• Nilkass1991

Flytta ihop med sambo, samboavtal. tips behövs!

Hej allihopa!

(Första inlägget jag gör så blir det fel kategori eller liknade får admin säga till)

Nu är det så att jag och min flickvän sen 7 månader tillbaka väntar ett barn i september. Det innebär att vi vill hitta ett gemensamt boende till oss och barnet.

Man vet aldrig vad som händer i framtiden så för att vara på den säkra sidan så har vi börjat diskutera kring hur det nya boendet ska vara uppdelat och ett eventuellt samboavtal.

Att diskutera kring sådanna grejer kan vara lite känsligt så vi behöver alltså tips och egna erfarenheter vi kan få!

Situationen:

Jag äger idag en bostadsrätt värd ca 2.7 miljoner.

På den lägenheten har jag lyckats betala av en stor del och har drygt 500.000 kvar i lån.

Lägenheterna vi kollar på tillsammans kostar runt 2.5 - 2.6 miljoner.

Så vårt nya boende kommer vara helt finansierat av mina pengar från min lägenhet.

Det gör att jag vill ha någon form av säkerthet ifall något skulle hända, alltså ett samboavtal som säger att nya lägenheten är min.

Samtidigt så vill min flickvän och känna en trygghet att hon inte står ensam utan någonting om det skulle ta slut mellan oss, vilket jag förstår.

Hon vill inte att det ska kännas som att hon är en "inneboende" till mig och vårat barn i nya lägenheten, utan vill känna sig delaktig.

Är det någon som vet hur man kan göra i en sån här situation? Kan hon köpa in sig i lägenheten varje månad? Eller ska hon stå som medlåntagare?

Lite vilsen i såna här ämnen så alla tips mottages!

Tack på förhand.

/N

• Svar på tråden Flytta ihop med sambo, samboavtal. tips behövs!
  • riboflavin

Ni kan stå som likvärdiga ägare men avtala att vid en separation ska din kontantinsats inte ingå i bodelningen. Det du eventuellt förlorar på detta är utebliven ränta på de pengarna, i övrigt delar ni på boendekostnaderna och eventuella vinster. Om du vill kan ni också avtala att om vädret på boendet skulle skjunka så ska hon ändå gå därifrån skuldfri även om hennes andel inte täcker lånet, en trygghet för henne, som dock är en risk för dig.

Jag planerar för att avtala att min blivande sambo aldrig ska gå ur boet med mindre pengar än insatsen för en lägenhet i områden, pengar som jag då riskerar att "förlora" om våra gemensamma tillgångar inte täcker den summan.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Domesticgoddess

Jättebra att ni funderar tänker på alla eventualiteter i det här läget, känner folk som inte har gjort det och hamnat i väldigt tråkiga situationer när de flyttat isär.

Tänker spontant att det smidigaste vore att din blivande sambo helt enkelt tar lån på halva insatsen (förutsatt att hon inte har överskott ifrån såld bostad eller andra besparingar) så att ni äger lägenheten tillsammans. Om det av någon anledning inte är en möjlighet så prova att boka tid tillsammans hos banken för att diskutera hur ni bäst löser det på ett bra sätt.

Det är jobbiga och obekväma diskussioner men med full respekt för att ingen vill känna sig som inneboende så är det inte rimligt att den ene parten sas ska överlämna en dryg miljon till den andre när man flyttar ihop.

Hoppas det löser sig på ett sätt som känns bra för er båda och grattis till bebisen och samboskapet!

• Kjell2

Jättebra att ni prata igenom detta och förhoppningsvis annat som familjeekonomi, arbetsfördelning, föräldraskap, föräldraledighet mm.

Ta och läs på om sambolagen och hur den funkar. Om ni har planer på att gifta er inom snar framtid ta redan på vad det innebär.

Prata sen igenom tre huvudfall
    - ni separerar
    - du dör
    - hon dör

Hur vill ni att det ska bli med boende, pengar till ert barn, din insatts, sparade pengar osv.

Det finns ingen perfekt lösning, hur ni än väljer med avtal mm finns det nackdelar. Det gäller att ni komer fram vad som är viktgt för er.

Då det gäller en hel del pengar skullel jag rekomnera att ni tar hjälp av ett proffs att skriva eventuella papper.

Svar på tråden Flytta ihop med sambo, samboavtal. tips behövs!