• villhelstvaraanonym

Abort eller Behålla?

Hej! Jag är 18 år gammal och har precis fått reda på att jag är gravid. Pappan är ett år äldre än mig och vi är i ett fast förhållande sedan ett år tillbaka och har under de senaste månaderna pratat mycket och framtiden och båda vill ha barn redan inom de närmaste 2 åren. Jag skulle dock kunna tänka mig det tidigare då jag känner mig redo.

Nu när vi fått detta beskedet har han börjat backa ur, abort verkar vara det enda alternativet för honom och hans ursäkt är att han inte är redo.

(Jag gjorde en abort för ett tag sen för hans skull och känner att jag ångrar mig en del dessutom)

Jag vet att det är mitt val men det är så svårt att välja. Så nu kommer min fråga. Hur skulle ni gjort? Skulle ni valt att behålla trots att det fanns en chans att pappan skulle lämna? Har ni något tips på hur man ska tänka?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Abort eller Behålla?
  • Annelie 76

Pappan kan ju lämna dig när som helst så frågan är snarare vill du bli mamma eller inte.
    Men att bli osäker i början av graviditeten tror jag alla blir. Både jag och pappan var väldigt osäkra när jag blev gravid med första barnet och då var vi iaf 35-40 år gamla, varit ihop mer än 15 år och försökt bli gravida i flera år. Det ÄR stort att bli förälder, det är skrämmande och man får lätt panik över ansvaret. Boka tid hos kurator på mvc och ta med dig pojkvännen. Det kan vara bra att prata om det här med nån professionell, särskilt som du inte mår riktigt bra sen förra aborten.

• Carambolan

I din ålder är det, tyvärr, mycket praktska saker att ta hänsyn till. Hur har du det med jobb, bostad och socialt nätverk om du skulle bli ensamstående förälder? Visst klarar man sig på lägsta föräldrapenningen, men det blir kanske inte riktigt den uppväxt man drömmer om åt sina barn. Det är tufft att vara ensam förälder och ännu tuffare att vara både ensam och fattig.

• Griseknoen35
    Carambolan skrev 2017-01-21 17:50:30 följande:

I din ålder är det, tyvärr, mycket praktska saker att ta hänsyn till. Hur har du det med jobb, bostad och socialt nätverk om du skulle bli ensamstående förälder? Visst klarar man sig på lägsta föräldrapenningen, men det blir kanske inte riktigt den uppväxt man drömmer om åt sina barn. Det är tufft att vara ensam förälder och ännu tuffare att vara både ensam och fattig.

Ja för hon kommer ju ha lägsta föräldrapenning i 18 år och aldrig arbeta... hon är 18 om 5-6 år kan hon sitta på en bra utbildning med ett bra arbete som ger en bra lön. Första åren kanske blir snåla men knappast hela uppväxten. Barn kostar heller inte jätte mycket första åren. Fick själv barn när jag va 18 och förstår verkligen inte resonemanget att barnet är tvunget att växa upp fattigt om mamman är ung. Det är ju vad man gör det till. Har ts lite normalt vett och driv kommer ungen få en helt normal uppväxt . Saknar ts driv och vett så ja då är det väl soc och ett fattigbarn.
  • Miriami

Jag var 17 år när jag blev gravid. Hoppade av skolan. Men vi valde att behålla och det klarade vi jätte bra. Det är ofta så att killen blir rädd och är omogen när tjejen blir gravid. De kan inte känna på samma sätt som vi tjejer. Om killen är ung så kan det hända att han lämnar. Men det ska du väl klara.

Jag blev ensam med två barn och klarade det bra trots att det var jobbigt.

Barnbidrag bostadsbidrag socialbidrag klarar man sig bra med när man har barn.

Tycker inte att man ska göra abort bara för att killen vill det. Det är en liten människa som ligger i din mage. Hjärtat slår redan i vecka 6.

• Less is more
    villhelstvaraanonym skrev 2017-01-21 16:27:16 följande:

Hej! Jag är 18 år gammal och har precis fått reda på att jag är gravid. Pappan är ett år äldre än mig och vi är i ett fast förhållande sedan ett år tillbaka och har under de senaste månaderna pratat mycket och framtiden och båda vill ha barn redan inom de närmaste 2 åren. Jag skulle dock kunna tänka mig det tidigare då jag känner mig redo.

Nu när vi fått detta beskedet har han börjat backa ur, abort verkar vara det enda alternativet för honom och hans ursäkt är att han inte är redo.

(Jag gjorde en abort för ett tag sen för hans skull och känner att jag ångrar mig en del dessutom)

Jag vet att det är mitt val men det är så svårt att välja. Så nu kommer min fråga. Hur skulle ni gjort? Skulle ni valt att behålla trots att det fanns en chans att pappan skulle lämna? Har ni något tips på hur man ska tänka?

Tack på förhand!

Själv blev jag mamma sent i livet men min mamma var 19 år när hon fick barn med pappa. De har hängt ihop hela livet. Hon pluggade och gjorde ett uppehåll innan hon fortsatte studierna. Det funkade bra för dem. Det kan fungera för dig också. Även om du och pappan inte hänger ihop. Kanske kan du bo hemma hos dina föräldrar tills du har jobb och egen bostad ?
  • parentesen

Inte lyckligt att släkten senare med åren blir irriterade och ilskna när saker och företeelser, jobb och studier inte fungerar.

Mycket jobbigt med problem som känns som: Där ser du så fel det så lätt kunde bli!

Små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer.

Naiv nyfikenhet? Varför bli gravid igen eftersom ni inte säkert vill eller kan göra det bra nu? Ni fick ju nyligen bevisat att ni är unga fruktsamma!?

• blairw
    Griseknoen35 skrev 2017-01-21 18:16:25 följande:
    Ja för hon kommer ju ha lägsta föräldrapenning i 18 år och aldrig arbeta... hon är 18 om 5-6 år kan hon sitta på en bra utbildning med ett bra arbete som ger en bra lön. Första åren kanske blir snåla men knappast hela uppväxten. Barn kostar heller inte jätte mycket första åren. Fick själv barn när jag va 18 och förstår verkligen inte resonemanget att barnet är tvunget att växa upp fattigt om mamman är ung. Det är ju vad man gör det till. Har ts lite normalt vett och driv kommer ungen få en helt normal uppväxt . Saknar ts driv och vett så ja då är det väl soc och ett fattigbarn.
    Men det var väl inte det Carambolan skrev? Att det alltid skulle vara så. Men i nuläget, hur ser hennes situation ut? Har hon någon slags inkomst (jobb, CSN), bostad, nätverk? Osv. Om man blir ensamstående är det ju bra saker att fundera på innan.
  • parentesen

Virrpannor i tonåren. Hjärnorna är ofullständigt utvecklade åtminstone tills 24 års ålder skrevs det.

Mycket jobb men lite nöje. Se själva i framtiden.

Ska man ha barn och familjerna nöjda, så ok om man har tillräckligt med pengar.

Jag vet flera par som valt att avstå från barn som det ser ut idag och i världen utanför.

Man får sörja t ex barnlöshet, missfall eller abort, men inte ångra att man skaffade barnet - tänk på det.

• blairw
    parentesen skrev 2017-01-22 21:21:39 följande:

Inte lyckligt att släkten senare med åren blir irriterade och ilskna när saker och företeelser, jobb och studier inte fungerar.

Mycket jobbigt med problem som känns som: Där ser du så fel det så lätt kunde bli!

Små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer.

Naiv nyfikenhet? Varför bli gravid igen eftersom ni inte säkert vill eller kan göra det bra nu? Ni fick ju nyligen bevisat att ni är unga fruktsamma!?

parentesen skrev 2017-01-22 21:32:31 följande:

Virrpannor i tonåren. Hjärnorna är ofullständigt utvecklade åtminstone tills 24 års ålder skrevs det.

Mycket jobb men lite nöje. Se själva i framtiden.

Ska man ha barn och familjerna nöjda, så ok om man har tillräckligt med pengar.

Jag vet flera par som valt att avstå från barn som det ser ut idag och i världen utanför.

Man får sörja t ex barnlöshet, missfall eller abort, men inte ångra att man skaffade barnet - tänk på det.

Lyckades du jaga upp dig själv såpass mycket att du blev tillräckligt irriterad för att posta ett till inlägg knappt 10 minuter efter ditt första och utan att någon annan svarat? 

• Carambolan
    Griseknoen35 skrev 2017-01-21 18:16:25 följande:

Självklart kan det gå jättebra i framtiden! Det gör inte att det är kul att stå bostadslös eller hatta runt mellan andrahandskontrakt med ett spädbarn på armen och minimalt med pengar i plånboken. Även om det bara handlar om ett år eller tre så är det inget jag hade gett mig in på. Å andra sidan kanske TS har jättesnälla och stöttande föräldrar, eller bor i en stad där även billiga lägenheter växer på träd. Jag säger bara att det är viktigt att tänka igenom för ingenting löser sig automatiskt bara för att man får barn.
  • Summers

"Jag vet att det är mitt beslut.."

Där tycker jag att du har fel, det är väl ändå ett gemensamt beslut?

• blairw
    Summers skrev 2017-01-23 00:05:22 följande:

"Jag vet att det är mitt beslut.."

Där tycker jag att du har fel, det är väl ändå ett gemensamt beslut?

I slutändan är det hennes beslut. Hon behöver ju inte göra abort enbart för att han vill det om hon verkligen inte vill det. Likväl som hon kan göra abort om det är vad hon vill, trots att han inte skulle vilja det.
Svar på tråden Abort eller Behålla?