• Anonym (Tacksam)

Var det fel att ta emot en limpa cigg?

Bor i ett radhusområde och igår kom en granne och ringde på dörren. Vi känner igen varandra, men har aldrig pratat. Hon frågade om jag kunde låna ut några cigg då hon var ensam hemma utan cigaretter och inte kunde lämna sina barn. Hennes sambo/man hade blivit försenad och han skulle köpt cigg åt henne. Hon sa att hon skulle köpa tillbaka idag. Jag gav henne ett oöppnat paket eftersom jag hade köpt två paket när jag handlade igår kväll.

Ikväll kom hon förbi med en hel limpa till mig och tackade för lånet. Hon tackade och sa att jag var värd en rejäl ränta. Jag blev så paff att jag inte ifrågasatte men min sambo tycker inte att jag gjorde rätt som tog emot hela limpan. Jag tror att de har det bra ställt (sånt märker man) men det var ju ändå sjukt generöst.

Nå, borde jag lämna tillbaka alla paket utom det som hon fick låna eller ska jag behålla hela limpan med cigg?

• Svar på tråden Var det fel att ta emot en limpa cigg?
  • Anonym (Den kloke)

Ska du lämna tillbaka efter att du mottagit det? Är du INTE KLOK?!!?! Det är helt sinnesjukt! Nej men skämt åt sido, nej. Lämna inte tillbaka det. Du har redan tagit emot det. Blir bara dålig stämning mellan er ifall du gör det!

• Anonym (Grannyran)

Behåll det. Hon kanske tänker att det kan komma fler tillfällen då hon är utan och vill be om ett lån. Jag skulle tro att hon ville visa lite god grannsämja, kanske starta en liten kontakt, det är skönt att känna sina grannar litegrann och veta att de kan ställa upp när det är problem eller annat. Inte så att hon nu ser er som bästa kompisar eller något, men som sagt... hon tyckte att du är en god granne och ville vara en god granne tillbaka. Det tjänar ni båda på

• Anonym (Kvinna 20)

Keep it, babe.

• Anonym (Anna)

Är hon dement eller något liknande? Annars behåller du så klart. Om en vuxen människa frivilligt väljer att ge bort en gåva så är det naturligtvis aldrig fel att ta emot den. Jag kan åtminstone inte kommer på någon anledning till att lämna tillbaka den, förutom om denne drabbats av någon sinnessjukdom. Tycker det låter lite märkligt att din man tyckte du gjorde fel. För grannen var det förmodligen guld värt att få de där ciggen hon fick av dig.

• Anonym (Usch)

Herregud du pratar om en limpa cigg som att det vore guld... sjukt trashigt

• Anonym (Tacksam)
    Anonym (Anna) skrev 2017-01-27 03:00:45 följande:

Är hon dement eller något liknande? Annars behåller du så klart. Om en vuxen människa frivilligt väljer att ge bort en gåva så är det naturligtvis aldrig fel att ta emot den. Jag kan åtminstone inte kommer på någon anledning till att lämna tillbaka den, förutom om denne drabbats av någon sinnessjukdom. Tycker det låter lite märkligt att din man tyckte du gjorde fel. För grannen var det förmodligen guld värt att få de där ciggen hon fick av dig.

Haha... nej, dement är hon knappast. Mannen tycker inte att man ska hamna i någon form av känslomässig skuld till någon annan men nu tycker han det är ok att inte försöka lämna tillbaka. Jo, grannen berättade att hon varit utan cigaretter nästan hela dagen då hon vabbat och var röksugen så hon kunde dö. Hon hade sett tidigare att jag röker och chansade på att jag kunde/ville hjälpa henne. Vem vet, det kanske leder till vänskap.
  • Anonym (ciggen)

Det blir ju bara ännu konstigare om du lämnar tillbaka limpan. Så behåll den. Men ta inte emot en hel limpa nästa gång.

• Anonym (J)

Ni måste sluta hustla som om det vore någon fängelsefilm.

• Litet My

Behåll det, och var öppen för att ställa upp en gång till om hon behöver hjälp nåt

• Anonym (Madde)
    Anonym (Tacksam) skrev 2017-01-28 00:58:16 följande:
    Haha... nej, dement är hon knappast. Mannen tycker inte att man ska hamna i någon form av känslomässig skuld till någon annan men nu tycker han det är ok att inte försöka lämna tillbaka. Jo, grannen berättade att hon varit utan cigaretter nästan hela dagen då hon vabbat och var röksugen så hon kunde dö. Hon hade sett tidigare att jag röker och chansade på att jag kunde/ville hjälpa henne. Vem vet, det kanske leder till vänskap.
    Det här är ett tråkigt sätt att tänka tycker jag. Det förutsätter att man tänker att ingen ger någonting utan att förvänta sig något tillbaka. Men det är inte så. Det är många som ger för att de gillar att vara generösa eller de vill helt enkelt att det de ger kommer till nytta.

Känslomässig skuld hamnar man ju bara i om man själv väljer att känna så. Nej, vill någon ge mig något så säger jag tack och tar emot. :)
  • Anonym (Tacksam)
    Anonym (Madde) skrev 2017-01-28 13:49:56 följande:

Det här är ett tråkigt sätt att tänka tycker jag. Det förutsätter att man tänker att ingen ger någonting utan att förvänta sig något tillbaka. Men det är inte så. Det är många som ger för att de gillar att vara generösa eller de vill helt enkelt att det de ger kommer till nytta.

Känslomässig skuld hamnar man ju bara i om man själv väljer att känna så. Nej, vill någon ge mig något så säger jag tack och tar emot. :)

Klokt resonerat! Jag ska träna på att tänka så och försöka få mannen att också förstå det.
  • driver28

Ingen tvingade henne och hon ville visa att din givmildhet betydde något. Behåll och tänk inte på det mer!

• Anonym (Tacksam)
    Anonym (Tacksam) skrev 2017-01-28 00:58:16 följande:

Liten uppdatering! Fantastisk historia detta :) Vi har blivit lite kompisar och har träffats på fika familjevis hemma hos oss en gång. Nästan varje kväll tar vi vår kvällscigg tillsammans och hon är en toppentjej. Jag har berättat om att min man tyckte att jag gjorde fel som tog emot limpan, men hon ville verkligen visa hur tacksam hon var och pengar verkar inte vara deras största problem precis... tänk att det ändå finns något litet positivt med att vara rökare ändå.
Svar på tråden Var det fel att ta emot en limpa cigg?