• Anonym (Jennifer)

Sluta med Tramadol: tips

Hej!

Jag har tagit Tradolan (tramadol) i drygt ett år. I början för en skada, men sen fortsatte jag pga de positiva mentala effekter de ger mig. Har blivit beroende och har fått öka dosen då och då för att få samma effekt. Jag tar nu 3-400 mg/dag.

På tisdag börjar jag trappa ner. Ska bli av med detta beroende. Tänker mig en ganska snabb nedtrappning om möjligt. Har inte möjlighet att sluta direkt eftersom jag har ansvar för barn och måste må hyfsat för att kunna ta hand om dem.

Det jag i denna tråd vill be om är tips. Vad kan minska abstinensen och göra det lite lättare för mig?

Och: Jag tänker inte be om att inte få en del oförskämda kommentarer och pekpinnar. För jag vet att de kommer ändå: det har jag sett i andra trådar här på FL när vissa stackars TS blivit helt påhoppade. Men bring it on.

Till alla ni som är trevliga: ni anar inte vad jag uppskattar hjälp! Om det är någon som har frågor eller själva vill göra samma sak och få pepp så ställer jag gärna upp.

• Svar på tråden Sluta med Tramadol: tips
  • Frontline

Jag tog betydligt mer tramadol per dag mot vad du gör men jag började med att minska dosen från 1g per dag tog ibland mer en 1g om dagen till 500mg och körde så nån vecka sen vart det 200mg några dagar sen delade jag en tablett i 4 bitar och åt det några dagar tills jag helt sluta.
    Abstinensen var ett helvete ändå och det tog lång tid innan jag kunde sova ordentligt, dagarna gick bra men nätterna var ett helvete..
    Hade sug säkert 1 år efter att jag slutade men nu är jag glad att jag är av med det där rävgiftet..

Lycka till...

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Jennifer)

Tack!

Ja, jag har försökt en gång förut och upplevde precis det du beskrev. Skutade då dock tvärt (men hade bara en dygnsdos på 150 mg). Höll ut i 3 dagar... nätterna, myrkryp i benen. Kunde inte ligga still. Vidrigt jobbigt. Har fått svaga benzo utskrivna, har hört att det ska kunna hjälpa just på kvällarna.

Har du klarat att hålla dig helt borta efter det? Jag ör orolig för att jag ska sakna dem så mycket efteråt... Mår så mycket bättre med dem i kroppen, och tycker också att jag blir en trevligare och mer harmonisk person. Ibland tänker jag att jag ska fortsätta 'för alltid', men med en nedtrappningsperiod då och då för att toleransen inte ska öka så mycket. På gott och ont (nu när jag vill sluta är det en nackdel) så bor jag i ett land där man kan köpa tramadol över disk på apoteken...

Tack för att jag fick prata av mig lite!

• Frontline

Är nog 4 år sen jag slutade helt och visst jag ska erkänna att suget finns kvar en idag men då jag vet vilket helvete det var så kommer jag aldrig mer att ta det.

Är glad att det inte finns att köpa dom lika enkelt här i Sverige för då kanske man hade trillat dit lättare..

Jag håller med dig man mår bättre och orkade mer med några tramadol i sig..

• Harvester

Oj, vilka doser! Har tagit 50 mg först x3 och sista tiden x1 pga diskbråck. Upplever att jag får abstinens på kvällen (tar en varje morgon innan jobbet) med huvudvärk, lite kallsvettig och mår allmänt dåligt. Skulle ni säga att det är abstinenssymptom?

Har inte tagit ngn idag och mår redan bättre, dock har jag ganska ordentligt ont i ryggen men orkar inte må sådär varenda kväll :( Jobbigt läge..

Fick gnäll från min läkare när jag ville ha förlängt recept sist, hur har ni lyckats få recept för såna mastodontdoser?

• Frontline
    Harvester skrev 2017-01-14 12:07:38 följande:
    hur har ni lyckats få recept för såna mastodontdoser?
    Jag hade fått recept från 2 olika läkare på 200mg samt att en kompis till mig hade recept som han inte använde så jag köpte dom med..
  • klyban
    Harvester skrev 2017-01-14 12:07:38 följande:
    Oj, vilka doser! Har tagit 50 mg först x3 och sista tiden x1 pga diskbråck. Upplever att jag får abstinens på kvällen (tar en varje morgon innan jobbet) med huvudvärk, lite kallsvettig och mår allmänt dåligt. Skulle ni säga att det är abstinenssymptom?
    Har inte tagit ngn idag och mår redan bättre, dock har jag ganska ordentligt ont i ryggen men orkar inte må sådär varenda kväll :( Jobbigt läge..
    Fick gnäll från min läkare när jag ville ha förlängt recept sist, hur har ni lyckats få recept för såna mastodontdoser?

300mg dagligen är en rätt vanlig dos för lite värre smärta.
    Ska man ha mer, så får man vara kreativ.

• klyban
    Anonym (Jennifer) skrev 2017-01-14 08:47:08 följande:
    Hej!
    Jag har tagit Tradolan (tramadol) i drygt ett år. I början för en skada, men sen fortsatte jag pga de positiva mentala effekter de ger mig. Har blivit beroende och har fått öka dosen då och då för att få samma effekt. Jag tar nu 3-400 mg/dag.

På tisdag börjar jag trappa ner. Ska bli av med detta beroende. Tänker mig en ganska snabb nedtrappning om möjligt. Har inte möjlighet att sluta direkt eftersom jag har ansvar för barn och måste må hyfsat för att kunna ta hand om dem.

Det jag i denna tråd vill be om är tips. Vad kan minska abstinensen och göra det lite lättare för mig?

Och: Jag tänker inte be om att inte få en del oförskämda kommentarer och pekpinnar. För jag vet att de kommer ändå: det har jag sett i andra trådar här på FL när vissa stackars TS blivit helt påhoppade. Men bring it on.

Till alla ni som är trevliga: ni anar inte vad jag uppskattar hjälp! Om det är någon som har frågor eller själva vill göra samma sak och få pepp så ställer jag gärna upp.

Om du blir påhoppad så bara ignorera, det finns alltid folk som inte har empati.
    Och tror en alvedon hjälper mot allt.

Hur många kapslar har du på Tisdag?
    Så vi vet vad vi har att arbeta med.
    Utan att veta nått, så bör du arbeta så du minskar dosen sist inför tramadolen du tar inför sömnen.
    Då det är nästan det värsta delen av dygnet och då AT känns tydligast, antagligen för man inte är upptagen med annat.

Har du ingen som helst hjälp med barnen?
    Det går givetvis ändå, men det är enklare och viktigare att ta hand om sig själ just vid ett sådant här tillfälle.

• Anonym (Jennifer)

Harvester: Ja, det låter som abstinens, men i ganska mild form. Inte kul hursom!

Jag bor i Spanien, har fått ett recept från en läkare här, visade mina journaler från Sverige. Det galna här är att när man hämtar ut ett sånt recept på Apoteket så får man tillbaka receptet! Trodde det bara var receptarien som var vimsig- men gången efter var det likadant! De tar fram medicinen, och stoppar sen ner den i en påse tillsammans med receptet!! Jag kan alltså återanvända ett recept gång på gång. Helt galet. Tror också det har bidragit till min ökade dos- i Sverige hade jag ju aldrig får ut dessa doser. Jag har alltid tyckt att man tex bara kan köpa alkohol på systembolaget är onödigt - alkoholister kommer vara det ändå liksom. Och så är det nog, men samtidigt försvårar ju detta missbruk. På samma sätt som att läkarna i Sverige är restriktiva med smärtstillande. Förstår nu nyttan med detta. Har man lite dålig karaktär vad gäller detta, som jag tydligen har, så är det inte bra att bo i Spanien helt enkelt! Bra att det är dags att ändra på det nu!

Klyban: Jo, jag har min man men han reser oerhört mycket. Nästa vecka tex är han bara hemma fredag och söndag. Men jag har en tanke om att minska en tablett judt den dagen han är hemma (eller kanske dagen före? Om utsättningssymptomen kommer dagen efter).

Menar du hur många jag tänkte ta på tisdag eller hur många jag totalt har kvar? Jag tänkte ta 5 st (1+2+2). Och minska ned med en tablett var 3:e dag? Osäker på om det är för snabbt.

Jag har nog ca 200 tabletter kvar. Jag har även svenska Tradolan (spanska tramadol är kapslar som inte går att dela) som är delbara så då kan jag i slutet trappa ner med halvor.

• klyban

Du kan minska till 1+0+2 direkt, och skulle det bli väldigt jobbigt på dagen, så kan du ta en då.
    Finns massor av kombinationer du kan köra, saken är att du inte ska vibrera under dagen.

Kapslar får och dela, bara hälla upp 2-4 högar(beroende på hur mycket du ska minska) och skölja ned med vatten, de smakar lite illa men inte så det inte går.

Om du får din man hjälpa dig till 100%, så sluta 24-48h innan, men först trappat ned en del.
    Med 200st tramadol, så bör du med enkelhet hinna ha slutat med tramadolen innan dessa tar slut.
    Men risken är att du blir bekväm och inte tar de sista steget/stegen.
    Du kommer få AT, men bra mildare än en cold turkey AT.

• Anonym (Jennifer)

Tack klyban!

Bra tips- ska följa dem. Då kör jag bara morgon och kväll alltså. Bra att veta att man kan ta ut pulvret, det är ju en stor hjälp!

Jag vet att jag har mycket tabletter kvar- det är dock allt för jag har rivit mitt magiska recept (som det gick att ra ut på hur många gånger som helst) i bitar ????????. Bra början.

Jag kommer också växla upp träningen ännu mer, framöver lär det bli mycket löpning.... Har hört att det är en bra hjälp.

Tack alla som tipsar, det är både jätteanvändbart och känns lite som pepp också! Skönt även att inte behöva skämmas.

Svar på tråden Sluta med Tramadol: tips