• micjos

Dusch/hårtvätt?

Har tre barn men de två äldsta, döttrar på 14 och 12,5 år är helt hopplösa på att duscha och tvätta håret. De tror att varannan vecka eller ännu hellre nån enstaka gång i månaden räcker för det. Varannan dag tycker jag med dusch och varje då det är svettigt på sommaren. Håret räcker var tredje dag.... säger jag nått får jag höra att men det gjorde jag ju förra veckan, tex. Den yngsta tror att tvätta håret innebär tvätta håret, alltså inte huvudet utan bara det som hänger ner vilket har gjort att hon luktar väldigt illa, jämt! Hon skriker bara att hon visst tvättar som man ska men när hon har varit i duschen är skalpen torr men längderna blöta. Min äldsta verkar tro att lite parfym ordnar allt, men ingen dusch o sen parfym blir ju väldigt otrevligt! Trodde tonåringar snarare gjorde sånt här frivilligt och nästan för ofta. Hur löser jag detta för tjat o påminnelser hjälper inte för de säger vara jag ska o sen har det gått en vecka. Har provat med lappar, scheman osv men de efterföljs inte. Tycker detta är ganska löjligt faktiskt, varför vill de frivilligt lukta illa? Säger jag att de gör det så säger de bara att de visst inte luktar, jag håller på att storkna ibland!

• Svar på tråden Dusch/hårtvätt?
  • Fia 28

Kanske det kan fungera med att säga att du kommer börja sitta med i badrummet och övervaka om de inte börjar sköta sej? Det vill de ju troligen inte...

• Ullgult

Hur har ni gjort tidigare? Har de alltid fått styra själva hur och när de tvättar sig? Jag tänker, vi är med våra barn (2 och 5) och lär de hur man tvättar olika delar av kroppen. Har du aldrig lärt din yngsta hur man tvättar håret?

• Stårschan

Skönt att höra att man inte är ensam. Mina två är lika snuskiga, såtillvida att de inte skulle duscha om jag inte tjatade. Och får jag ett "Men jag tvättade ju håret i förrgår" svarar jag bara att det må så vara - men nu syns det att det är fett och skitigt och alltså är det hög tid att göra det igen. Att det inte är någon poängtävling eller att det räcker att man håller sig till ett schema - tvättar sig gör man främst för andras skull så att de ska slippa ha någon som luktar illa i sin närhet. Att det är en fråga om hänsyn. Under ledigheter är vi slappare.

• micjos

När de var mindre gjorde ju vi det åt dem, när de blev lite större duschade de själva när vi var med men vi tvättade håret och visade såklart hur man gör med både dusch och hår, självklart! Nu vill de ju av självklara fall inte ha föräldrarna med. Jag har berättat och jag har visat och de har gjort osv men att få in dem i duschen är hopplöst och att yngsta envisas med att hon minsann jan tvätta håret fast man på lukten kan avgöra att så inte är fallet... är så trött på detta, för det är samma sak varje gång och det blir ju 4-5 ggr/ vecka jag får tjata och sen helt plötsligt har det gått 1-1,5veckor och de har fortfarande inte gjort det. De har gympa i skolan men ser nästan aldrig någon handduk som de använt då för duschar de tydligen inte heller....

Svar på tråden Dusch/hårtvätt?