Flytta ihop med sambo, samboavtal. tips behövs!
Hej allihopa!
(Första inlägget jag gör så blir det fel kategori eller liknade får admin säga till)
Nu är det så att jag och min flickvän sen 7 månader tillbaka väntar ett barn i september. Det innebär att vi vill hitta ett gemensamt boende till oss och barnet.
Man vet aldrig vad som händer i framtiden så för att vara på den säkra sidan så har vi börjat diskutera kring hur det nya boendet ska vara uppdelat och ett eventuellt samboavtal.
Att diskutera kring sådanna grejer kan vara lite känsligt så vi behöver alltså tips och egna erfarenheter vi kan få!
Situationen:
Jag äger idag en bostadsrätt värd ca 2.7 miljoner.
På den lägenheten har jag lyckats betala av en stor del och har drygt 500.000 kvar i lån.
Lägenheterna vi kollar på tillsammans kostar runt 2.5 - 2.6 miljoner.
Så vårt nya boende kommer vara helt finansierat av mina pengar från min lägenhet.
Det gör att jag vill ha någon form av säkerthet ifall något skulle hända, alltså ett samboavtal som säger att nya lägenheten är min.
Samtidigt så vill min flickvän och känna en trygghet att hon inte står ensam utan någonting om det skulle ta slut mellan oss, vilket jag förstår.
Hon vill inte att det ska kännas som att hon är en "inneboende" till mig och vårat barn i nya lägenheten, utan vill känna sig delaktig.
Är det någon som vet hur man kan göra i en sån här situation? Kan hon köpa in sig i lägenheten varje månad? Eller ska hon stå som medlåntagare?
Lite vilsen i såna här ämnen så alla tips mottages!
Tack på förhand.
/N