• flervariabeln

Frågor angående att donera sina ägg

Hej gott folk!

Jag funderar på att donera mina ägg (om det nu är möjligt) till de behövande, och har några frågor som jag hoppas få svar på eftersom att jag inte har någon superkoll på hur det egentligen går till.... Ord som "äggplock" låter fruktansvärt! Gör det ont? Är det obehagligt? Tar själva ingreppet lång tid? Vilka besvär kan jag förvänta mig av hela proceduren?

Finns det någon här som har donerat sina ägg till andra utomlands, exempelvis i Danmark och som gärna delar med sig av sin erfarenhet/er? Av vad jag har förstått så kan det ske helt "anonymt" där - men vad för information ges ut om mig som donator? Och är de verkligen generösare där med smärtstillande under det fruktade äggplocket?

Kan man vända sig till andra kliniker här hemma i Sverige än Universitetssjukhusen?

• Svar på tråden Frågor angående att donera sina ägg
  • Anonym (Em)

Hej, gjorde IVF 2015 och plockade ut ägg, det var inte särskilt obehagligt, men vad jag förstått är det väldigt individuellt. För att mina ägg skulle mogna behövde jag ta sprutor i tre veckor, två varje kväll och sedan en ägglossningsspruta två dagar innan äggen skulle plockas ut. Väldigt fint att du överväger att hjälpa andra, vår dotter är till via donerad spermier och varje dag är jag tacksam för att den människan valde att donera så att vi kunde bli föräldrar! Då mina ägg är felfria kommer jag att donera, vill "betala" tillbaka genom att hjälpa någon annan att bli föräldrar!

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Em) skrev 2017-01-19 21:13:25 följande:

Hej, gjorde IVF 2015 och plockade ut ägg, det var inte särskilt obehagligt, men vad jag förstått är det väldigt individuellt. För att mina ägg skulle mogna behövde jag ta sprutor i tre veckor, två varje kväll och sedan en ägglossningsspruta två dagar innan äggen skulle plockas ut. Väldigt fint att du överväger att hjälpa andra, vår dotter är till via donerad spermier och varje dag är jag tacksam för att den människan valde att donera så att vi kunde bli föräldrar! Då mina ägg är felfria kommer jag att donera, vill "betala" tillbaka genom att hjälpa någon annan att bli föräldrar!

Menar inget ont men måste fråga, känner sig din man som pappa "på riktigt" när det inte är hans biologiska avkomma?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-01-19 21:15:17 följande:

Menar inget ont men måste fråga, känner sig din man som pappa "på riktigt" när det inte är hans biologiska avkomma?

Ja, då biologi inte har någon som helst betydelse för papparollen, han älskar sin lilla tjej och hon tjuter av skratt och ler med hela ansiktet när han kommer hem från jobbet, till sättet är hon väldigt lik sin far redan. På riktigt har jag aldrig sett någon mer involverad pappa än honom, vi fick vänta i åtta år på att bli föräldrar, så han tar verkligen henne inte förgiven. I vår värld finns det en pappa (min man).
Svar på tråden Frågor angående att donera sina ägg