• isa77

Är detta nog med stimulans för hund?

Detta gäller en 8 årig finsk lapphund med höftledsdysplasi som av veterinär ordinerats att promenera 30-60 min i sträck. I schemat nedan ingår inte kortare rastningsrundor, som är 3-4 st/dag på 10-15 min. Med hjärngympa menas olika tricks och utmaningar som gör att hon får tänka. Varje dag ges också ordentliga tuggben. Kan tilläggas att hunden har tendens att bli rastlös och uttråkad om den är understimulerad. Så, ni som kan detta bättre än jag, är schemat ok? Om inte, tips på vad som kan ändras?

Mån 30 min promenad, 30 min hjärngympa

Tis 1 timmes promenad, 30 min hjärngympa

Ons 1 timmes promenad, godissök i trädgården

Tor 30-45 min promenad, söka upp middagen inomhus

Fre 30 min promenad, 30 min hjärngympa, söka upp middagen inomhus

Lör 1 timmes promenad, godissök i trädgården

Sön 30-45 min promenad, 30 min hjärngympa

• Svar på tråden Är detta nog med stimulans för hund?
  • Bibbidi

Svårt att svara på. Alla hundar är ju olika. Du skriver ju att din hund lätt blir understimulerad så det låter ju som den kräver mycket. Om du märker att det inte räcker är det.ju bara att öka på tänker jag? :)

• isa77
    Bibbidi skrev 2017-01-25 14:50:07 följande:

Svårt att svara på. Alla hundar är ju olika. Du skriver ju att din hund lätt blir understimulerad så det låter ju som den kräver mycket. Om du märker att det inte räcker är det.ju bara att öka på tänker jag? :)

Ja, du har så rätt :) Tänkte mest om det lät hyfsat för "gemene hund".. eller alldeles ute och cyklar :)
  • The one in Blue

Det finns inget bra svar på vad gemene hund kräver eftersom det beror på individ, ålder och ras. För min border collie hade det varit för lite. I alla fall när hon var yngre. Men eftersom veterinären ordinerat promenader på 30-60 min skulle jag testa så där och om hunden visar tecken på understimulans kan dy utöka hjärngympan.

• Dexter dot com

Jag undrar vad du gör när du skriver 30 minuters hjärngympa? Kör du i ett sträck eller är det uppdelat på flera tillfällen under dagen ?

• isa77
    Dexter dot com skrev 2017-01-25 17:26:38 följande:

Jag undrar vad du gör när du skriver 30 minuters hjärngympa? Kör du i ett sträck eller är det uppdelat på flera tillfällen under dagen ?

30 min i sträck var tanken. Eller är det bättre med 2*15 kanske?
  • isa77
    Dexter dot com skrev 2017-01-25 17:26:38 följande:

Vi tränar med memory trainer, balanserar godis på nosen, letar saker, platsövningar osv.. vad vi kan komma på helt enkelt :)
  • isa77
    The one in Blue skrev 2017-01-25 15:37:18 följande:

Det finns inget bra svar på vad gemene hund kräver eftersom det beror på individ, ålder och ras. För min border collie hade det varit för lite. I alla fall när hon var yngre. Men eftersom veterinären ordinerat promenader på 30-60 min skulle jag testa så där och om hunden visar tecken på understimulans kan dy utöka hjärngympan.

Tack för svaret :)
  • Dexter dot com
    isa77 skrev 2017-01-25 17:42:45 följande:
    30 min i sträck var tanken. Eller är det bättre med 2*15 kanske?
    30 minuter i sträck är rätt länge så personligen hade jag delat upp passen. Att kasta ut hundens måltider utspritt på gräsmattan ger bra gratis aktivering. Spår är toppen tycker jag för att trötta ut en hund mentalt och det är ju inte påfrestande fysiskt så länge du lägger spår i lättare terräng.
  • BlackStar

Så kul att ni håller igång med hjärngympa ! 

Jättebra att stimulera på olika sätt !

Dock tänker du för mycket att man ska "passa" in i formen verkar det som.

Du har ju egentligen svaret precis framför dig ???

Jag skulle ha aktiverat hunden tills man märker att den har känningar eller börjar bli något sånär åt slöa hållet. Det kan bara du som ser hunden avgöra !

Vill hunden vara aktiv så låt den vara det, stötta det. Tänk om den istället kunde ge mer men aldrig får.. hemskt.

Sluta inte med dina roliga övningar !

Lycka till mvh 

Svar på tråden Är detta nog med stimulans för hund?