• ElisaR

Mår så dåligt av IVF

Hej! 

Jag hör människor härinne som har gjort galet många IVF:er och det är verkligen imponerande. Jag mår rätt utsagt skit av IVF. Det värsta är när jag ruvar, avskyr ovissheten och även veckorna efter det. Mina bröst kliar efteråt och jag känner mig allmänt olustig både psykiskt och fysiskt. 

Jag har gjort två IVF:er,. Första  gången lede det till en kemisk graviditet och andra gången blev jag inte ens gravid. Jag har betalt 2 för 3 men känner nästa att jag inte orkar med den sista IVF:en. 

Jag står inte ut att äta östrogen. Har aldrig oroat mig för cancer men nu gör jag det... Speciellt när det kliar inuti brösten. Jag har även en dålig känsla av att tredje gången också kommer att misslyckas. Sist men inte minst tar detta sjukt mycket energi och pengar......... 

IVF är bland det värsta jag har gjort. Hela livet har sats på paus... Usch. Jag ser verkligen upp till er som orkar!! 

• Svar på tråden Mår så dåligt av IVF
  • Jessy01

Håller verkligen med dig! Det absolut värsta som finns, jag kan ta mediciner etc men

just denna ovissheten är olidlig. Livet är satt på paus. Igen. Jag har ett barn sedan innan

och har börjat igen, precis fått minus på testet.

Måste bara ge dig en strimma hopp....jag lyckades på tredje försöket för fyra år sedan och

min flicka är nu tre. Värt varenda gång jag brytit ihop. Lycka till kram! Hur länge hsr du väntat mellan gångerna?

• KristinaJ
    ElisaR skrev 2017-01-21 17:09:59 följande:

Hej! 

Jag hör människor härinne som har gjort galet många IVF:er och det är verkligen imponerande. Jag mår rätt utsagt skit av IVF. Det värsta är när jag ruvar, avskyr ovissheten och även veckorna efter det. Mina bröst kliar efteråt och jag känner mig allmänt olustig både psykiskt och fysiskt. 

Jag har gjort två IVF:er,. Första  gången lede det till en kemisk graviditet och andra gången blev jag inte ens gravid. Jag har betalt 2 för 3 men känner nästa att jag inte orkar med den sista IVF:en. 

Jag står inte ut att äta östrogen. Har aldrig oroat mig för cancer men nu gör jag det... Speciellt när det kliar inuti brösten. Jag har även en dålig känsla av att tredje gången också kommer att misslyckas. Sist men inte minst tar detta sjukt mycket energi och pengar......... 

IVF är bland det värsta jag har gjort. Hela livet har sats på paus... Usch. Jag ser verkligen upp till er som orkar!! 

Vet hur det känns tyvärr. Jag gick hjälp med kurator av min klinik - hjälpte mycket! Det hjälpte även mig att dela med mig till vänner och familj. Orkade inte berätta om så privata och intima saker i början, är inte sådan som person heller, men märkte att jag mådde så psykiskt dåligt av hormoner, väntan, och ensamheten så öppnade upp mig och tillät mig vara kaosig och ledsen: det var otroligt skönt! Även det ett resultat av min kuratorskontakt. Står även i adoptionkö. Inget medgivande eller så än, men det lättade någon sorts psykisk spärr att på riktigt våga tänka "det kanske aldrig händer - kan jag tänka mig en annan lösning?".

Att orka vara positiv och hoppfull hela tiden slog omkull mig totalt. Att våga känna hopplöshet och sorg över att kanske aldrig bli biologisk mamma hjälpte mig och gav mig ny energi i det svartaste.

All styrka till dig! <3
Svar på tråden Mår så dåligt av IVF