• Anonym (Undrar.)

Om man blir drogad, kan man åka dit hos polisen själv då?

Om en tjej blir drogad på krogen eller liknande en kväll, och går och tar drogtest. Kan hon då själv "åka dit" för narkotikabrott? För det är väl olagligt att ha narkotika i blodet? 

• Svar på tråden Om man blir drogad, kan man åka dit hos polisen själv då?
  • randigstrumpa

Om man blir drogad på krogen, gör en anmälan.

Om man inte vill anmäla finns ingen anledning för att göra ett drogtest.

• Anonym (Undrar.)
    randigstrumpa skrev 2017-01-13 23:49:12 följande:

Om man blir drogad på krogen, gör en anmälan.

Om man inte vill anmäla finns ingen anledning för att göra ett drogtest.

Har ej hänt mig, utan en hypotes. Jag bara undrar. 
  • klyban
    Anonym (Undrar.) skrev 2017-01-13 23:59:40 följande:
    Har ej hänt mig, utan en hypotes. Jag bara undrar. 
    Och den hypotesen är?
  • Anonym (Undrar.)
    klyban skrev 2017-01-14 00:54:36 följande:
    Och den hypotesen är?
    Ja om en tjej t ex blir drogad, omhändertagen av polis och får ta urinprov som visar positivt, kan denna tjej själv få negativa konsekvenser pga att provet visar positivt? 
  • klyban
    Anonym (Undrar.) skrev 2017-01-14 01:05:04 följande:
    Ja om en tjej t ex blir drogad, omhändertagen av polis och får ta urinprov som visar positivt, kan denna tjej själv få negativa konsekvenser pga att provet visar positivt? 
    Allt är möjligt och handlar i slutet på dagen om trovärdighet.
  • Anonym (Undrar.)
    klyban skrev 2017-01-14 01:13:20 följande:
    Allt är möjligt och handlar i slutet på dagen om trovärdighet.
    Okej, det är ju hemskt isåfall. För tjejen alltså. 
    Vad kan påföljderna bli? 
  • klyban
    Anonym (Undrar.) skrev 2017-01-14 01:34:19 följande:
    Okej, det är ju hemskt isåfall. För tjejen alltså. 
    Vad kan påföljderna bli? 
    Läs lagen om ringa narkotikabrott, så ser du spannet på straff som finns att ta till.
  • Anonym (Anna)

Det är inte olagligt att vara narkotikapåverkad, det är bara olagligt att inneha narkotika. Så nej, man behöver aldrig vara rädd för att åka fast om man blir drogad.

• Anonym (Nick Otin)

Den som ofrivilligt blir drogad är offer utan egen förskyllan. Jag är visserligen dyngrak, men rekvisit saknas, som det heter på juristspråk.

En gång för längesen råkade jag bli inlåst på jobbet med resultat att larmet gick när jag skulle gå hem. Det dök upp en väktare som var både misstänksam och närgången på många sätt och det tog ett tag för honom att förstå att jag faktiskt inte knackat nån ruta eller var ute i orätta ärenden av något slag.

• klyban
    Anonym (Nick Otin) skrev 2017-01-14 12:39:23 följande:
    Den som ofrivilligt blir drogad är offer utan egen förskyllan. Jag är visserligen dyngrak, men rekvisit saknas, som det heter på juristspråk.

En gång för längesen råkade jag bli inlåst på jobbet med resultat att larmet gick när jag skulle gå hem. Det dök upp en väktare som var både misstänksam och närgången på många sätt och det tog ett tag för honom att förstå att jag faktiskt inte knackat nån ruta eller var ute i orätta ärenden av något slag.

Utan uppsåt gillar dom använda också.
    Men låt oss säga de plockar upp dig på krogen dyngrak(till synes), så har du bra mycket svårare att hävda att det var utan uppsåt.

• Anonym (aisha)

Just därför är det viktigt att tjejen anmäler att hon har blivit drogad.

Annars blir det ju svårare?

Svar på tråden Om man blir drogad, kan man åka dit hos polisen själv då?