• Anonym (Konstigt)

Kan hon får ensam vårdnad?

Jag har en son som nyligen fyllt 6 år. Jag och mamman bor inte tillsammans men sonen bor växelvist varannan vecka. Sonen är tänkt att gå på en skola som i dagsläget ligger närmast min bostad. Det är något vi varit överens om sedan många år då den skolan har absolut bäst omdöme på hela orten.

För ca en månad sedan sa mamman att hon ville att vi skulle söka till en skola närmare hennes bostad. Hennes argument är att skolan är lika bra och att hon har ju faktiskt inget körkort, men det har jag. Den andre skolan ligger längre bort från både mig och mamman, men ligger bredvid hennes jobb..

Jag valde i alla fall att inte skriva på, utan tyckte vi skulle avvakta. Igår fick jag hem ett brev från en advokat - om jag inte skriver på kommer dem att söka om enskild vårdnad.

Jag fattar ingenting? Kan hon verkligen göra så? 

Mamman har för övrigt träffat en ny man som bor ganska långt bort, köpt hus och har bra jobb i sin stad och vill definitivt inte flytta ner till mitt ex som jag förstått det. Utan då får hon flytta, vilket hon vill. Det är för långt för att sonen ska kunna bo växelvist och hon vill givetvis ta honom med sig. Gissar att det är en bov i dramat...

Har jag anledning att känna oro inför detta eller det är hon som är helt fel på det?

• Svar på tråden Kan hon får ensam vårdnad?
  • Anonym (E)

Det är svårt att få enskild vårdnad om den andra föräldern inte har grava problem i sin föräldraförmåga. Det är nog alltid bra att skaffa en egen jurist om målet går till domstol, men jag tror det är liten risk att hon vinner ett sånt mål (så länge du inte har en massa skelett i garderoben som hon kan rota fram).

• Anonym (tror inte det)

Gå inte med på något, utan låt dem ta det till domstol, men be om lite tid att hitta eget ombud.
    Om du inte misskött dig på något sätt så är det osannolikt att hon får enskild vårdnad. Det finns något som kallas advokatjouren eller liknande där privatpersoner kan få 30 min gratis rådgivning av advokat. Boka en sån tid och ta det därifrån.

• Nyfikna72

Oavsett vårdnad så kan ju inte sonen gå i skola på två ställen så det bästa är ju att försöka ta upp det till diskussion? Hon kan ju knappast gå och tro att du är så korkad att du ger henne vårdnaden så hon kan flytta och ta skola där nye mannen bor?

• Kjell2
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-01-28 14:05:56 följande:

Jag har en son som nyligen fyllt 6 år. Jag och mamman bor inte tillsammans men sonen bor växelvist varannan vecka. Sonen är tänkt att gå på en skola som i dagsläget ligger närmast min bostad. Det är något vi varit överens om sedan många år då den skolan har absolut bäst omdöme på hela orten.

För ca en månad sedan sa mamman att hon ville att vi skulle söka till en skola närmare hennes bostad. Hennes argument är att skolan är lika bra och att hon har ju faktiskt inget körkort, men det har jag. Den andre skolan ligger längre bort från både mig och mamman, men ligger bredvid hennes jobb..

Jag valde i alla fall att inte skriva på, utan tyckte vi skulle avvakta. Igår fick jag hem ett brev från en advokat - om jag inte skriver på kommer dem att söka om enskild vårdnad.

Jag fattar ingenting? Kan hon verkligen göra så? 

Mamman har för övrigt träffat en ny man som bor ganska långt bort, köpt hus och har bra jobb i sin stad och vill definitivt inte flytta ner till mitt ex som jag förstått det. Utan då får hon flytta, vilket hon vill. Det är för långt för att sonen ska kunna bo växelvist och hon vill givetvis ta honom med sig. Gissar att det är en bov i dramat...

Har jag anledning att känna oro inför detta eller det är hon som är helt fel på det?

Ja, hon kan få ensam vårdnad. Du bör skaffa proffshjälp för att lösa detta.

Se framförallt till att du får ett fastställt umgänge. Så även om det skulle gå illa, och du förlorar vårdnaden, kommer du ändå ha ditt fastställda umgänge.
  • Anonym (mm)

hon lär inte få enskild vårdnad bara pga det du skrivit om, men eftersom hon tydligen tagit juridisk hjälp ska du också göra det och be din jurist bemöta det brev du fått 

• Anonym (g)

Var är barnet skrivet?

• Anonym (xpxp)

Var är barnet skrivet? När barnet tilldelas en skola så är det skolan som har barnets folkbokföringsadress som upptagningsområde tilldelas barnet. Om föräldrarna väljer en annan skola får barnet en plats där om det finns platser kvar som inte upptas av eleverna som ingår i skolans upptagningsområde. Det innebär att barnet KAN förlora sin plats om det tillkommer fler inom upptagningsområdet som behöver plats.
    Är föräldrarna inte överens så tilldelas barnet sin upptagningsskola så att säga. Därav att det är viktigt var barnet är skrivet.

Ansök om interimistiskt beslut på att boendet ska vara hos dig om barnet inte är skrivet där, så kan hon inte ta barnet och flytta.
    Det kan hon nämligen redan nu om boendet (barnets folkbokföringsadress) är hos henne.
    Hon kan skicka in om adressändring utan din underskrift och då startas en utredning om vart barnets huvudsakliga dygnsvila är och så skrivs barnet där. Har hon då redan hunnit flytta så kan barnet anses ha rotat sig där och då skrivs det där även om hon har gjort fel som flyttat utan ditt medgivande. Barnets bästa ska gå först och det kan vara att inte flytta fram och tillbaka.

Har ni ett skriftligt umgängesavtal? Om inte är det eg så att ni kan hämta barnet är ni vill. Visst gäller muntliga avtal så som tex varannan v men de är svåra att bevisa. Så, skriv ihop ett baserat på vad ni har nu och lägg till sånt som du tror kan behövas om ni nu hamnar i en tvist. Tex vem har vilka lov, ska det vara vartannat sportlov osv, vem utfr själva hämtningen och lämningen, behövs det skrivas in tidpunkt för detta och plats osv.

Om ni hamnar i rätten, begär i första hand gemensam vårdnad som nu, men i andra hand enskild vårdnad för dig. Då är du mer samarbetsvillig = det är bra för dig.

• Anonym (O)

Skolans omdöme är inte viktigast utan även andra faktorer spelar roll. Som exempelvis att skolan ska ligga bra till. I längden måste det ju också vara praktiskt genomförbart pendlarmässigt. Så förstår ditt ex att hon vill ha barnet på en annan skola.

Du med körkort och bil är mer mobil och har lättare att anpassa dig efter hennes behov än tvärtom.

Tycker du ska sätta dig ner och försöka möta hennes halvvägs. Om inte annat så för att slippa en rättstvist.

Svar på tråden Kan hon får ensam vårdnad?