• Svensksommar83

Vilken månad är bäst att få barn?

Utifrån både graviditets-synvinkel och förlossning vilken månad tyckte du/skulle du föredra att få barn i om du fick välja? Jag fattar ju att varje månad har sin charm och oavsett vilken månad man får barn i så är det underbart. Och det går inte att planera in i minsta detalj när man ska bli gravid osv. Men om du får välja :) Jag har barn födda i 6 April, 22 Maj och 16 Juni så jag har ju ingen aning om hur det upplevs att få på hösten eller vintern. När första barnet föddes 16 juni 2007 var det riktigt varmt och jag som annars älskar sommaren hade svårt att njuta av värmen och solen då hon blev varm oavsett var vi var. Hon led verkligen av värmen och jag fick bada henne ii ljumma bad och höll oss mest hemma så sommaren är ingen höjdare att få barn tycker jag. Nummer två kom 6 april 2010 och då var det ganska kallt ännu och våren ville inte riktigt komma men jag behövde ju inte bylta på värsta vinterkläderna på bebis tack o lov. Nummer 3 kom 22 maj och det var nog bästa månaden. När det var dags för semester så var hon knappt två månader men vi åkte ganska långt ändå och gjorde massa kul. Nummer 4 skulle jag nog föredra februari/mars eller september/oktober.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken månad är bäst att få barn?
  • Anonym (Vår)

Absolut inte höst/vinter med tanke på RS och annat elände i alla fall. /en som haft prematurer och intensivvård

• littlepixiegrl

Yngsta är född 30 januari och äldsta 22 maj. Maj var toppen! Denna gången hade det varit kul med en höstbebis, kanske september/oktober, men jag blir 37 i juni så det är ju inte ens säkert att det blir något alls ????
    Det får blir när det blir helt enkelt, om alls!

• Hryssa

Jag ska ha i mars och tycker det känns väldigt lagom. Då har vi sommaren framför oss sen. Skulle inte vilja föda sen höst/vinter iom att det ofta är kring 30 minus här uppe.

• Anonym (Inte vintern)

Jag har en född i april, en i juli och en beräknad i september.

April va toppen, sommarn då vi fick i juli var inte supervarm men det va definitivt jobbigare att vara höggravid under sommaren...nu får vi se hur det blir att få i september.

Men jag skulle inte vilja ha Nov-Feb

• Anonym (xx)

September var bäst för mig. Andra barnet kom i början på maj. Jag var stor och otymplig under vintern, orkade inte åka skidor eller göra andra vintergrejer med dottern. Dessutom behövde jag gravidvinterkläder. Sen blev det varmt under sommaren och liggdelen på vagnen blev som en bastu. Det enda som är bättre med maj är att vi kan få in barnet på förskola vid terminsstart i augusti. Med septemberbarnet gick jag långa sköna höstpromenader när hon var som minst och jag kunde åka skidor hela vintersäsongen när jag var gravid. Fast just nu när RS-viruset härjar som mest är det skönt att lilla dottern har hunnit bli ganska stor

• elyse

Ur RS-perspektiv är ju vår, dvs runt april, bra. Då är bebisen ganska stor när vintern börjar. Mitt första barn är född i början av april. Nästa blir runt midsommar. Gällande värmen tror jag att det spelar noll roll om barnet är tre månader eller nyfödd. Mitt barn led hela första sommaren pga värmen. Bara att stå ut.

• Bergis

Pojke är bästa tiden Januari - Mars

Flicka är bästa tiden Mars - Maj

• Svensksommar83
    littlepixiegrl skrev 2017-01-23 11:43:11 följande:

Yngsta är född 30 januari och äldsta 22 maj. Maj var toppen! Denna gången hade det varit kul med en höstbebis, kanske september/oktober, men jag blir 37 i juni så det är ju inte ens säkert att det blir något alls ????
    Det får blir när det blir helt enkelt, om alls!

Vad roligt att du också har ett barn fött 22 maj :) Jag blir 34 i augusti och vi kände oss klara ända tills för en månad sen och nu är bebislängtan enorm! Trodde aldrig jag skulle vilja ha 4 barn. Tänkte också att augusti-oktober skulle vara mysigt men tänker på RS-virus och dessutom kommer jag inte kunna hålla mig så länge utan vill ta ut spiralen o börja försöka NU helst igår haha. Tänkte försöka hålla mig en månad eller två i alla fall med att ta ut. Man får ju räkna med att det kan gå jättesnabbt men också att det kan ta tid... Håller tummarna för en höstbebis för dig, om ni inte "hinner" till nu i höst så nästa :)
  • Svensksommar83
    Bergis skrev 2017-01-23 12:33:35 följande:

Sämsta tänkbara är pojke i december

Jag kanske är trög men hur menar du att det är skillnad på bebisens kön beroende på vilken månad man får i? December håller jag med om. ÖHT skulle jag inte vilja ha nov-jan...
Svar på tråden Vilken månad är bäst att få barn?