• Anonym (Lalala)

Få ensam vårdnad om spädbarn

Jag och min man ska separera pga att han knappt tar hand om vår dotter, inte söker jobb eller hjälper till hemma. Han sover bort hela dagarna eller sitter på sin mobil. Jag har varit uppe med vår dotter varje natt sen hon föddes, när han är med henne så kan hon ligga bredvid honom och gråta och så kollar han på tv utan att uppmärksamma henne. För några dagar sedan hade hon hög feber och han vaknar inte till för att kolla om hon är ok, när jag ber honom om hjälp fortsätter han bara ligga kvar i sängen. Han orkar knappt ha henne ifall hon gråter utan tappar humöret och lämnar över henne toll mig. Jag känner mig inte alls trygg med att ha gemensam vårdnad och lämna bort henne vissa dagar hos honom. Vet inte hur det går till när man separerar med en 6månaders. Behöver hjälp och tips med hur man går tillväga? Och säg inte att jag ska stanna kvar för det är bäst för barnet, vår relation är inte hälsosam och jag har verkligen gjort allt jag kan komma på att göra för att stärka det vi har men han vill inte möta mig halvvägs.

• Svar på tråden Få ensam vårdnad om spädbarn
  • Bergis

För barnlösa som läser tråden.

Se först till att skaffa en bra man/kvinna. Se till att ni får en bra och stark relation tillsammans. Därefter skaffar ni barn.

• DearFox

Har du pratat med honom om det? Då han har ett så ointresse kanske han är villig att gå med på att ge dig ensam vårdnad?

• LiaSthlm

Att du får ensam vårdnad innebär bara att du får skriva på papper som rör dottern själv utan hans medgivande.

Han har ändå rätt till umgänge så det kommer du inte ifrån. Om ni inte kan komma överens om ett bra umgängesschema kan familjerätten hjälpa till. Kommer bli så att du får vara med när de träffas under första tiden för attt sen låta honom ha några timmar själv tror jag.

• Anonym (Linn)

Så små barn brukar man aldrig ha växelvis boende för. (Inte på inrådan av familjerätt eller andra professionella i alla fall). Låter väl rimligt att han kommer till er ett par ggr/v och umgås en timme eller två? Det verkar ju inte vara mycket till anknytningsperson oavsett .

• Anonym (Ja)

Vårdnaden har ingenting med umgänge att göra.

• Anonym (jgc)

Vårdnaden har som du kan läsa ovan inget med umgänget att göra. Och du kan inte neka pappan umgänge med barnet, vilket du bör vara medveten om, innan du lämnar honom.

• Anonym (Pia)

Det mest akuta är föräldrapenningen. Om han vägrar skriva över sina dagar på dig så tvingas du att jobba och har ingen annanstans att lämna barnet än hos pappan. Och även om han har skrivit över dagar så kan han när som helst ångra sig och ringa till FK och dra tillbaka sina dagar.

När väl föräldraledigheten är över och dottern går på förskola så är den juridiska gemensamma vårdnaden inte ett lika stort problem. Det du förmodligen menar är boende och umgänge, dvs var barnet ska bo och hur barnet ska umgås med den andra föräldern. Boende och umgänge kan man komma överens om själva eller gå till familjeenheten/familjerätten på kommunen för samarbetssamtal eller stämma i Tingsrätten med hjälp av advokat.

Mitt råd är att försöka bita ihop tills barnet börjar förskolan och sedan separera. Låtsas att du är ensamstående redan nu och räkna med att göra precis allting runt dottern själv så blir du lite mindre irriterad på att pappan inte bryr sig.

När ni väl separerar så låt honom prova att ha dottern ensam en hel dag (innan du flyttar ut) så han kommer på hur jobbig hon är. Sedan pratar du med honom om hur mycket hon ska bo/vistas hemma hos honom.

• nevermind

Försvann mitt inlägg?! >:(

Du behöver inte lämna ifrån dig dottern i flera dagar. Han kommer ändå inte vilja det, om han inte vill jävlas. Men du kan ju alltid bestrida, filma honom och skriva upp allt han gör etc.
    Men jag tror det blir några timmar max.

• Kjell2
    Anonym (Lalala) skrev 2017-01-20 04:32:21 följande:

Jag och min man ska separera pga att han knappt tar hand om vår dotter, inte söker jobb eller hjälper till hemma. Han sover bort hela dagarna eller sitter på sin mobil. Jag har varit uppe med vår dotter varje natt sen hon föddes, när han är med henne så kan hon ligga bredvid honom och gråta och så kollar han på tv utan att uppmärksamma henne. För några dagar sedan hade hon hög feber och han vaknar inte till för att kolla om hon är ok, när jag ber honom om hjälp fortsätter han bara ligga kvar i sängen. Han orkar knappt ha henne ifall hon gråter utan tappar humöret och lämnar över henne toll mig. Jag känner mig inte alls trygg med att ha gemensam vårdnad och lämna bort henne vissa dagar hos honom. Vet inte hur det går till när man separerar med en 6månaders. Behöver hjälp och tips med hur man går tillväga? Och säg inte att jag ska stanna kvar för det är bäst för barnet, vår relation är inte hälsosam och jag har verkligen gjort allt jag kan komma på att göra för att stärka det vi har men han vill inte möta mig halvvägs.

Lär dig skillnaden mellan vårdnad, umgänge och boende.

Umgänge lär han få nästan oavsett. I början säkert i första hand flera korta tillfällen. Senare mera om han så önskar.

Inled en dialog med familjerätten för att få till ett bra schema.

• Anonym (precis)
    Bergis skrev 2017-01-20 05:00:19 följande:

För barnlösa som läser tråden.

Se först till att skaffa en bra man/kvinna. Se till att ni får en bra och stark relation tillsammans. Därefter skaffar ni barn.

EXAKT! Mina barns mamma bara super hela tiden!
Svar på tråden Få ensam vårdnad om spädbarn