• Zsaza

Berätta för sambon att man har ÄL?

Det här kanske är en fjantig fråga, men jag måste få lite input. Jag och min sambo försöker aktivt att bli gravida och jag använder mig av såväl Natural Cycles som ÄL-tester.

Han har tydligt gjort klart för mig att han inte vill veta när jag har ÄL eftersom han då drabbas av prestationsångest och har svårt att, ja, prestera fullt ut. Han vill i princip att jag förför honom de dagar då jag har ÄL, vilket jag väl iofs inte har ngt emot. Även om jag kan tycka att det blir lite genomskinligt att jag helt plötsligt vill ligga tre dagar på raken.

Jag kan förstå resonemanget på ett sätt, samtidigt så känner jag mig så otroligt ensam i det här. Jag tar tempen varje morgon, kissar på stickor i parti och minut (nåja) och verkligen lever med att vi aktivt försöker. Medan han inte vill ta ngn del av det utan "bara" ligga. Ok, det låter kanske hårt att säga så, men ni förstår vad jag menar.

Så, till frågan. Hur gör ni? Berättar ni? Exempelvis, jag har ÄL just nu och vi bör alltså ligga ikväll. Till saken hör att vi ska ha folk över på middag, jag vet att det kommer bli sent osv. Och då ska jag ändå behöva slå på ngt förförarmode där framåt midnatt och hoppas på att det lyckad (och ha ångest hela dagen över att det kanske ändå inte ska bli något liggande).

• Svar på tråden Berätta för sambon att man har ÄL?
  • Mackie

Hmm...klurigt det där. Förstår er båda. Man vill ju gärna att det ska ske helt plötsligt, att det inte ska va så mycket planering kring det. Känns mer romantiskt på nått sätt. Men det är ju heller inte lätt. Det är ju inte bara att ligga och sen simsalabim - bebis!
    Jag och min sambo försöker också skaffa barn just nu. Jag berättar när jag har äl och han har nu tom lärt sig mina cykler. Han vet när jag har mens och ja han kan ju räkna ;) och han tycker själv det är jätteintressant det där men äl och antal dagar man är fertil osv. Han tom frågar och påminner mig att ta äl-test :)

• Anonym (Trött schemaläggare)

Jag säger att jag har äl eftersom jag vissa gånger har ont och måste ligga i soffan med vetekudde.

Vi har faktiskt ett liggschema. Annars blir det så mycket annat som kommer i vägen. Trötthet, jobb, hushållsarbete, kolla matcher på tvn.

Dessutom har jag läst en studie om att veckan innan äl ska man ha sex varje dag för att öka mängden spermier men bara varannan dag i samband med äl.

Veckan innan: varje dag.

Älveckan: varannan.

Till mens: var tredje.

Och sen vissa speciella dagar. Tex jag tar iniativ, sambon tar iniativ, rollspel, i duschen, snabbis osv. Så det inte känns som ett måste.

• Anonym (Mims)
    Zsaza skrev 2017-01-19 13:25:21 följande:

Det här kanske är en fjantig fråga, men jag måste få lite input. Jag och min sambo försöker aktivt att bli gravida och jag använder mig av såväl Natural Cycles som ÄL-tester.

Han har tydligt gjort klart för mig att han inte vill veta när jag har ÄL eftersom han då drabbas av prestationsångest och har svårt att, ja, prestera fullt ut. Han vill i princip att jag förför honom de dagar då jag har ÄL, vilket jag väl iofs inte har ngt emot. Även om jag kan tycka att det blir lite genomskinligt att jag helt plötsligt vill ligga tre dagar på raken.

Jag kan förstå resonemanget på ett sätt, samtidigt så känner jag mig så otroligt ensam i det här. Jag tar tempen varje morgon, kissar på stickor i parti och minut (nåja) och verkligen lever med att vi aktivt försöker. Medan han inte vill ta ngn del av det utan "bara" ligga. Ok, det låter kanske hårt att säga så, men ni förstår vad jag menar.

Så, till frågan. Hur gör ni? Berättar ni? Exempelvis, jag har ÄL just nu och vi bör alltså ligga ikväll. Till saken hör att vi ska ha folk över på middag, jag vet att det kommer bli sent osv. Och då ska jag ändå behöva slå på ngt förförarmode där framåt midnatt och hoppas på att det lyckad (och ha ångest hela dagen över att det kanske ändå inte ska bli något liggande).

Jag är i exakt samma sits! Tyvärr... Går jättebra övriga dagar i månaden men så fort jag säger positivt ägglossningstest så failar han!!! Frustrerande 
  • isofija

Känner igen mig.. vi har försökt 4-5 månader nu och i början körde vi lite spontant men det funkade dålig för vi är ofta rätt slut i veckorna och inte särskilt sugna.
    Det går ju inte att bara ha sex på helger och hoppas att man prickar in :P
    Så jag har försökt blanda in honom i diskussionerna..

Jag försökte så som ni beslutat, vi hade samma diskussioner men det funkar liksom inte att ha det så. Det är nästan bättre att avdramatisera det hela.
    Jag brukar säga att nu ser det ut som att nästa vecka har jag ägglossning så då får vi satsa. Då vet han det i tid innan, och inte exakt dag osv.
    Sen så brukar vi också säga att det behöver inte vara något superbra sex heller om man inte orkar utan vi gör det bara, inga krav på att det också ska vara bästa sexet liksom.

Sen brukar jag gå ner på honom för det gör oss båda sugna, ibland föreslår jag en snabbis i duschen bara.

Sen har vi gått lite från ert läge till att vi båda muttrar lite att nu får vi köra, det verkar nästan som han tycker det är mer lätt att få till det om jag också är på samma nivå och säger att jag inte heller är jättesugen osv. Då blir det mer en gemensam effort..

• Milou3
    Zsaza skrev 2017-01-19 13:25:21 följande:

Åh guuud så skönt att läsa att fler har män som får prestationsångest vid för mycket äl-prat!!

Min kille hintade lite första två månaderna men jag gasade bara på ännu mer tills han tillslut sa till mig tydligt att "jag vill och kan inte ha sex på detta sätt även om vi båda vill ha barn"

Så då kom vi överens om att jag skulle sköta den biten i smyg ( ha koll på äl-test, sekret, temp) och inte säga nåt till honom. Han har sedan dess blivit mer på och sugen själv så för oss funkar det fint även om jag känner mig som du skrev, lite ensam i något man kanske bör vara två om hela vägen. Eller bör man det?

Om jag visste att det förväntades en orgasm av mig varje ligg under äl hade jag nog inte heller klarat av att få en.

Men man känner sig lite som en blandning av kåta Gun och Doris i Hitta Nemo när man för fjärde kvällen under samma vecka slingrar sig ner mot målet eller hur man nu väljer att starta sin mysstund :)
  • Anjav8

Vi har precis börjar försöka, min man har noll koll på ÄL, BIM med mera. Jag har börjat använda mig av ÄL-stickor utan att han riktigt vet då jag själv inte haft 100% koll på min ÄL.. misstänkte att det var denna vecka och började testa. Igår kom det en :) och jag "förförde" honom.. efteråt kändes det som om jag lurat honom så då hade vi en diskussion om hur vi ska göra. Vi kom fram till att jag veckan innan ska säga: nästa vecka är det ÄL. Svårt det där, man vill ju inte att det bara ska bli produktion..

• Jooosen

Det där är riktigt svårt! Haft samma problem. Jag testar med stickor osv och känner tydligt när äl är. I början sa jag inget men då kändes det som att vi lätt kunde råka missa allt. Nu har vi bestämt att jag ska säga typ "nu och en vecka fram borde vi ligga lite extrA". Känns som en rimlig överenskommelse!!

• malin84johansson

Tror det är vanligt

Min man kännde lika dant när vi försökte med 2

Så jag slutade berätta när jag hade ägglossning utan va bara extra gosig i den vevan och då gick det bättre

• Anonym (Tips)

Om min sambo får prestationsångest så hjälper jag honom på traven. Först är det viktigt att han är sugen och det är ju olika vad männen tänder på men för att sen fullända sexet brukar jag greppa tag om pungen. Funkar kanon i tex skeden. Tar tag om pungen samt ett 'pillande' finger precis bakom pungen mot analen.

Tar bara några sekunder och sen kommer han :) funkar 10/10!

Svar på tråden Berätta för sambon att man har ÄL?