• Wagram

Åsikter om det fria skolvalet?

Vad tycker ni om det fria skolvalet i Sverige? Är det enbart positivt, enbart negativt, eller mitt emellan? Vilken typ av skola har ni valt till era barn, och varför? Själv bor jag i USA där fritt skolval diskuteras, men där man får nöja sig med den lokala kommunala skolan om man inte vill eller kan betala stora summor i skolavgifter (med vissa undantag, dock). Fritt skolval låter för mig som en bra ide, men samtidigt verkar det inte alltid fungera så bra i Sverige som det borde, så jag är nyfiken på att höra från svenska föräldrar vad era erfarenheter är, både positiva och negativa.

• Svar på tråden Åsikter om det fria skolvalet?
  • Lena

Problemet är att alla kommunala skolor inte har samma kvalité.

• skdjhskjdhsdkjfh

Hej! Jag är lärare på en gymnasieskola som är "vinnare" - här är det svårt att komma in och bara motiverade elever kan komma in. Det är SÅ skönt - jag har jobbat på skolor där jag i princip fått skrika mig igenom mina mattelektioner. Många elever har gått på grundskolor där det funnits en massa stökiga elever, och ingen därför sett deras problem. 

Men visst, segregation är ett problem. 

• volvo142

Är lite mitt  i mellan. Dock så finns dom ju bara för pengarna, och vinsterna. För att det ska gå runt måste man dra ner på något. Vilket man gör kurator osv. Det gillar jag inte direkt. Sen tar man bara in dom som är studie motiverade och ska dom helst ha bra betyg som innan. Men det är ju som med allt annat inget är rättvist. Och det lär bli kvar en bra tid framöver. för löven har inte nån makt. Men o andra sidan gillar jag det. så är både för och emot..

• Anonym (Abc)

Är absolut för det fria skolvalet. När jag själv själv gick i skolan fick jag åka buss till en skola några kilometer bort samtidigt som det låg en skola precis vid busshållplatsen jag åkte från.men den hörde till ett annat rektorsområde så där fick inte jag gå. Till högstadiet byggdes en ny skola i närheten och 5 elever i klassen tvingades dit mot sin vilja då rektorsområde gjordes om i och med den nya skolan.

• Less is more

Hos oss finns flera kommunala grundskolor i närheten. Finns ingen anledning att välja någon privat skola där vi bor.

Men vi har fått välja vilken av de kommunala skolorna som barnen ska gå på. Vi fick som tur var första hands valet. Jag tycker man ska få önska skola. Sen är det den relativa närhetsprincipen som styr och syskonförtur.

• Anonym (Sofia)

Det är ju ändå inte helt fritt om man menar för kommunala förskolor och skolor. Man får önska men sedan är det i många kommuner ändå så, som Less is more skriver, att man har förtur om man bor inom skolområdet och kan även finnas syskonförtur. Lägg därtill platsbrist så får man kanske inte något av sina val.

Till fristående förskolor och skolor gäller det att sätta barnet i kö så tidigt man kan, gärna direkt vid födseln för de mest populära, då det är kötid och ev syskonförtur som gäller så det är svårt att få plats. Alla fristående förskolor och skolor är inte vinstdrivande. Den förskolan vi valt till vårt barn är en stiftelse och inte vinstdrivande. Kostar ingenting mer än vanlig kommunal taxa.

Visst blir det lite snedvridet med fritt skolval, men inte mer än att olika kommunala skolor har väldigt olika kvalité inom samma kommun och mellan olika kommuner kan det ju vara ännu större skillnad. Det är ju grannarna och grannarnas oftast väluppfostrade barn man betalar för när man köper bostad i ett dyrt område där den kommunala skolan fungerar väl. Det är alltså inte alltid så att själva skolan är bättre rent pedagogiskt utan det kan vara likvärdigt men fungerar bättre för att eleverna är skötsamma och har bra förutsättningar hemifrån.

Fristående förskolor och skolor kan ALLA söka till, men det snedvridna eller segregerade i det kommer ju av att det förutsätter att föräldrarna själva engagerar sig och aktivt väljer att ställa sig i kö, och det är ju som med det mesta annat främst högskoleutbildade medelklassföräldrar som gör det. Föräldrar utan högskoleutbildning och/eller med utländsk bakgrund väljer i lägre utsträckning friskolor, men det är enligt mig inte friskolornas "fel" i sig. Alla kan söka, men alla gör inte det.

• mammalovis

I vår kommun existerar inte det fria skolvalet alls. En av anledningarna är att kommunen tagit emot enormt mycket nyanlända att det hade behövts en hel skola till typ, för något år sedan. I området där det är tuffast har en del klasser över 25 elever med minst hälften med annat modersmål, medan ett lugnare snittar på 20 elever med enstaka elever med annat modersmål ...

Jag hade velat önska skola av närhetsprincipen, då det annars hade gett 2 mil extra i veckan bara att hämta och lämna för att sedan transportera sig till de två andras förskolor och vidare till jobbet. Vi bor på gränsen 2 respektive 4 hus fel, så vi tillhör skolan 1300 meter hemifrån istället för 600 meter. Anledningen till skolgränserna är integreringen, men i praktiken är det bara ett spel för gallerierna.

Nu hade vi tur att det föddes enormt mycket barn i det område vi tillhör, så vi blev erbjudna en plats dit vi önskade. Däremot kan nästa barn hamna på den skola vi tillhör, om vi bor kvar då ... så då kan de behöva lämnas samma tid åt helt olika håll från hemmet ...

• Wagram

Många nämner ökad segregation som en nackdel. Vad kan man göra åt det?

• volvo142
    Wagram skrev 2017-01-22 23:05:54 följande:
    Ta bort det fria skolvalet eller tvinga fri skolor att ta in alla även dom som har dåliga betyg osv.
  • Anonym (Z)

Om skolvalet inte är fritt kommer de som har råd att prioritera ännu mer än idag var de bor. Och de med lite sämre inkomst kommer att lägga mer pengar på boendet än vad de gör idag eller flytta för att garantera en OK skolgång för barnen. Kvar blir de som inte har råd med annat eller inte bryr sig.

• Anonym (Sofia)
    Wagram skrev 2017-01-22 23:05:54 följande:

Jag håller själv inte med om att segregationen faktiskt skulle öka just pga fritt skolval, för alla KAN ju söka alla platser - snarare vore det ju MER segregerande om man måste gå i skolan där man bor. Problemet är ju dels att alla inte gör aktiva försök att hitta bästa skolvalet för sitt barn (oavsett om det är en kommunal skola eller friskola) men främsta problemet är ju att kommunaliseringen av skolan är ett misslyckande så att ALLA skolor inte håller likvärdig kvalité. Om de hade gjort det skulle segregation vara en ickefråga just vad gäller grundskola.
  • Anonym (Sofia)

T ex har vårt barns fristående förskola/skola elever med bakgrund i sammanlagt ca 30 länder så den är ju inte segregerad i den bemärkelsen att det bara går etniskt svenska barn där. Däremot är den troligen som sagt relativt segregerad om man avser klasstillhörighet.

Vem som helst kan söka och många friskolorhar ju lång kö utan att behöva syssla med uppsökande verksamhet. Jag har aldrig sett reklam för mitt barns skola. Men visst, om de hade gjort det och alltså gjort reklam för sig i mer "utsatta" områden för att folk inte ska kunna säga att de bidrar till segregation så kanske det blivit fler elever som inte har engagemang med sig hemifrån utan har problematisk bakgrund och så blir det stök som i så många förortsskolor. Den typen av elever vill man ju inte söka upp utan hoppas väl att de inte hittar dit självmant utan att bara engagerade föräldrar aktivt sätter barnen där. Handlar således inte om att man inte vill ha elever med olika etniciteter utan om att man vill ha elever och föräldrar som vill satsa på utbildning.

• Anonym (Inte här)

Jag bor i ett land utan fritt skolval, här är det adressen som styr tillhörighet. Skolan i upptagningsområdet är skyldig att erbjuda plats inom 14 skoldagar från det att barnet skrivits på adressen. Vill man så finns riktiga privatskolor - absolut svindyra.

Bostadssegregationen här är väldigt tydlig, även om det inte på något sätt går att jämföra med Sverige. Här är det snarare så att de välmående familjerna (de flesta är att anse skapligt välmående iofs) styrs av de kommunala skolornas rykte. Ett hus på rätt sida gränsen kan kosta en miljon mer trots att husen är snarlika och området inte på något annat sätt är uppdelat. Skillnaden mellan skolorna är dessutom (för en härdad svensk) skrattretande; i princip alla är lugna med skötsamma elever, hög lärartäthet och bra resultat.

Poängen är att ett visst mått av segregation alltid kommer kvarstå. De fria valen i Sverige har inte hjälpt, pga av vad många redan tagit upp i form av föräldraengagemang. Bussningar av barn från utanförskapsområden har testats tidigare och varit katastrof. De befintliga elevernas resultat har blivit väldigt mycket sämre än de bussade barnens har blivit bättre. De upplevda "orättvisorna" blir ju också tydligare, när barn från helt olika socioekonomisk bakgrund blandas. På gott och ont förstås, kan tyckas.

Det enda man kan göra imo är att ge de högsta lärarlönerna i skolorna med tyngst klientel - locka till sig engagerade välutbildade lärare och sen ge dem fullt stöd för nödvändiga disciplinära åtgärder.

• Anonym (fd lärare på friskola)
    volvo142 skrev 2017-01-22 23:09:09 följande:

Ta bort det fria skolvalet eller tvinga fri skolor att ta in alla även dom som har dåliga betyg osv.

Friskolor måste ta in alla elever de har plats för, precis som en kommunal skola.
  • volvo142
    Anonym (fd lärare på friskola) skrev 2017-01-23 06:31:29 följande:
    Friskolor måste ta in alla elever de har plats för, precis som en kommunal skola.
    Jo men det efterföljs inte. kolla bara på uppdrag granskning som hade ett program om detta för ett tag sen. eller kolla på dom som går där vad dom hade för betyg innan. Finns tusen exempel på att fri skolor får "ont" om platser. om en person som har problem med skolk eller dåliga betyg.
  • Anonym (fd lärare på friskola)
    volvo142 skrev 2017-01-24 00:58:53 följande:

Jo men det efterföljs inte. kolla bara på uppdrag granskning som hade ett program om detta för ett tag sen. eller kolla på dom som går där vad dom hade för betyg innan. Finns tusen exempel på att fri skolor får "ont" om platser. om en person som har problem med skolk eller dåliga betyg.

Kontrollerna och Skolverkets granskningar blev betydligt tuffare efter just UG:s program. Den skola jag jobbade på följde lagen på just den punkten.
  • nernu

Sä länge bostadsområdena är segregerade kommer skolorna också vara det. Det är inte det fria skolvalets fel. Och jag tycker att det är pinsamt att vi har en utbildningsminister som lägger ansvaret för ordning och reda och studiemotivation på duktiga elever istället för lärare och rektorer. Pinsamt!

• Anonym (hel)
    volvo142 skrev 2017-01-22 23:09:09 följande:
    Tyvärr hjälper det nog inte att ta bort det fria skolvalet, mest pga bostadssegregationen, men också för att föräldrar som är engagerade ändå lyckas få sina barn placerade I en skola med bra rykte.
    När jag gick i skolan fanns inte det fria skolvalet. Då kunde man komma runt detta genom att flytta, skriva sig hos någon släkting som bodde i bra område) eller välja en skolinriktning som bara fanns på enstaka skolor. SJälv gick jag i stiftelsedriven skola med avgifter.
    Tror att de som har mest att förlora på det fria skolvalet är de som bor i områden med dåligt rykte, Med fritt skolval kan de söka sig till en bra skola.
Svar på tråden Åsikter om det fria skolvalet?