• Anonym (undrar)

Hur håller man sig drogfri?

Är på behandling just nu efter ett års missbruk av tramadol och amfetamin. Har en månad kvar av behandlingen och kommer inte få förlängt även om jag skulle behöva det. Har svårt att se hur jag kommer kunna hålla mig borta från drogerna när jag kommer hem eftersom de ger mitt liv en mening på något sätt. Särskilt amfetaminet, mår så bra när jag tar det. Jag blir inte särskilt pundig av det utan mer fungerande. Men kan inte fortsätta missbruka eftersom jag har soc som kollar mig.

Vad gör man när livet känns så meningslöst utan droger? 

• Svar på tråden Hur håller man sig drogfri?
  • Anonym (undrar)
    klyban skrev 2017-01-21 16:10:37 följande:

Du har en diagnos?
    ADHD eller liknande?

Nej men läkaren tror på ADD eller ADHD, står i kö till utredning... 
  • fornminne

Man blir bara av med lägenhet eller jobb om man missköter sig. Dvs inte pga drogen i sig. Varför har du Soc efter dig? Har du misskött dig på något sätt? Finns barn inblandade? Med detta sagt tycker jag dock att du ska försöka fortsätta vara drogfri samt fundera på varför du inte mår bra utan droger, när många andra gör det. Kanske behöver du mer hjälp?

• Anonym (undrar)
    fornminne skrev 2017-01-21 17:53:01 följande:
    Man blir bara av med lägenhet eller jobb om man missköter sig. Dvs inte pga drogen i sig. Varför har du Soc efter dig? Har du misskött dig på något sätt? Finns barn inblandade? Med detta sagt tycker jag dock att du ska försöka fortsätta vara drogfri samt fundera på varför du inte mår bra utan droger, när många andra gör det. Kanske behöver du mer hjälp?
    Har man träningslägenhet tar de urinprov ett par gånger i veckan och är man positiv på något får man inte vara i lägenheten. Inga barn, är 22 år. Soc behandlar mig som om jag vore 12.
    Jag får ju ingen mer hjälp. Kanske blir det lättare efter utredningen men det är ett tag kvar och jag vet inte hur jag ska klara av att vara drogfri fram tills dess. 
  • Queennr1

Ansök om förlängning och överklaga med motiveringen att behovet kvarstår. Varför har man inte passat på att köpa in en utredning under placeringstiden? Var är du placerad och hur länge har du varit där?

• Queennr1
    Felix Christoffer Kent skrev 2017-01-21 17:40:34 följande:

Varför ens sluta? Knarket gör en så jävla levande och man mår så jävla bra, ruset efter en lina är vad jag lever för.

Kanske för att de flesta eftersträvar ett normalt liv.
  • Anonym (undrar)
    Queennr1 skrev 2017-01-21 18:06:18 följande:
    Ansök om förlängning och överklaga med motiveringen att behovet kvarstår. Varför har man inte passat på att köpa in en utredning under placeringstiden? Var är du placerad och hur länge har du varit där?
    Jag undrar också det. Har tagit upp det några gånger och de ska alltid "kolla upp det" sen händer ingenting. Ja jag funderar på att överklaga. 
    Var jag är placerad vill jag inte riktigt skriva här men har varit här sen okt. 
  • Queennr1
    Anonym (undrar) skrev 2017-01-21 18:14:34 följande:

Jag undrar också det. Har tagit upp det några gånger och de ska alltid "kolla upp det" sen händer ingenting. Ja jag funderar på att överklaga. 

Var jag är placerad vill jag inte riktigt skriva här men har varit här sen okt. 

Du ska inte nöja dig med att de "kollar upp" utan kräva ett beslut som du sedan överklagar. Om man misstänker att det är en diagnos som ligger bakom missbruket behöver det utredas och behandlad innan man avslutar insatsen. Sen ska det finnas en tydlig behandlingsplan för vilket stöd du behöver när du kommer hem. Vilken typ av behandlingshem är du på då? Tolvsteg eller nåt annat?
  • klyban
    Anonym (undrar) skrev 2017-01-21 17:11:16 följande:
    Nej men läkaren tror på ADD eller ADHD, står i kö till utredning... 

Där har du anledningen till ditt sug på amfetamin och även tramadol som har en SSRI-liknande effekt.
    Det finns lösningar, men inget jag kan ta här.

• klyban
    Queennr1 skrev 2017-01-21 18:28:36 följande:
    Du ska inte nöja dig med att de "kollar upp" utan kräva ett beslut som du sedan överklagar. Om man misstänker att det är en diagnos som ligger bakom missbruket behöver det utredas och behandlad innan man avslutar insatsen. Sen ska det finnas en tydlig behandlingsplan för vilket stöd du behöver när du kommer hem. Vilken typ av behandlingshem är du på då? Tolvsteg eller nåt annat?

Det finns ett moment 22 läge på detta område.
    Och det är om du missbrukare/tar droger får du sällan hjälp.
    Det är för djävligt att det funkar så, men ofta gör det så :/

Svar på tråden Hur håller man sig drogfri?