• missk79

Vad innehåller din matkasse?

Hej!
    Alla ni som köper matkassar som levereras hem, handen på hjärtat, vad innehåller kassen? Upplever ni att kassen är prisvärd?

Jag är väldigt nyfiken på exakt vad kassarna innehåller. Så snälla, om ni orkar, har ni möjlighet att posta en lista på exakt vad kassen innehåller, storlek och fabrikat på alla förpackningar, samt information om vilken sorts kasse det är och vad ni betalade?

Jag är så nyfiken på att ta med mig listan med varor och gå till den lokala mataffären och kolla priset för att se om det hade varit billigare eller dyrare att handla i butik.

Och det jobbet kan jag göra. SÅ om ni orkar posta en lista så återkommer jag med prisinformation från en butik i en medelstor svensk stad. 

Deal?

Tack på förhand, nu hoppas jag på många svar!

• Svar på tråden Vad innehåller din matkasse?
  • Carambolan

Jag gjorde tvärt om en gång. Jag tog kvittot från vår veckohandling på ica maxi och knapprade in allt på Mathem. Priset blev ungefär 100 kr högre på Mathem på en kasse som kostade cirka 850. Räknar man in att det tar mig en timme att veckohandla i butik men bara 15 minuter att göra det på Mathem (om man har en färdig inköpslista på båda) så är det ju en billig timpeng :)

Vårt stora problem med Mathem är aldrig priset utan att vi ofta är ute i så dålig tid att det inte finns några leveransalternativ som passar oss, så vi använder det varannan eller var tredje gång.

• blomman 2

Oj,det blir väldigt svårt att få ner allt i detalj! Men det kan jag säga är att jag handlar hem mat från Willys,de har hemkörning i Länna och Sundbyberg och det är hos dem jag allt som oftast har handlat hos även innan hemkörning. Jag storhandlar basvaror som kött fisk kyckling ris potatis pasta frysta grönsaker storpack storpack frysta bär kryddor bröd toalettpapper schampo balsam tandkräm tvättmedel sköljmedel kaninfoder konserver( bönor och majs) linspasta kikärtspasta mjölk grädde cremefraice gräddfil tacoshells advokado ost pålägg frukt en hem papperskasse färska grönsaker och rotfrukter hel papperskasse hudlotion ketchup ( Felix) chillisås mm mm Vissa basvaror har vi upp mot 2-3 månader! Färskvaror beställer vi en gång vecka eller var 14:e dag...Jag ser inte att det skulle kosta mer då vi endast köper det vi verkligen behöver. Godis och snacks köps väldigt sällan...Det som är bra med Willys är att de har stort utbud av bra kravmärkta produkter och det är en affär mer inriktat på mat. Inte kläder skor mm.

• missk79

Tack för svar, nu tänkte jag dock på såna färdigpackade matkassar som Linas, inte på e-handel av mat. Men intressant ändå. Har hört mycket gott om Mathem.

• Anonym (mat)

Förutsättning - Vi är 6 personer och handlar mat för ungefär 8000kr i månaden. (exkl lunch vardagar)
    Vi handlar ibland på mat.se eller mathem.se. Skulle säga att det är ungefär samma pris som i närbutiken. Ibland samma pris som stormarknaden, oftast dyrare. Vissa saker är rejält dyrare.
    Vi har nu börjat handla online på ica istället. Det är i princip samma pris som i vår närmsta Maxi och gratis hemkörning om man handlar för 1500 eller mer.

• Carambolan
    missk79 skrev 2017-01-23 18:43:35 följande:

Tack för svar, nu tänkte jag dock på såna färdigpackade matkassar som Linas, inte på e-handel av mat. Men intressant ändå. Har hört mycket gott om Mathem.

Jaha, men i så fall är det ju bara att du går in på deras hemsida och laddar hem receptbladet för veckan :) Där brukar finns en ingredienslista över allt som finns i kassen.
  • i-o

Jag kör på Joylent och avser kompensera med lite vanliga lagade mål för variation. Tre mål per dag på ca 2100kcal för strax under 1500:- plus en och annan köttbit eller snabbmat eller något mer avancerat som smörgåstårta.

Svar på tråden Vad innehåller din matkasse?