• Nomi2

Flicknamn Noa

Hej!

Jag har en dotter som heter Noa. Ett fint och coolt namn på en tjej tycker jag. Unisex.

Men, hon själv är orolig att det är ett pojknamn och det vill jag förstås inte att hon ska behöva fundera på. Hon går i skolan och har fått höra någon gång att hon har ett pojknamn.

Finns det någon förälder här inne som har en dotter med namnet Noa? Skulle vara kul att höra hur det går för andra Noa-tjejer :)

• Svar på tråden Flicknamn Noa
  • Nomi2

Tack! Har sett den, men det skulle vara kul att få kontakt med en Noa-tjej.

• Queennr1

Hon har rätt. Det ÄR ett pojknamn. Sen att fler än du ger sina tjejer pojknamn för att det är coolt, utan tanke på vad det innebär för barnet rent socialt är en annan femma..

• rabbes

Noah/Noa är både ett mansnamn och ett kvinnonamn, var Noah i regel är hur man stavar mansnamnet och Noa hur man stavar kvinnonamnet. I gamla testamentet nämns även en kvinna med namnet Noa. Namnet är väldigt populärt namn bland holländska, spanska, portugisiska och israeliska flickor.

• kottelin

Noa är ett bibliskt mansnamn.
    Alltså är det ett pojknamn.

Ja, typ så...
  • Maddi

För mig är det ett killnamn och från början var det ett killnamn. 

• rabbes

Men seriöst läste ni inte mitt inlägg eller? I gamla testamentet förekommer Noa även som ett kvinnonamn och det är ett väldigt populärt namn bland holländska, spanska, portugisiska och israeliska flickor. Men aja fakta spelar ingen roll för vissa på det här forumet, har sett några som tror att Alfhild och Dagmar är mansnamn!? Smh

Svar på tråden Flicknamn Noa