• josefineeelind

Lillkillen äter dåligt

Det finns säkert någon tråd om det här men jag är lite desperat här!!

Min son blir 10 veckor i morgon och har käkat 165ml ersättning var tredje/fjärde timme sen kanske 5 veckor tillbaka. Men nu helt plötsligt har han inte aptit för mer än ca 60ml (!!!) per gång. Han var inne i fas 2 förra veckan men vi tyckte den avtog under förra fredagen, men sen i tisdags denna veckan har han "matvägrat" och varit kinkig. Han bajsar och kissar som vanligt, sover mycket och visar inte tecken på att han skulle vara sjuk eller ha ont någonstans. Han skriker inte efter mer, ber knappt om mat över huvudtaget. När han väl äter så tar det lång tid och han gråter en sväng ibland och spottar ut maten. Åmar sig i famnen och håller på....

Enligt BVC så är det lugnt så länge han har ett gott allmäntillstånd, men jag kan inte släppa det. Någon annans bebis som också varit såhär??

• Svar på tråden Lillkillen äter dåligt
  • Miriami

Vår flicka gjorde så när hon åt. För henne så var det syra uppstötningar som var problemet. Receptfria Bifibaby plus hjälpte.

Tycker inte du behöver vara orolig för att han äter mindre. Så länge han inte går ner i vikt.

• nnnnnnnn
    josefineeelind skrev 2017-01-12 17:15:05 följande:

Det finns säkert någon tråd om det här men jag är lite desperat här!!

Min son blir 10 veckor i morgon och har käkat 165ml ersättning var tredje/fjärde timme sen kanske 5 veckor tillbaka. Men nu helt plötsligt har han inte aptit för mer än ca 60ml (!!!) per gång. Han var inne i fas 2 förra veckan men vi tyckte den avtog under förra fredagen, men sen i tisdags denna veckan har han "matvägrat" och varit kinkig. Han bajsar och kissar som vanligt, sover mycket och visar inte tecken på att han skulle vara sjuk eller ha ont någonstans. Han skriker inte efter mer, ber knappt om mat över huvudtaget. När han väl äter så tar det lång tid och han gråter en sväng ibland och spottar ut maten. Åmar sig i famnen och håller på....

Enligt BVC så är det lugnt så länge han har ett gott allmäntillstånd, men jag kan inte släppa det. Någon annans bebis som också varit såhär??

Väg tätare så ni vet att viktökningen inte avstannar eller går ner.
    Prata med BVC igen eller ring barnkliniken på sjukhuset och rådgör. Det verkar ju inte vara helt bra. Bäst om en läkare tittar till den lille.
  • Kattflickan

Barn äter olika mycket under olika perioder. Det har växlat mycket för mina barn. Äldsta följde trots det sin kurva fint. Yngsta fick influensanvid 6 månaders ålder och halkade ner en viktkurva. Den har han legat på sen dess, han är nu 17 månader. När han var 10 månader så slutade han nästan helt att äta, det visade sig att han inte ville ha barnmat längre. Vanlig mat åt han hur mycket som helst av.

Om barnet fortsätter äta lite under flera veckor bör du nog söka vård, annars så är det troligen bara tillfälligt och normalt.

• josefineeelind

Tack alla för svar!!

Redan på kvällen så slurpade han i sig 180ml och skulle lätt kunnat sluka lite till och sen dess har han ätit 120-160ml per mål igen Glad Vet inte vad det var för knäpp han fick för sig! 

Svar på tråden Lillkillen äter dåligt