• Överorolig123

    Att slå i pannan/huvudet

    Här om dagen slog mitt dotter på 10 månader i sin panna rätt ordentligt i spjälssängskanten. Hon blev väldigt ledaen och flämtade efter andan.

    Efter lite tröst så mådde hon bättre och visde inga tecken på illamående/yrsel osv som ofta tillkommer vis hjärnskakning.

    Jag blir alltid nojjig när hon slår i huvudet. Även fast både BVC och 1177 säger att de tål en del, och så länge allmänståndet är bra så är de lugnt - att man ska hålla koll osv.

    Jag går bara runt o tänker på att något gått sönder men de är inget som märks uttåt och inget hon själv märker av, utan något som bara går att se vid exempelvis röntgen.

    Vet att jag låter sjuuukt paranoid och nojjig. Hade pannbenet gått sönder hade hon antagligen skrikit av smärta och inte fungerat normalt.

    Men, jag kan nog inte va de enda här som blir överdrivet orolig när de händer såna saker.

    Jag undrar i alla fall egentligen hur känsligt pannbenet är? Hur mycket stryk tål den att ta? Och visst borde de vara lugnt om hon mår bra idag?! Ibland blir hon röd på pannan vid ansträgning (har jag uppfattat de som) och då har jag börjat inbilla mig att hon kanske på något vis ändå, djupt där inne i huvudet, tagit skada av denna händelse.

    Vill egentligen bara höra någon säga att jag INTE ska oroa mig och jag bara är barnslig. De skulle kännas så skönt! Trots att jag vet innerst inne att de är lugnt.

    Tack från en lite överorolig o paranoid mamma.

  • Svar på tråden Att slå i pannan/huvudet
  • Frontline

    Chilla ner. Är inte första gången det kommer hända, mår hon bra så är det ett bra tecken.


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • record collector

    Jag är ingen läkare och har aldrig fördjupat mig i ämnet men något säger mig att du inte behöver vara orolig. Pannan och huvudet tål betydligt mer än vad man tror medans däremot bakhuvudet är betydligt mer känsligt. Å andra sidan är ett barns huvud lite mjukare än vad en vuxens huvud är så det gör att ett barns huvud tål betydligt mer smällar och stötar än vad en vuxens huvud gör. Men det är bra att du reagerar när ditt barn råkar ut för liknande händelser och inte bara nonchalerar det.


Svar på tråden Att slå i pannan/huvudet