• M G

Har ni kudde till spädbarnet i sängen o barnvagnen?

Behövs det verkligen kudde i barnvagn o spjälsängen?
    Vad anser ni om det?

• Svar på tråden Har ni kudde till spädbarnet i sängen o barnvagnen?
  • Tesan81

ja vi har kudde pga gumman fick väldigt platt huvud tidigt men nu håller de på att räta till sej

• Ia78

Säng=ja

Vagn= nej

Nu e han inget spädbarn längre men vi köpte kudde då han föddes bara för att dom sa att det dkulle va en platt kudde....men han låg nästan aldrig på den utan lite varstans i spjälsängen så jag tycker nog inte så här i efterhand att det var så nödvändigt.

• Flizan30

Ja både på BB och av min BM så blev vi informerade om detta. Dem första månaderna så deforemeras huvudet ganska lätt och kan bli platt utan kudde. Även i barnvagnen visst. Den skall vara mjuk och ganska tjock så att det blir en grop i kudden efter att barnet har legat där. Sedan så är det visst även viktigt att man låter barnet ligga växelvis på båda sidor av huvudet också.

• LinaP

Det där med kudde råder det _väldigt_ delade meningar om. Jag fick höra av alla att det där med utan kudde = platt huvud är en myt...

Jag har en liten handduk i ett kuddfodral, blev ett mellanting eftersom jag inte kunde besämma mig. Det funkar bra för oss!

• Hallonpaj

Vi hade kudde till barnvagnen, men använder inte spjälsäng och inte kudde i sängen heller. Det blir opraktiskt med nattamning också då. Hon sover vid bröstet.

Eller som storasyrran sa när mormor frågade var Tindra sov då, om hon hade nån säng. - Hon var så stolt över att hon fått 2 sängar, en i vårt sovrum och en ny i sitt nya egna rum. Mormor tyckte väl att det var lite roligt att hon hade 2 egna sängar och Tindra ingen, eller så undrade hon om Juni fattade att det var meningen att hon skulle ge sin gamla säng till lillasyster ... Nåja, det spelar väl ingen roll, det roliga var det oväntade svaret.

Först blev hon tyst och tänkte en stund - sen kom hon på det!
    "Nää, Tindra sover inte - hon bara ammar!"

• Mian76

Ingen kudde och vackert huvud ändå.... Sover mestadels på sidan, har bara inte blivit någon kudde ännu...

• Mickis74

Vi hade ingen kudde förrän dom var 7-8 månader.

• Mamba

Ja det hade jag. En liten kudde i vagnen och en lite större men fortfarande tunn kuddei sängen....

• Enji

Vi har kudde både i vagn och säng. Försöker även ha det när han ligger på golvet och leker då han fått en favoritsida och blivit lite plattare på ena sidan.

Vi blev rekommenderade dessa kuddar på BVC: www.minimundus.se/

• varfördåför

vi har kudde i sängen dels för att han inte ska ligga så plant (började med det då han hade rs) och för att hans bror är öronbarn och risken är mindre att de får ont i öronen om de inte ligger helt plan. och såm någon skrev ovan.. bvc rekomenderade kudde då han ahr en favoritsida och har blivit lite platt på enasidan. i vagnen har vi dock ingen kudde.

Svar på tråden Har ni kudde till spädbarnet i sängen o barnvagnen?