• slanginteminanka

HJÄLP!!! SOCIALPSYKOLOGI OCH ARV & MILJÖ

tjena!!!
    Har en examinationsuppgift i Psykologi 1. En av frågorna får mig att vilja slita håret av mig

Den lyder:

Diskutera och reflektera kring hur socialpsykologin hänger ihop (eller inte hänger ihop) med begreppen arv och miljö, det vill säga vad som är medfödda egenskaper hos en individ och vad som formas av samhället/miljön.

Hur fan ska jag tänka? Vet liksom att det har jättemycket med miljö att göra, men arv? Hur hade man till exempel förklarat att vissa avviker trots hög konformitet i grupper (tex rökexperimentet där 3/10 väljer att inte sitta kvar trots att de andra gör det). Erfarenheter? Var ingår det isf? 

Står även i kunskapskraven att man ska reflektera AKTIVT och PROBLEMATISERA, hur fan???

hjälp mig snälla

• Svar på tråden HJÄLP!!! SOCIALPSYKOLOGI OCH ARV & MILJÖ
  • Långbenopluto

Hjälper dig bara med EN sak, resten får du fixa själv, det är en relativt enkel fråga.

Arv kan vara ex. alkoholmissbruk.

• Klickerträna

Problematisera och reflektera = se saker ur olika perspektiv och ifrågasätta.

Har du ingen lärobok som tar upp detta?

• Randig

Ja alltså om det ligger mycket missbruk i släkten så är det gener som ofta går vidare till barnen, alltså en gen för att lättare bli missbrukare om man tex är i en uppväxtmiljö av missbruk. 

Svar på tråden HJÄLP!!! SOCIALPSYKOLOGI OCH ARV & MILJÖ