• star67

Csn,plugga o jobba eller bara studera?!

Hej om jag pluggar och få csn för period 1/1-2017--25/5 2017 och jobbar därefter på heltid måste jag lämna tillbaka pengarna jag fått från csn alltså bidrag?

Jag funderade på att studera på heltid fram till maj men nu finns ett jobb som jag helst inte vill missa ifall om jag inte får komma in i högskolayrksutbildning jag vill ha. Alltså nu jag behöver engliska 5 och kanske 6???? Men nu jag pluggar engliska på grundnivå och funderar på att läsa engliska 5 också nu kanske jag har chans och söka på mars och börja på tandsköterska redan till höst.

Men det kan bli svårt att läsa både grund och gymnasiet nivå samtidigt!! Och jag har inte validerad min utlandska utbildning!! Är inte säkert på om det räknas som gymnasiet !! Om inte då blir ingen vidare studier då???? Känner jag i alla fall inte högskolenivå.

Vad tycker ni om jag tar typ 25% på engliska grund tillsammans med jobb och sen höst engliska 5 då kanske jag skulle veta vad min utbildning motsvara och även blir klar med alla behörigheter innan ansökningperiod som ska börja mars 2018. Men då kanske missat chansen för detta år, men risken är att inte bli klar med validering????

Svårt och bestämma mig????

((Jag har läst engliska förut men glömdbort efter att jag lärde mig svenska , och inte använd engliska i 11-12 år))

Jag har 3 små barn hemma ????????

• Svar på tråden Csn,plugga o jobba eller bara studera?!
  • snedtak

Fribeloppet gäller per kalenderhalvår. Tar du CSN på heltid får du tjäna ca 90 000 före skatt utan att bli återbetalningsskyldig (exakt hur mycket beror på hur många veckor du tar CSN).

Svar på tråden Csn,plugga o jobba eller bara studera?!