hos pappa
Jag vet inte var jag ska vända mig för att få råd. Hoppas ni kan hjälpa mig!
Jag har två barn med mitt ex, 5 och 7 år gamla, vi skilde oss är barnen var 1 och 3 år. Barnen bor växelvis hos oss.
Sen i slutet av sommaren 2016 har femåringen börjar bli väldigt ledsen när det är dags att byta från mig till pappa. Detta har eskalerat till att jag nu är helt förtvivlad över situationen. Femåringen får panik, försöker förhandla om att slippa åka till pappa, blir arg/ledsen, säger "jag tycker inte om pappa" och "jag vill bara vara med dig mamma", m.m...
Jag har pratat otaliga gånger med femåringen om detta - "har det hänt något?" "har något ändrats?" "hur känner du när du väl är hos pappa?" osv men allt är bara dåligt.
Sjuåringen har berättat att femåringen ibland blir jätteledsen och arg när det är pappa som kommer och hämtar på förskolan när jag har lämnat o han hämtar, även fast femåringen alltid vet om det är jag eller pappan som ska hämta.
Till saken hör att trots att barnen bor 50/50 så skulle jag säga att ansvaret är fördelat typ 80/20 där jag gör 80. Duschar dom, klipper naglar, lämnar in ledighetslappar till skola/fsk, bokar läkarbesök, tar dom till läkaren, spenderar mkt mer tid med dom då mitt arbete tillåter att jag jobbar mindre de dagarna barnen är hemma, osv.
Bonusmamman är sällan med mina barn har sjuåringen berättat. Hon ligger mest i sängen hela tiden (sen ca 6 månader tillbaka). Går upp för att äta middag och går o lägger sig igen.
Mitt ex är väldigt mån om barnen och älskar dom mycket men jag tror helt ärligt att han inte hinner med. Han jobbar heltid o pendlar, sambon (mina barns bonusmamma) är gravid o ska föda när som helst. En av de största anledningarna till att vi skilde oss var för att han valde att prioritera sitt jobb före barnen och mig och jag gick som "gift ensamstående förälder" i ca två år innan skilsmässan.
Jag sa till honom när det började knaka i fogarna att han inte kan prestera 100% överallt, man måste prioritera. Han valde att klättra på jobbet och vara en slutkörd halvt utbränd pappa.
Han har väldigt höga krav på sig själv och att låta barnen bo mer hos mig skulle han se som ett misslyckande istället för att det handlar om att vi försöker möta femåringens behov och vilja.
- Skulle bara femåringen kunna bo mer hos mig? Sjuåringen är i extas över att snart få ett till syskon så hen vill bo lika mycket hos mig och pappan.
- Annan lösning??
Nu blev detta väldigt långt men jag hoppas verkligen att ni orkat läsa och kan komma med goda råd.
Tack <3